Rhodryn
Hero
- Joined
- 23 Sep 2013
- Messages
- 977
Vi (min spelgrupp) har haft en diskution angående "intelligens" i Eon IV... eller snarare "Spelar intelligens vs Karaktärs intelligens" i Eon IV. För närvarande har vi två läger, mer eller mindre.
Den ena sidan tycker att det borde vara till större delen driven av spelarna i sig, där karaktärens egna värde i t.ex psyke eller visdom inte borde ha särskilt mycker betydelse, eller alls för den delen. Det vill säga att om en spelare kommer på t.ex lösningen på en gåta, eller pussel eller något, så har det ingen betydelse att dennes karaktär är dum som en sten, för problemet är löst ändå och inget slag mot någonting behövs.
Medan den andra sidan tycker att rent logiskt borde det på något sätt ändå vara baserat på en karaktärs faktiska förmåga med Psyke och/eller Visdom. Där spelaren då måste slå ett slag mot Psyke eller Visdoms (alternativt mot en ny härledd attribut baserat på (Psy+Vis)/2... eftersom den inte finns i dagsläger i spelet), för att då på något sätt avgöra om den karaktären kan faktiskt tillföra något till en lösning till problemet eller inte (som kanske den karaktärens spelare faktiskt kom på).
Sen beror ju mycket på exakt vad det är för något man måste lösa också. Om det är något som det faktiskt finns en färdighet/härledd attribut/etc till som skulle kunna gå att användas för att komma på att om man "gör så här" så funkar det, eller om det inte faktiskt finns någon färdighet eller härledd som skulle fungera alls (utan bara kanske en grundegen skap), eller om det är något mer som en faktisk gåta eller pussel som SL ger till en att lösa eller inte. Vilket så klart inte heller underlättar det hela för oss.
Om man tittar rent på vad som står i Eon IV grundboken så verkar det pekar mer åt att Helmgast i sig själva mer siktade på den första vartianten (jag kan ha fel visserligen). Medan våran SL då mer ligger på sidan av den andra varianten, där han tycker att t.ex ett slag mot ens Psyke är brukligt för att avgöra om ens karaktär (eventuelt karaktärens spelare också) kan tillföra något till lösningen eller inte (även om enligt boken så slår man inte alls mot sina grundattributer). Och allmänt så är det ju rätt känt att SL's ord brukar vara "lag", eller något i den stilen (sen om det kom fram genom att SL satte ner foten, eller för att det diskuterades fram av gruppen har ju inte så pass stor betydelse igentligen).
Men eftersom vi inte har spelat Eon IV än (vi sammlades i dag för att skapa karaktärerna, men kommer inte faktiskt spela förrän om 1-2 veckor), så kände vi att vi kunde ju fråga folk här vad ni tycker, hur ni kanske har försökt lösa det i eran grupp om ni också haft diskutioner om det, och hur ni känt det har fungerat för er med vad ni bestämt er för att köra med.
Där finns ju mycket mer om detta som kan sägas... tankar, lösningar, förslag som vi själva haft, problem som vi ser med vad det nu än är, mm... när det gäller båda sidorna av det. Min vanliga känsla och vilja att "jag måste vara så detaljerad som möjligt och ge all info om vad vi redan tänkt på" mm... men jag vill verkligen försöka hålla storleken på vad jag skriver nere så mycket som möjligt i detta fallet... även om det redan är en vägg av text... så ja... [/post] :wink:
Den ena sidan tycker att det borde vara till större delen driven av spelarna i sig, där karaktärens egna värde i t.ex psyke eller visdom inte borde ha särskilt mycker betydelse, eller alls för den delen. Det vill säga att om en spelare kommer på t.ex lösningen på en gåta, eller pussel eller något, så har det ingen betydelse att dennes karaktär är dum som en sten, för problemet är löst ändå och inget slag mot någonting behövs.
Medan den andra sidan tycker att rent logiskt borde det på något sätt ändå vara baserat på en karaktärs faktiska förmåga med Psyke och/eller Visdom. Där spelaren då måste slå ett slag mot Psyke eller Visdoms (alternativt mot en ny härledd attribut baserat på (Psy+Vis)/2... eftersom den inte finns i dagsläger i spelet), för att då på något sätt avgöra om den karaktären kan faktiskt tillföra något till en lösning till problemet eller inte (som kanske den karaktärens spelare faktiskt kom på).
Sen beror ju mycket på exakt vad det är för något man måste lösa också. Om det är något som det faktiskt finns en färdighet/härledd attribut/etc till som skulle kunna gå att användas för att komma på att om man "gör så här" så funkar det, eller om det inte faktiskt finns någon färdighet eller härledd som skulle fungera alls (utan bara kanske en grundegen skap), eller om det är något mer som en faktisk gåta eller pussel som SL ger till en att lösa eller inte. Vilket så klart inte heller underlättar det hela för oss.
Om man tittar rent på vad som står i Eon IV grundboken så verkar det pekar mer åt att Helmgast i sig själva mer siktade på den första vartianten (jag kan ha fel visserligen). Medan våran SL då mer ligger på sidan av den andra varianten, där han tycker att t.ex ett slag mot ens Psyke är brukligt för att avgöra om ens karaktär (eventuelt karaktärens spelare också) kan tillföra något till lösningen eller inte (även om enligt boken så slår man inte alls mot sina grundattributer). Och allmänt så är det ju rätt känt att SL's ord brukar vara "lag", eller något i den stilen (sen om det kom fram genom att SL satte ner foten, eller för att det diskuterades fram av gruppen har ju inte så pass stor betydelse igentligen).
Men eftersom vi inte har spelat Eon IV än (vi sammlades i dag för att skapa karaktärerna, men kommer inte faktiskt spela förrän om 1-2 veckor), så kände vi att vi kunde ju fråga folk här vad ni tycker, hur ni kanske har försökt lösa det i eran grupp om ni också haft diskutioner om det, och hur ni känt det har fungerat för er med vad ni bestämt er för att köra med.
Där finns ju mycket mer om detta som kan sägas... tankar, lösningar, förslag som vi själva haft, problem som vi ser med vad det nu än är, mm... när det gäller båda sidorna av det. Min vanliga känsla och vilja att "jag måste vara så detaljerad som möjligt och ge all info om vad vi redan tänkt på" mm... men jag vill verkligen försöka hålla storleken på vad jag skriver nere så mycket som möjligt i detta fallet... även om det redan är en vägg av text... så ja... [/post] :wink: