entomophobiac
Low Prep High Play
En sak jag experimenterade med i Fyra StuG och en Scho-Ka-Kola var att ge delar av ansvaret för spelgruppen till en spelare.
Spelarna utgör en grupp soldater i en armé. En av spelarna är deras gruppchef och är därför ansvarig för att förklara läget, delge order, etc., helt enligt gängse Hollywoodnormer. Som scenariot las upp så gav jag gruppchefen instruktioner utanför spellokalen—den stängda dörren är ett väldigt effektivt verktyg i rollspel på konvent. Finns inte alltid förutsättningar för att göra likadant hemma hos folk, däremot.
Hur som helst, jag tyckte det här funkade hur bra som helst! Flera konsekvenser följde av att en spelare delgav information och blev ansvarig, trots att spelarnas relation trots allt är väldigt balanserad egentligen:
—Spelarna riktade sin "panik" mot gruppchefen.
—Spelarna snackade skit om gruppchefen.
—Spelarna hade synpunkter om det gruppchefen sa, trots att det i praktiken inte var information från gruppchefen.
Många av de här sakerna var väldigt roliga att spela mot, och rollen som spelledare blev istället att hålla tempot uppe, se till att frustrera gruppchefen lagom mycket, etc.
Jag har spellett scenarier med flera spelledare exempelvis, men just att härma den militära hierarkin (eller någon annan hierarki) funkade väldigt bra och gav mycket utrymme till roligt rollspel.
Men det jag undrade nu är väl framförallt: finns det fler spel som skapar den här sortens strukturer eller experimenterar med SL/spelare-relationen?
Jag vet att samberättarrollspel av olika slag ofta leker med strukturen, byter ut SL eller andra ansvar, men för den här diskussionen är jag mer intresserad av "vanliga" rollspel som leker med normer snarare än koncept som slänger normerna helt och hållet.
Spelarna utgör en grupp soldater i en armé. En av spelarna är deras gruppchef och är därför ansvarig för att förklara läget, delge order, etc., helt enligt gängse Hollywoodnormer. Som scenariot las upp så gav jag gruppchefen instruktioner utanför spellokalen—den stängda dörren är ett väldigt effektivt verktyg i rollspel på konvent. Finns inte alltid förutsättningar för att göra likadant hemma hos folk, däremot.
Hur som helst, jag tyckte det här funkade hur bra som helst! Flera konsekvenser följde av att en spelare delgav information och blev ansvarig, trots att spelarnas relation trots allt är väldigt balanserad egentligen:
—Spelarna riktade sin "panik" mot gruppchefen.
—Spelarna snackade skit om gruppchefen.
—Spelarna hade synpunkter om det gruppchefen sa, trots att det i praktiken inte var information från gruppchefen.
Många av de här sakerna var väldigt roliga att spela mot, och rollen som spelledare blev istället att hålla tempot uppe, se till att frustrera gruppchefen lagom mycket, etc.
Jag har spellett scenarier med flera spelledare exempelvis, men just att härma den militära hierarkin (eller någon annan hierarki) funkade väldigt bra och gav mycket utrymme till roligt rollspel.
Men det jag undrade nu är väl framförallt: finns det fler spel som skapar den här sortens strukturer eller experimenterar med SL/spelare-relationen?
Jag vet att samberättarrollspel av olika slag ofta leker med strukturen, byter ut SL eller andra ansvar, men för den här diskussionen är jag mer intresserad av "vanliga" rollspel som leker med normer snarare än koncept som slänger normerna helt och hållet.