Nekromanti Spelarjargong

Nightowl

Champion
Inspirerat av en tråd på RPG.net

Grogga Slöspela en annan spelares rollperson när spelaren inte är där; efter "grogs" i Ars Magica.

Wolf (nedsättande) Rollperson konstruerad så han absolut inte passar i en grupp; vanligt koncept som fanns som yrke i Wastelands

Nepal! Signalerar att SL gör ett klipp och hoppar över något, t.ex. en resa, som han anser inte ska rollspelas i deta´lj ("OK, Nepal! Ni är framme, vad gör ni?") Efter en SL i CoC som frustrerat avbröt en långt och meningslös sjabbelsession om hur rollpersonerna skulle ta sig till Nepal.

Göra en Groo När SLs hyperhäftiga SLP som ska vara hemskt farlig dör; egentlig betydelse är att han dör på grund av antingen ett fummelslag eller för att SL spelar honom helt ineffektivt. Från när jag var SL i RuneQuest, där detta inträffade fånigt ofta, och från ett nummer av serien Groo, där en trollkarl frammanar en kopia av Groo för att försvara sig mot honom - och kopian prompt hugger huvvet av trollkarlen.

Bulle plus två Mesig eller svag magi; från en kille som efter att ha spelat en D&D-kampanj med frustrerande hög maginivå kontrade med en egen kampanj med frustrerande låg maginivå. "Det bästa föremål ni någonsin kommer att hitta är en bulle plus två; smakar dubbelt så bra och räcker dubbelt så länge som vanliga bullar."

Jag sätter mig i ett hörn och Upptäcker Fara Ursprungligen sagt av en kille i en oerhört frustrerande dungeon där det bara fanns en, magisk, väg ut, och vi inte kunde hitta den. Citeras när man inte har en aning om vad man ska göra.

Knäskott En uppmaning ("Knäskott för fan, Love") att sluta snacka om annat ön spelet, framförallt att sluta diskutera regler. Från en anekdot om en Cyberpunk-SL som lät en mystisk man i trenchcoat dyka upp och skjuta vederbörandes rollperson i knät varje gång folk diskuterade regler. (Det roliga var att folk inte fattade att han var en meta-spels-figur, utan spelarna trodde de var förföljda...)

Ratkilling På engelska för att det kommer från min sambo som har engelska som modersmål; vad man gör i början på en hel mängd video- och dataspel, som ger en ultralätta quests mot fjösiga monster till dess att karaktären lärt sig...

Actually Hit Shit Stance Den mystiska martial arts-teknik som ger en förmågan att faktiskt skada motståndaren då och då. Hänvisar till den första nivå där en rollperson faktiskt har en chans mot "normala" motståndare.

Jag satsar sexti! Efter en spelare som uttalade detta odödliga citat under ett testspel av Hero Wars, som använder ett satsningssystem i strid (och till annat); han dog prompt. Innebär att någon just tagit en åthelvete för stor risk.

Kalle Call of Cthulhu. Alternativt Cthulhu själv. Nyarlathoptep kallas Nyrre .

Let's präääs! "Let's praise", sagt när en karaktär med religiöst motiverad magi kastar spells. Ursprungligen från RQ, sedan använt i D&D: citat från svengelsktalande frälsningssoldat som en spelkompis kände.

Pumpernickel-principen Använt i spelvärldsspekulationssnack, från Khelataar-fandom; att utgå från att det som står i världsbeskrivningen är en subjektiv beskrivning av spelets verklighet, och således ignorera grejer man ogillar genom att hänvisa till att nån stolle i spelvärlden säkert ser det så, men att det inte är hela sanningen, istället för att helt enkelt skita i världsbeskrivningen. Efter en anekdot om Tolkien och Lewis, där den senare skojrecenserade den förres bok (en av dem) såsom studenten Pumpernickel, och hänvisade alla problem till "översättningen till modern engelska från originalet".

Erik

Två jag glömde jag faktiskt nämnde i den tråden:

Det är inte plan A Sarkastiskt; "det är helt vansinnigt". Inte direkt spelrelaterat, men mest använt i spelsammahang.

Missfärgat Lego Om skurkars motivation; efter en spelade som frustrerat och out of game undrade varför skurkarna var så arga på honom. "Dom kanske hade en hård barndom - missfärgat Lego och så..." tyckte nån.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Stek - Offensiva besvärjelser, som att vara stekmagiker (mentalist med tankestöt tex).

Huffare - En krigare eller annan som är bra på att slåss. Att klubba ner någon i närstrid är således att "huffa". (Har dock blivit medveten om att en Huffare är en magiker i vissa spelgrupper, mycket förvirrande).

Spetshatt - Magiker, efter den käcka mössan de har.

Spetsöra - Alv, av naturliga anledningar. Dessutom så hoppsastegar spetsöron vart de än skall gå.

Klonka - Vad attacker som absorberas av rustning helt innan de hinner göra skada gör.

Rånmördare - Rouges och liknande patrask, även som rollpersoner.

Justice - Den rättvisa som ser till att magikern blir medvetslös när han fummlar, eller andra otrevliga saker som drabbar den som ansetts ha powergameat sin karaktär.

Loot - Guld, magiska föremål och annat praktiskt som man tar av motståndare och hittar i grottor.

FedEx Quest - Ett uppdrag som går ut på att hämta en stekspade från andra sidan världen och ta den tillbaka till uppdragsgivaren (och alla andra liknande uppdrag), förmodligen har det uttrycket stulits från nått amerikanskt forum.

Lindenius

Swashbuckler
Kommer inte på så många…

…så jag hämtar friskt från bägge spelgrupperna.

Plan B: Skjuta sig in/ut/bort. Det vill säga när plan A misslyckas… vilken den alltid gör… jämt. Så ibland gör man plan B utan någon plan A.

Kritta: Från Critcal hit = ett superbra slag.

Time out: Lämna rollspelsläge och gå in i riktiga-världenläge för en kort stund.

Blurpa: Hålla för öronen så att en eller två spelare kan sncka korta hemlisar med SL.

Kuka/snoppa: Sluta spela fördagen, såvida man inte gör en minikuk då det är en kort paus.

//erik. tror inte det var några fler. har varit lite dåligt med kuliga uttryck när jag tänker efter.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Kommer inte på så många…

Blurpa: Hålla för öronen så att en eller två spelare kan sncka korta hemlisar med SL.
Detta är även kännt som att Ploppa.

Quadrante

Grisbonde
dito... minikuk

dessa har vi även använt flitigt..

Blurpa : Hålla för öronen så att en eller två spelare kan sncka korta hemlisar med SL.

Kuka/snoppa : Sluta spela fördagen, såvida man inte gör en minikuk då det är en kort paus.

Rosen

Myrmidon
Har nog nämnt de flesta på forumet vid olika tillfällen, men bör väl dra den kanske mest använda av dem alla:

Godis: Allt sånt som man är ute efter när man äventyrar -- guld och juveler i skattkammare ("Det ligger drivor med godis därinne!"), magiska föremål/vapen hos muddrade SLP-lik ("Kolla om han har nåt godis på sig."), mystiska kartor och hemliga brev i det högra armstödets lönnfack ("Jag slår för att leta godis."), etc...

--
Åke

PAX

Jordisk Äventyrare
Blurpa går under benämningen Gnugga hos oss.

Tillbaks till den riktiga världen
innebär att börja rollspela igen efter tjaffs eller matpaus.

Craps = tärningar

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Det är ju jag! …

»[…] Från en anekdot om en Cyberpunk-SL som lät en mystisk man i trenchcoat dyka upp och skjuta vederbörandes rollperson i knät varje gång folk diskuterade regler. […]«

SL ifråga är ingen mindre än jag. Jag körde den taktiken när vi (jag, Magnus och den eminenta Helsingborgsföreningen Ordo Septenarius [som försåg oss med horder av spelledare*]) kuskade riket runt och körde Cyberpunk på allsköns konvent (tio–femton år sen). Jag ville att Cyberpunk skulle vara actionfyllt och stressigt, det sista jag ville ha var utdragna regeldiskussioner. Särskilt när man bara har några timmar på sig.

Men faktum är att mystisk-man-i-trenchcoat-med-hagelbrakare användes ganska sällan. Jag pratade nog mer om att använda honom än vad jag faktiskt använde honom.

<font size="1"> * På Äventyrsspelskongressen på Norra Latin (1989?) ordnade vi det största arrangemanget. Vi hade fler spelledare och fler anmälda lag än vad Äventyrsspels egna Drakar och Demoner- och Mutant-arrangemang hade tillsammans.</font size>

MrG

Swashbuckler
Plan B
Antingen fly, eller spränga saker

Morot
Karaktär vars spelare saknas, även kallat karaktär utan hjärna

Junk
Chips, godis att ätas vi spelandet

Kobbold
Nyare (yngre) spelare som främst är ute efter att gå ned i dungen och slåss

Snottling
Vad kobbolder kallar de som är yngre/nyare

Aboltare
Att kasta en fireball

Railroading
När spelledare tvingar folk att flöja plotten, vare sig de vill eller inte

Lindenius

Swashbuckler
Re: dito... minikuk

Undrar om det är ett lokalt fenomen?
Man kanske kan snacka om dialektgränser som nordisterna* gör?
Typ: Norr om dalälven används ordet "blurpa", men söder om den används "fingerjams".

//erik. förtydligar sig nedan.

*nordister är en akademisk forskningsinriktning. Heter egentligen Svenska/nordiska språk för att vara mer korrekt

Nightowl

Champion
Några fler...

ninja- Förstavelse som betyder att man gör något hemskt mycket eller hemskt bra. Usprungligen enbart ninjasmyga men utvidgades till andra verb för att slutligen kulminera i Nu ska jag ninjadöda honom!

Jag XX som fan! Variant på ninja-; från Åke Jävels "En brudjävel! Jag raggar som fan!" Således "Jag dodgar som fan!", "Jag dyrkar [lås] som fan!" etc.

Rolemastertärningar Tärningar som verkar slå högt hela tiden.

Experttärningar Tärningar som verkar slå lågt hela tiden.

Erik

Krille

Super Moderator
Oogla-oogla-oogla eller Bonga-bonga-bonga: Generellt magikerbesvärjande, i synnerhet vid ritualer.

Nu ska du döden dö!: Generellt stridsrop.

Ha! Ät fjorton!: Deklaration av i synnerhet höga skadeslag, där "fjorton" naturligtvis byts ut mot mängden däng i just det här specifika fallet. Kan även användas som stridsrop, fast då byts "fjorton" ut mot namnet på tillhygget med vilken man avser att tillfoga skada.

Hemliga papper under sängen: När någon har råflyt och slår perfekt vid Leta eller beskriver precis rätt leta så är det en "hemliga papper under sängen". En gång i ett WHFRP-äventyr var det nämligen precis det vi letade efter precis där. Till vår stora förvåning så var det precis det som fanns precis där.

En sextoncrit i pannbenet!: Från samma WHFRP-kampanj. Min rollperson däckade en kaoskrigare med ett skott. Efter rustning och toughness så var det ändå tillräckligt mycket ont kvar för att skicka ner honom på en -16 critical damage. Som perspektiv på hur ont det är, tabellen slutar på -6.

Blå skåp och katrinplommon!: Från en spelgrupp i ett Neotech-arrangemang som jag ledde på ett GothCon. De upptäckte plötsligt hur mycket de hade skitit i sina respektive blå skåp.

Rulla å dö! Ja, det är Handboken som är skyldig till denna uppmaning att juckla med tärningarna.

Dubbel soluppgång: En benämning på alla de där etablerande beskrivningarna som talar om att vi inte är i Skövde. Hämtat från Lukes melankoliska solnedgångsbetittande i Star Wars.

Bös, tjofräs eller fluff: Benämningar på obestämt vad som helst som man inte orkar komma ihåg namnet på. Bös brukar ofta vara mer lortigt, tjofräs går ofta fortare eller gör mer ont, och fluff är oftast gulligt.

Slempropp: Fiende eller motståndare, i synnerhet sådana som enbart är till för att slås ihjäl. Ibland även om huvudskurkar.

Hörndimensionen: Den plats där morötter som groggas finns.

Yrkesmes: Nybörjarrollperson i d20-systemet.

Plan A: Smyga, lyssna vid dörren, sparka in den och slå ihjäl skurkarna.

Plan B: Sparka in dörren och slå ihjäl skurkarna.

Plan C: Springa fort som fan åt motsatt håll!

Mannen i kåpan alternativt mannen på värdshuset: Han som gav rollpersonerna uppdraget. Sen spelar det ingen roll om han är alvkung, kung, kostymnisse, mystisk man på värdshuset eller ens har i en fantasyvärld att göra.

Alldräper: Det nuvarande magiska svärdet. Från Trygg-Torkel, förstås.

Torkla: När en manlig spelare spelar en kvinnlig rollperson utan någon större skillnad i uppträdande. Även denna från Torkel.

Som avslutning så tar vi en Torkel till, tabell 6: Även känd som tabellen "Torkel träffar varelse av motsatt kön". Den brukar inleda en relation med en varelse av motsatt kön. Går det bra så hoppar man vidare till tabell 69, "Torkel älskar!"

Bombu

Hero
kul!

Vi hade utrycket
Nosring som betyder rälsa men med en mer tvingande smärtsam innebörd.... Man tvingas med milt fysiskt våld (tillägnat genom näsan) till en viss väg genom äventyret. Alltså inte bara en tråkig session där man åker tåg, utan en smärtsam session där man plågas.

Tänk er en fet ring som brukar sitta i näsan på en tjur. och så drar spelledaren ivrigt i den hårt när spelarna stannar för länge på ett ställe eller går fel...

"Ajajajajaaaajjja"

Är den mentala smärtnivån när man utsätts för Nosringen.

Realism syftar till tokiga/extrema saker som man som hjälte/skurk "bör" kunna göra.

Efter nån förlupen kommentar typ....
"ska vi köra med regler eller realism"

Inte en tokig kommentar om inte sammanhanget hade varit att nån SLP skulle hinna med 5 gånger fler saker än reglerna medgav på en stridsrond.

Min spelgrupp är rätt tråkig när det gäller sånt här... för det första så har vi inte spelat rollspel på länge för det andra så använder vi inte så mycket jargong... :gremfrown: och inget rollspels jargong vad jag vet jag kan komma ihåg...

Dippa: När man i spelet Attack! tar över länder med diplomatiska medel

Hummset: det är det vi kallar "Kultur och vetenskap" (korrekt namn?) i Svea rike... Ingen orkar ju säga den "långa" meningen...

MrG

Swashbuckler
Plus tre svärd
Generellt uttryck för bra vapen i fantasy

Tre meter för kort rep
Standardlängd på spelarnas rep

Äventyrarens standardpackning 3 BEP
Då man inte orkar speca vad man har med sig från början, innehåller förmodligen någon fakla och det tre meter för korta repet. BEP belastningspoäng i från DoD

Termonukliär Antimaterianapalm
Fetingstort vapen i sf-miljö, kan bara slås av mer Termonukliär Antimaterianapalm

Dog dom eller blev de galna?
Fråga till spelledare efter CoC eller Kultscearnion på konvent, alla andra slut är misslyckanden

Hoppa på halsen
Att aktivt döda en utslagen karaktär, men tycka det är onödigt att slå tärningarna

Femma i insiativ, etta i omdömme
Standardvärde på karaktärer

Hämta sin hjärna
Ta fram sin kalender (oftast då i sammanhanget att sätta tid för nästa speltillfälle)

Yama-Dama-Maron-Evil eller Cobaja my lord
Generiskt mässand, från GothCon respektive LinCon, Cobaja kan även altineras med Lucifer eller något annat...

Gyttja!
Spontant glädjeutrop, följt av att man klappar med händerna som en säl (från nått GothConscenario)

Frixeray

Swordsman
De flesta ord som ligger i vår jargong är nog ord som inte lämpar sig väl, vare sig här eller någon annan stans och alla som skulle komma in i vår grupp utan att känna oss skulle förmodligen bli ganska upprörda över hur vi behandlade varandra och drev med andra minoriteter, trots att det (oftast) bara är på skämt (vi skulle nog lätt kunna klassas som rasistiska om det inte vore för att den som är absolut värst är iranier). Några saker som dock brukar upprepas och som kan återges i skriven form kan jag dock bjuda på...

Ninja - Ungefär samma betydelse som Nightowl ger den, fast oftare som ett separat ord och ofta uttalat lite halvviskande och så att det verkar få ett h på slutet (ninjah!).

Våld! - Precis vad det låter som, fast även utformat som både verb, adjektiv och allehanda andra former, typ "Nu blir det våld!", "VÅÅÅÅÅÅLD!!!", "Nu jävlar ska här våldas!", "Det var våldigt!" etc.

Ta ett Robinsteg alt. Ta ett Johansteg alt. Ta ett tattsteg - Ta ett Five Foot Step i d20-spel och uttnyttja regelmekanismerna (Fast är det inte det man ska göra i d20? Flaming undanbedes). Jag är Robin...

w176

Förlorad dotter
Mjau, mjau, chrash När spelets verklighet plötslig ändrar sig. Matrix referens efter när katten går förbi två gånger och det plötsligt finns en vägg i vägen. Använda när spelledaren plötsligt ändrar något, ibland som en fråga om det verkligen ska vara så, ibland bara som en reflektion över det. "Vänt glöm det jag sa, gah, hon var inte als blond utan mörkhårig" Mjau, mjau, crash.

Oh! Titta en fågel/vilken fin sten/en elefant! När man missar ett perceptionsslag av något slag och helt klart absolut inte kommer att upptäcka något intressant.

MrG

Swashbuckler
Tyckte det här var kul...

Optare
Spelare som utnyttjar regler och kryphåll till max för att göra så "bra" karaktär som möjligt

*bamsemelodin*
Nynnas för att markera att en karaktärs mobiltelfon ringer

*girl from Ipanena*
Nynnas som hissmusik om karaktärer åker hiss

Vit labbrock och tysk brytning
Vetenskapsman (företrädesvis galen)

Frixeray

Swordsman
Optare är väldigt vanlig även i vår grupp, vi är nästan alla optare, men vi är det med stil...

Vår spelledare brukade börja nynna på nån Britney Spears-låt eller liknande för att uppmärksamma på en ringande mobiltelefon. Detta var inte allt för populärt i allas ögon...

Rising

Vila i frid
Några rejält obskyra:

Kummelgast
Monster/företeelse som inte finns i grundregelboken utan som först dyker upp i ett äventyr, men som alla vill spela med, varpå man får sitta med ett gammalt äventyr en lång tid framöver när man spelleder och skriver äventyr. (Tills de dyker upp i en monsterbok) Orkhirer är typiska kummelgastar, exempelvis.

Turkhits
När spelledaren säger något på engelska som spelarna tror är svenska, varpå missförstånd uppstår. Efter "ansiktsburk", "hatten är din" och liknande.

Mudslinger
En regel ursprungligen från The Fanfic Glossary: Om spelledare som framställer raser, officiella metaplot-spelledarpersoner (för oss: mest om SLP's som andra spelledare hittat på i tidigare äventyr) och även andras rollpersoner som töntar, ja-sägare, viktigpettrar, bitchar och stofiler när han inte tycker om dem. Man kan väl mudslingra hela raser, såsom vampireklaner och alver vs. dvärgar, men det är när man mudslingar enskilda personer (såsom Traffaut) som termen används bäst.