Nekromanti Spelar......

Vaun Vuriche

Warrior
Re: Stadsbyggare?

Jaa du, en bra fråga, det måste välan vara så att man kan ta sig från havet in till Tedora med båt. Dock ej från den närliggande kusten.

Tedora är också det ett bra alternativ, den staden för tankarna till Krilloan, Tedora är en riktigt stor stad, troligtvis mycket större än Tharbad.

/Vaun- Undrar vilken stad vi ska ta.

Korp

Veteran

Venedig i fantasy skepand tycker jag det finns så det räcker. Jag hittar inte Tedora på kartan. Finns det inte med eller är det jag som har dålig syn? Jag röstar på Crenel. Nära till Järnalverna men inte för nära, nära till mörkret, nära till kyrkan och på kanten till det outforskade havet. Jag vill ha flyktingar utanför murarna.

/Korp

Hobert

Warrior

Nja, om du frågar mig skulle det snarare kännas lite uttjatat med fler flyktingar efter Orchild modulen. Tedora ligger på en ö söder om Ravarra, men finns ännu inte utmärkt på kartan. Om du slår upp sida 55 i grundreglerna och läser i överkanten hittar du lite info om staden. Tedora ligger i anslutning till Södra Oceanen, så om man vill kan man använda det på något sätt. Som sagt finns det också massor av intriger i staden.

[Hobert]

Vaun Vuriche

Warrior

Aj aj, trubbel om att välja stad... Personligen gillar jag Crenel bättre, jag finner mig mer inspirerad av det mörka kaotiska Galatien än Ravarra, kyrkans intrigerande huvudprovins. Jag får ju erkänna att även om jag gillar intriger väldigt mycket är jag tämligen kass på att tänka ut dem.

Jag anser dock att vi säkerligen kan göra modul av båda dessa två städerna, eftersom de båda är utmärkta kampanjplatser. Men vilken stad ska vi behandla först? /images/icons/tongue.gif

Crenel kanske är lättare ur en nybörjarvinkel eftersom staden är mindre och intrigerna kanske lite (inte mycket) mindre komplicerade.

/Alexander- Gapar över mycket.

Korp

Veteran

Jag har inte läst Orchild, men det är mycket möjligt. Jag tror att Crenel skulle bli en mycket mörkare kampanjplats. Kallare. I Tedora blir det mer deckare av det mystiska medelanden och sådant medan i Crenel blir det mer action. Sedan finns ju risken, om än rätt liten, att cell släpper mer material om Tedora. Att de har det som inlednings text när de presenterar Ravarra (sid. 128) tyder väl på något. Kanske kommer det något i modulen om Kyrkan. Fast vi vet ju inte hur lång cells "semester" blir. Eftersom det inte finns något skrivet om Crenel kan man ju utforma den som man vill. Föresten, uttalas det Srenel eller Krenel?

/Korp

Vaun Vuriche

Warrior

Jag uttalar det Krenel iafl.

I övrigt instämmer jag i din åsikt om att Crenel blir mer action-betonat, något som jag tror behövs till Gemini eftersom äventyren hittills varit tämligen deckar-aktiga.

Hobert

Warrior

Hmmm. Som jag har förstått det är inte Tedora särskilt stort. För det första finns den inte utmärkt på kartan som de större städerna, tex Crenel. För det andra är det en utpost på en ö. Alltför mycket folk kan inte rymmas där tycker jag.

Angående intriger och sånt kan man ju göra dem precis så komplicerade man vill, även om kanske Crenel har bättre utgångspunkt för de enklare.

Anledningen att jag känner mer för Tedora än Crenel just nu är att Crenel känns som något av en stad i mängden. Denna känsla försvinner nog när arbetet fortskrider, men till Tedora har man iaf några rader att utgå från. När det nu finns en kortfattad beskrivning om staden tycker jag lika gärna att man kan använda den.

Personligen är jag inte så orolig för att det kommer ut en modul om Tedora. Ifall det nämns något om en kyrklig provins i modulen om kyrkan tror jag det blir Ravarra med huvudstad.

Jag är dock inte den som vill fördröja arbetet att sättas igång, utan kommer vara med på det som bestämms.

[Hobert]

Archer

Swashbuckler

Och vem säger att det inte kan bli action i Tedora ? Intrigerna kanske är av sådan art att det skakar Tedora i dess grundvallar. Och jag skulle tippa på att det finns ett antal mörker kultister där med. Om det sedan är så att staden är beroende av skepp för att transportera gods till och från stället så kommer det att vara en plats som är allt annat än lugn. Många intressanta konflikter kan uppstå där. Mycket folk lär ju passera staden också, då säkerligen de flesta skepp stannar till på vägen för att fylla på förråd av färskvatten med mera.

Men med tanke att vi ska komma igång med detta projekt, så tycker jag att vi nu röstar för vilken stad vi ska ta.
Tedora eller Crenel ? Nästa söndag räknar vi ihop rösterna på detta forum så lär vi ha en stad att inrikta oss på.
Efter det så kan vi börja inrikta oss på detaljer.

Vaun Vuriche

Warrior

Öh, såvida inte fler engagerar sig, så är vi bara fyra:

Jag, Hobert, Korp och du: Archer.

Rösterna som sådana tycks redan vara lagda. Av tidigare inlägg att döma kan jag säga att de fördelas såsom följer:

-Crenel: 2 röster, Korp & Vaun

-Tedora: 2 röster, Hobert & Archer

Vi 4 är väl de enda som är intresserade av att göra en stadsmodul, men vi borde ha en femte, om så bara för att bryta stilleståndet.

Lösning någon? Jag är öppen för förslag.

/Vaun- *Suck*

Korp

Veteran

Jag tänker inte heller motsätta mig något beslut. Bägge städerna har ju sina fördelar. Kan vi inte bestämma vilken vi börjar med?

/Korp

MrChina

Veteran
Bygga stad....

Hejsan. Kommer kanske lite sent in i själva debatten men ville bara säga det att jag mer än gärna hjälper till att skapa en stad. Om man är välkommen så att säga.

//MrChina

Archer

Swashbuckler
Re: Bygga stad....

Du är mycket välkommen, alla som vill hjälpa till är välkomna.
Och vi väntar tills på söndag och ser hur många röster varje stad har fått, om det fortfarande råder stillestånd mellan rösterna får vi lösa det då.

/Johan

Vaun Vuriche

Warrior

Vänta tills på söndag... Måste vi det?

MrChina kan väl göra ett inlägg om vilken av städerna han önskar och så tar vi den, ytterligare röster är väl knappast nödvändiga. Bara vi börjar nån gång!/images/icons/smile.gif

Korp

Veteran

Vilket föredrar du? Tedora - intriger i tidvattnets fästning eller Crenel - galatiens sista utpost mot Cyrus kättare.

/Korp

MrChina

Veteran
Tedora/Crenel (min röst)

Jag vet faktiskt inte riktigt vilken stad jag skulle vilja arbeta med i sådana fall. Båda städerna har ju som ni redan sagt sina egna fördelar. Hmmm näe ush vad svårt.

Men jag måste nog ändå rösta på
Crenel.
Känns det som nu.... fast om ni andra hellre vill ha en annan stad så skriver jag lika gärna om den....

Skall jag fixa en avdelning på Järnporten till projektet senare??

//MrChina
gemini@rollspel.nu

Vaun Vuriche

Warrior
Re: Planering

Då kanske vi kan inleda planerandet av den modulen redan rätt snart? Tidigare än söndag iafl. Imorgon tycker jag.

Ang. hemsidefrågor får du fråga Korp, han har uttryckt vissa planer på att göra en egen hemsida till ett ev. projekt, men minst en länk från Järnporten är dock en självklarhet!