Nekromanti Spelarjargong

Härolden

Warrior
Nightowl said:
Kalle Call of Cthulhu. Alternativt Cthulhu själv. Nyarlathoptep kallas Nyrre.
Nylle menar du väl. Så panteonet blir Kalle, Nylle och Jugge (med Yog-Sothoth alltså...)

Doom Room Köket ... äh, alltså när spelledaren tar ut en rollperson i ett annat rum för att göra nåt hemligt.

"A fray!" / "Nu gör X det X gör bäst" Allmänna stridsrop

Kommer inte på nåt mer just nu...

ikaros

Warrior
Re: dito... minikuk

äh, fingerjams: är inte det en teknig inom klättring där man trycker in fingrarna i en spricka och vrider handen/trycker in tummen i handflatan för att låsa handen där ...?

Hjalle

Swashbuckler
Kötta: Allmänt boffer...

Värsta Legolas!: När rollpersonen lyckas göra något riktigt coolt, akrobatiskt och flykickigt (ofta med två alvsvärd) i strid, för att sedan landa väldigt sexigt och låta fienderna springa in i svärden. (Typ.)

Jag söker!: När man inte har något att göra, ungefär.

Jag går ned på knä och (ögonblickspaus) - BdAaaaM!: En spelares favoritmanöver.

Som ni ser, mycket bofferuttryck. :gremwink:

-Hjalle, tror att det är då de flesta spontana utrop uppkommer.

vandraren

Swordsman
"fiddelititi" musik på alla värdshus i hela världen

"jaaaaaaaa......" släpig överklassröst har alla adelsmän i hela världen

"sing for me! groff groff!" alla tjocka adelsmän säger detta och är riktigt äckliga och äter hela tiden medan de låter slavar sjunga för dem (tänk steward of gondor i sagan om ringen)

"chaaaarge!" alla riddare när de anfaller bönder i fältslag

"the raun hordes!!!" sägs med djup basröst när raunerna kommer och härjar och alla flyr

"yaaarrr!" säger alla dvärgar, tokoner och sjömän

"manflesh/gorbyflesh" säger alla orcher och monster när de får syn på RP

"ho-ha!!" skriker alla trupper när de ska slåss i fältslag

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Oogla-oogla-oogla eller Bonga-bonga-bonga: Generellt magikerbesvärjande, i synnerhet vid ritualer.

Ooga-Ooga eller Ooga-Boga i den egna gruppen.. Att ooga är för kasta en besvärjelse (till ordet hör även en gest, som är som zombie-armar, fast man har böjda armbågar och överarmarna mot överkroppen).

Ymir

Liten kantbaron
Några välanvända och mystiska begrepp i mina spelgrupp:

Fudgea. Att hantera regler och utgången av tärningsslag liberalt. Närbesläktat med 'Tweaka'.

Stårytella. Eftersom vi spelar Eon orkar ingen använda stridsreglerna, så SL-Ymir får friforma en stund. Beroende på situation och vilken spelare som begärde den innebär stårytellingen mer eller mindre rälsning och mer eller mindre spelarinitiativ.

Rövknulla, förmodligen hämtat från engelskans användning av 'fuck', och spritt till en stor del av det svenska språkbruket. Används för att beteckna handlingen att totalt besegra och/eller dominera någon annan; det kan handla om enskilda personer eller hela kulturer. Begreppet kan också vara ämnat att tolkas ordagrant. Så är ofta fallet i Eon när grottroll är inblandade.

Böga, Leka, Softa. Synonymer för 'att umgås'. 'Leka' och 'Böga' insinuerar mer faktiskt aktivitet än det senare begreppet, men det är egentligen sak samma.

Grim & Necro. Begrepp för att beteckna fantasyfenomen och -karaktärer som är eller verkar vara 'style over substance', med en inriktning på ondska, skelettdelar, rostigt järn, slitna kläder, mörker, vulkaner, demoner, vandöda, rödlysande ögon och allmän Sauron/Melkor/Torak/Rakoth Maugrim/etc-faktor. 'Grim' anspelar på den elaka, svartklädda delen av det, medan 'Necro' mer är den ytliga fascinationen för död, förfall och gravarkitektur. Saurons taggiga och skelettlika rustning är ett typexempel på stilen. Taggarna är mer 'grim', medan skelettgrejen är 'nekro'.

3v1l. Tämligen synonymt med 'Grim & Necro', men implicerar därtill en onyanserad ärkeondska av sällan skådat slag.

Bzzzzzzzzzp!. Imitation av ljudet av en bandspelare som spolas tillbaka. Används av SL-Ymir när han vill markera att 'nu hoppar vi tillbaka en bit', sedan han inte kunnat hålla sig från att låta en SLP göra någonting totalt omotiverat och out-of-character. (Vanligtvis i sarkastiskt syfte).

Ymir-rollperson. Ångest och bröst. Typ. Huruvida begreppet därtill är synonymt med 'våp' råder det delade uppfattningar om.

Bajs. Wheel of Time.

Ninja-faktorn. En ensam maskerad fiende är steeenhård, men ju fler de blir, desto sämre är de. Något av en naturlag.

Banjo. Av någon anledning ett musikinstrument synonymt med inavel.

Suboptat. Ett Fogge-uttryck som betecknar något som är motsatsen till optimerat.

Psykbryt. När en karaktär tillslut får ett av spelgruppen mer eller mindre väntat psykiskt sammanbrott som byggts upp under lång tid.

Knarka. Implicerar inte nödvändigtvis att ta droger, utan kan innebära ett brett spektrum av saker. I första hand handlar det om att inmundiga en stor mängd substanser som kan betraktas som mindre hälsosamma, såsom alvedon, coca-cola, Theoplex-L eller andra suspekta importenergidrycker. Ordet kan också syfta på att ta del av väldigt mycket kultur i en slags orgie, typ 'knarka film', men anspelar oftast på att umgås samtidigt som man ägnar sig åt någon flummig aktivitet - spela Nintendospel, till exempel.

Plan B. Gå med i Kommunistiska Partiets ungdomsförbund. (För att få brudar).

- Ymir, kommer int på nå fler

Lindenius

Swashbuckler
Det verkar funkar på Star Wars också

Ninja-faktorn. En ensam maskerad fiende är steeenhård, men ju fler de blir, desto sämre är de. Något av en naturlag.
Typ ensam maskerad Båbba Fätt eller Darrth Väjdärr är cool men många maskerade Ståårmtroopärs blir… tja ni vet.

//erik. an entire legion of my best ninjakrigers avaits them.

Lindenius

Swashbuckler
Star Wars funkar här med [ant]

"sing for me! groff groff!" alla tjocka adelsmän säger detta och är riktigt äckliga och äter hela tiden medan de låter slavar sjunga för dem (tänk steward of gondor i sagan om ringen)
Eller Jabba (äter grodor och har slavar som dansar).

//erik. bantha poodoo

Quadrante

Grisbonde
kuk och minikuk känns lokalt

Jag tror nog också att det är ett lokalt fenomen, första gången jag kom i kontakt med användningen av [kuk] i den här formen, var vid avslutningsmonologen av warhammer-lajven som (bla) arrangerades av Joakim Bergström. Det blev väldigt uppenbart att hela lajven var över.

Som jag förstått, så har den används längre tillbaks än så (början av 90-talet), som ett tydligt sätt att avsluta på; då det inte kan misstas för en del av spelsessionen.
-

Nightowl

Champion
The Law of the Conservation of Ninja...

...som sager att en viss mangd ninja alltid har samma Farlighetsgrad (F), en konstant som ar oberoende av antalet ninjor, kan aven appliceras pa orker, pirater, fiendesoldater i valfri propagandafilm - och stomsoldater.

Erik

Nightowl

Champion
Bongo bongo bongo jag far aldrig ifran Kongo... Denna gamla scouthit borjar man sjunga pa nar det ar uppenbart att nagon (oftast en RP eller SLP i CoC eller Cyberpunk) ar fullstandigt keso.

Erik

Nightowl

Champion
Elefanten

Titta! En ZEPPELINARE! (utropat medan man pekar bakom SL) Att misslyckas antingen med A, ett forsok att lura nagon eller (vanligare) B, ett forsok att undvika en attack. Efter en CoC-session dar nagon forsokte finta med fardigheten Fast Talk. Det gick inte. RQ-varianten ar Se upp! Crimson Bat!

Erik

Winterquist

Veteran
Kom på en som vår spelgrupp använder... Men det har gått mig helt förbi varför...

Mushroom! - En oskyldig förbipasserande.

Utropas entusiastiskt om någon RP missar med projektilvapen i närheten av en folkmassa.

Magnum_UBBT

Warrior
Jag drar mitt svärd! , alternativt Jag skjuter! är två utmärkta alternativ när allting annat går helt åt skogen, fungerar även när man inte vet vad man ska göra eller prexis i början på spelmötet. Kort sagt, det fungerar jämt.

/Magnum

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Snabbspola: VCR-term. Mitt spelgängs motsvarighet till:
Back to reality! Uppmaning att sluta snacka som saker som ligger utanför spelvärlden.

Jag dissbelívar! När jag var ung AD&D-spelare slutet av 1970-talet hade vi några DM-ar som gärna kastade in jobbiga och faliga illusioner i äventyren. Detta blev därför standardhandling/replik 1A när spelarrollen såg något märkligt.

Rosen

Myrmidon
Jag drar mitt svärd! , alternativt Jag skjuter! är två utmärkta alternativ när allting annat går helt åt skogen,

Användes i vår Traveller-grupp som standardfras för "nu är jag med i spelet igen". Typ, om en spelare var försenad och kom när de andra hunnit börja, eller om han skickats ut i ett annat rum en stund.
SL: "Ja, och din gubbe..."
spelare: "Jag skjuter!"

--
Åke

Nightowl

Champion
Mushroom! - En oskyldig förbipasserande.
Tänk på det svenska uttrycket "som svampar ur jorden" - en "mushroom" dyker sas upp "ur tomma intet helt plötsligt". Man visste inte att killen stod där och så råkade man skjuta honom.

(Det är alltså ett "riktigt" uttryck vid drive-by-shootings och dylikt.)

Erik

walium

Ganska töntig, faktiskt
"(Det är alltså ett "riktigt" uttryck vid drive-by-shootings och dylikt.)"

Går det att få upp så höga hastigheter på sparkstöttingen att man faktiskt både hinner skjuta och komma undan? Dessutom trodde jag att knivar var mer vanligt förekommande (brevsprättar och hålslagare ibland bibliotikarier) än skjutvapen när det gällde uppgörelser mellan olika sameklaner. :gremgrin: