God45 said:
Så jag låter folk försöka rollspela sig ur det och de misslyckas alltid för grejerna man ser på film fungerar inte med en riktig polis.
Jag tycker ämnet är intressant på så sätt att det ger en annan ingång i olika spelstilar. Orkar inte ta en teoridiskussion ikväll men här tyckte jag något blev väldigt tydligt.
[sarkasm]Du är medveten om att rollspel inte heller är verklighet va?[/sarkasm]
Alltså när jag spelar rollspel, så skulle jag nog säga att det oftast ligger närmare en film än "verkligheten", bara en sån sak som att vi klipper bort jättemycket dötid och väldigt ofta har en intressant historia. Och spelar jag en karaktär som är en framgångsrik con-artist, så förväntar jag mig nog att världen ska fungera som att min karaktär är det, och att poliser ska fungera som på film (sen beror det ju på vilken film vi spelar som, det är väldigt mycket skillnad på film och film) än som i spelledarens bild av hur en riktig polis är.
Sen är det klart att man kan välja att ha sociala skills som en viktig spelarskicklighet, precis som man kan välja något annat godtyckligt. Du påstår att det är olika saker men jag håller nog inte med, vad som är socialt bra är ju dessutom bara konventioner, spelar vi i en konstig fantasyvärld så finns det väl inget som motsäger att den bästa raggningstekniken är "öööö knulla?" och om spelaren som kör med den varianten har skyhöga sociala värden, tja då tycker jag man kan definera om världen efter hur hen agerar (för att göra det lite extremt).
Bluffa sig förbi en vakt tycker jag förövrigt är ett jättebra exempel på hur man (om man vill) bara kan låta värden agera annorlunda
"Vi kommer från klostret i norr och måste få komma in i katedralen med en gång!" (Bluffa 20)
"Prisa Gud, naturligtvis ska jag inte stå ivägen för Guds tjänare"
"Vi kommer från klostret i norr och måste få komma in i katedralen med en gång!" (Bluffa 10)
"Jag förstår inte, det klostret har väl en annan religion, varför vill ni komma in här? Ok vänta lite så hämtar min vän prästen så kan ni få prata med henne, men ni kan inte få komma in"
"Vi kommer från klostret i norr och måste få komma in i katedralen med en gång!" (Bluffa 0)
"Jasså? Varför är du så nervös då? Det går ju att se på dig att du ljuger som en borstbindare! Och i Guds namn dessutom? Ni är arresterade"
Eller så kan man förstås ha ett tärningsslag där någonstans.
På senare tid så har jag visserligen dragits mer åt indiespel där det inte alls är självklart att man vill att det ska gå bra för karaktären så kopplingen spelarskicklighet karaktärsframgång finns inte alls, men sen är det klart att det kan vara roligare att spela med skickliga spelare även om jag tror att det är viktigare att man har samma agenda/målsättning/förväntningar för just den sessionen så att inte några vill spela heistfilm och några socialrealistiskt verklighet med buttra poliser.
(hm skulle inte det här bli ett kort inlägg.. nåväl, sova)