Nekromanti Spelarfrurnas roll i rollspelandet

Konrad Konvalj

Myrmidon
Fotbollen har sina spelarfruar på läktaren. Dom är rätt heta, och tycker säkerligen att det är rätt bra att han en kille som är duktig på att lira boll. Han cashar in brödfödan med råge, och stjärnglansen lyser över deras tillvaro.

Hur är det egentligen med rollspels-fruarna? Har dom samma roll som fotbollsfrun..

I den här tråden kan man delta trots att man inte har en fru. Man kan ha en sambo, särbo, make, flickvän eller vad som. Det jag är ute efter är helt enkelt att få reda på hur övriga forumiters fruar/män ställer sig till rollspelandet.

Sitter dom i soffan och tar åt sig av SL´s stjärnglans eller ligger dom hellre i sängen och läser en god bok så långt bort från rollspelandet som möjligt. Många frågor, inga svar..

// Brun 7

tull

Hero
De brukar väll sitta bredvid: Blåsa på tärningarna inför ett viktigt rull och hämta bärs vid behov.

Feuflux

omjonasson.se
Hah, inser precis nu att jag inte ens spelat rollspel sedan innan jag mergade med Malin... 3 år...

Nu låter det kanske som att hon fick mig att sluta men rollspelet självdog innan så hon är oskyldig. Hon har inte visat något intresse för rollspel alls så hon sitter inte ens på läktaren. Hon är inlåst i förrådet. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Min sambo är den ofrivillige rollspelaren. Inte för att hon tvingas spela rollspel utan för att jag ständigt behandlar henne som om hon gjorde det. När inte mina rollspelande vänner närvarar - vilket är alltmer sällan numera när det mest är familjeliv som gäller - så måste jag istället snacka av mig på min sambo. Fast hon aldrig spelat rollspel så får hon höra vad som händer här på forumet, vilka nya spel som kommer ut, vad jag funderar på att skriva för scenarion etc.

Och tack gode gud för att hon är så snäll som hon är och låter mig hållas. Visst kan hon ibland säga att hon faktiskt inte bryr sig så mycket eller vet vad jag talar om men ändå ställer hon alltid upp i vått och torrt. Hon låter mig hållas med min hobby både högt och lågt och hjälper faktiskt till ibland. Hon får då lov att korrekturläsa material, bolla idéer med mig, testa att skapa en karaktär in ett nyförvärvat spel fast hon inte ens förstår vad hon gör. Kort och gott så stödjer hon mig helt till fullo och lever med att få lyssna på rollspelsprat i alla fall minst en gång om dagen, även om hon själv helst ligger i sovrummet med en god bok eller gör något helt annat då jag och mina vänner träffas. Kul är dock att hon såklart snappat upp lite, hon vet vad olika rollspel heter, beteckningarna för de olika tärningarna och sådant. Det är rätt så kul när min äldre bror ska ställa på mig och mobba mig för att jag är spelnörd och min sambo kan rycka in och rätta honom när han ska vara rolig, fast hon aldrig spelat. :gremsmile:

Mäster_UBBT

Veteran
På mitt håll har min sambo del i så gott som allting utom när jag planerar scenarion/möten hon själv kommer att delta i, men liksom Solvebring har jag svårt att hålla tyst även där och det har väl hänt att hon haft lite 'inside information' när jag pratat bredvid mun. Man blir exalterad när man får en bra idé!

Hon spelar, spelleder, hjälper mig bolla idéer och illustrerar. Dessutom är hon en jäkel på att göra snygga rollformulär när jag knåpat ihop något eget spel, vilket händer hyfsat ofta. Men räknas en spelare verkligen som rollspelsfru? Även om det var jag som introducerade henne för alla dessa år sedan så kan man ju verkligen inte påstå att hon sitter på läktaren.

MrG

Swashbuckler
Min fru är med och rollspelar, men spelar inte lika mycket som mig. Plus att hon är med och arrangerar saker tillsammans med mig och har ju varit GothCon-stab (kassör och revisor i många år).

Och jämnfört med en fotbollsfru, jo hon ser bra ut, är ofta så där svalt snyggt klädd (hon arbetar på bank) och hjälper till att dra in pengarna, så bara plus ;-)

-Gunnar (som träffade frun via rollspel)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
RP:ns fru är väl inte så intressant. Hon är ju alltid dödad av orcher.

Übereil

Swashbuckler
wilper said:
RP:ns fru är väl inte så intressant. Hon är ju alltid dödad av orcher.
Jag har haft en (blivande) fru i rollspel och hon blev dödad av en varulv.

Übereil

Konrad Konvalj

Myrmidon
Det visar sig rätt snabbt att det finns frivilliga rollspels-fruar som deltar i det hela, och sen finns det de som är ofrivilliga rollspels-fruar som dras med rätt hårt ändå.

Min sambo tillåter mig att spelleda/spela varje torsdag. Tror det beror på att det är en dag som har något bra på tv:n, och att hon då helst av allt vill slippa mig. Således är min sambo av den tredje sortens rollspels-fruar: inte delaktig på något vis, avståndstagande, och glad att slippa.

Hon tycker givet att det är jätteroligt för mig och mina vänner att vi kan umgås en gång i veckan och göra det vi tycker är väldigt roligt. Dock så ifrågasätts ofta mängden tid som offras. Hon kan inte förstå varför man måste umgås så intensivt och så pass länge när man gör det varje vecka...

En rollspelskväll börjar ungefärligt vid samma tid varje vecka, och det är ett skapligt förhandlande för att få till en något så när bra tidsgräns. Sex timmars spel är ju rätt optimalt. Då hinner man med diverse förberedelser, föda intag, och lös-snack innan den första tärningen rullar. Att lyckas förhandla fram ett lirpass mellan 19.00-01.00 är svårt i dessa tider så strax innan midnatt brukar det vara slut för vår del.

Kan jag involvera min sambo i rollspelandet så att hon mildras i sitt sätt att se på det hela? Hon vill helst att vi inte spelar hos mig, och hon vill helst inte att vi spelar i flera timmar i sträck. Finns det några sköna tips?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Anders 91 said:
Du menar IRL frun och inte frun ens RP har i själva spelet?
Dina tankar om din rollpersons fru går också bra att ta upp i den här tråden. Som jag skriver i mitt första inlägg: "I den här tråden kan man delta trots att man inte har en fru. Man kan ha en sambo, särbo, make, flickvän eller vad som". Just vad som innefattar en rollpersons fru eller liknande.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Hyr Sound of Music och Notting Hill på DVD och parkera sambon framför TVn.

På fyra timmar hinner ni både käka och köra ett helt indie-scenario hemma hos dig.

Konrad Konvalj

Myrmidon
wilper said:
Hyr Sound of Music och Notting Hill på DVD och parkera sambon framför TVn.

På fyra timmar hinner ni både käka och köra ett helt indie-scenario hemma hos dig.
Det blir en jävlarns massa filmer på ett år det. Hon måste pumpas med minst tre kärlekskomedier per kväll för att närma sig 4-5 timmars speltid, och så många filmer finns det nog inte ens..

Jag ska väl kanske vara nöjd som det är. Vi spelar ju trots allt en gång i veckan och har så gjort i ett flertal år nu. Visst har det blivit lite svårare att planera in spel med alla inblandade, men det brukar lösa sig.

Ibland belönas vi hanar med ett dubbel-lir, och det får man ju se som en ren bonus. I dessa fall har spelarfruarna planerat något annat en helt vanlig måndag exempelvis, och då är det bara att vara snabb i tanken! Extra insatt lir! Kom och kör..

Arfert

Facit
Jag har förmånen att ha en fru som uppskattar att jag både skriver och spela rollspel. Men vi spelar oftast på mitt jobb där det finns bra konferensrum som passar för det syftet, så då är hon inte i närheten.

MrG

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
Kan jag involvera min sambo i rollspelandet så att hon mildras i sitt sätt att se på det hela? Hon vill helst att vi inte spelar hos mig, och hon vill helst inte att vi spelar i flera timmar i sträck. Finns det några sköna tips?
Mitt ex väntade typ tre år innan hon började spela, men efter hört hur roligt vi verkade ha när vi spelade så ville hon först testa, sedan vara med och efter att vi separerat hittade hon sin nuvarande make bland spelarna...

Så bjud in henne och när ni spelar hemma hos er, se till att det är underhållande för henne (oavsett om hon lyssnar eller deltar).

-Gunnar (annars dra med henne på lajv)

Konrad Konvalj

Myrmidon
MrG said:
Konrad Konvalj said:
Mitt ex väntade typ tre år innan hon började spela, men efter hört hur roligt vi verkade ha när vi spelade så ville hon först testa, sedan vara med och efter att vi separerat hittade hon sin nuvarande make bland spelarna...

Så bjud in henne och när ni spelar hemma hos er, se till att det är underhållande för henne (oavsett om hon lyssnar eller deltar).

-Gunnar (annars dra med henne på lajv)
Ohhh. Lajv..

Hon är inte så inspirerad av Lajv heller. Hon kallar förövrigt vårt rollspelande för Lajv ibland. Dock så tycker hon det är kul att se på våra lajvbilder så lite smygintresserad är hon kanske. Vifåse helt enkelt.

w176

Förlorad dotter
- Du kan ju understryka att eftersom du får spela rollspel varje vecka kommer du ställa upp 100% på att hon får göra det som intresserar henne.

- Du kan spela lite Once opna a time med henne som kanske skulle kunna vara en annan lekfull vinkel att locka in henne i rollspel.

- Du kan få med en massa kvinnliga spelare i gruppen. Kvinnor är bra på att inkludera kvinnor och det kan nog dra in henne.

- Du kan få in henne i kring aktivitet kring spelet. Typ få spelgruppen att ha knytkalas eller laga gemensam middag innan något spelmöte, gå på bio eller tivoli med gruppen och få med henne i den sociala gemenskapen. Känner hon sig som en del av gängets sociala gemenskapen blir hon både mer tolerant över spelandet och det blir mer troligt att hon vill spela med gruppen.

SchteeekarN^

Veteran
w176 said:
- Kvinnor är bra på att inkludera kvinnor och det kan nog dra in henne.
Vart hittar man kvinnor som är intressarad av rollspel , finns det äns något sådant eller är det bara myt? :gremblush:

-/schteeekarN^ tycker det skulle vara bra variation med lite kvinnliga spelare