Om man drar fenomenet ett par varv till (rätt mycket längre, faktiskt) kan man komma fram till system där spelarna är medskapande till huvudberättelsen
Behöver jag nämna att det är så det funkar när jag kör Fabeljazz med mitt gäng. Det ger en skön stämning, där spelarna aktivt kan ta del av och skapa t ex det pulserande nattlivet och deras erfarenheter av det. De kan också lägga till twistar till äventyret/konspirationen fritt, det passar ofta in, vad det än är, i detta genomonda som hotar deras tillvaro (Pampers inblandning i det hela kom till på detta sätt). Fabeljazz är också optimalt för sådant spelande, då det mest handlar om att skapa en viss stämning.
Jag är däremot betydligt mer restriktiv mot sådant här i andra rollspel. Ta Västmark som exempel. Här är det inte längre endast frågan om att skapa en stämning, utan även att det ska passa in historiskt, med plotten osv. Att mina RP plötsligt säger: "jag går och minglar med barflickan" i ett världshus på landsbygden passar inte in i någon av ovanstående punkter. Det finns inte heller några spelmän om det inte är fråga om fest eller en marknad. Möjligtvis skulle jag acceptera: "jag går och pratar med den grovt bygde bonden som sitter och tar en öl i ett hörn", men det lär de ju nästan aldrig säga, för hur intressant är det på en skala (ingen bedömning av bönder lägs in i detta, inga bönder som läser detta bör ta åt sig... eller, jo, det var kanske visst en bedömning, men... den var högst personlig...)?