Hm... jag misstänker att vi pratar förbi varandra lite grann. Så jag skall försöka svara lite mer på vilken infallsvinkel jag har i diskussionen. Så det kan bli några till självklarheter i inlägget
Vad man störs av är väldigt individuellt. Tycker man något är tråkigt, t.ex. att spela dummare än vad man är, så blir det i sig störande. Men visst, att gå in så pass i rollen att man "dummar ner sig själv" är ett exempel på djup immersion.
Min misstanke är att de flesta som är ute efter djupimmersion ogillar att slå tärningar, oberoende anledning (sedan kan man givetvis gilla fler spelstilar, och älska tärningsslag i de sammanhangen). Sedan om det är friform, eller om spelledaren översätter till regeltermer, slår tärningen, och sedan översätter resultatet till lämplig beskrivning, spelar nog inte så stor roll.
Vid en fysisk aktivitet är allt beroende av ordvalen och beskrivningarna. Bergväggen som karaktären klättrar på finns inte. Samma sak med motståndaren man fäktas med. Men den intellektuella utmaningen finns och kan bearbetas. En spelare som är väldigt insatt i en fysisk aktivitet, och får beskrivningar som avviker från den riktiga upplevelsen, skulle nog få samma utmaning att behålla inlevelsen som någon som skall ignorera delar av sitt egna intellekt.
Sedan är att projicera sig själv i världen en del av den typen av immersion. Det betyder dock inte att ens projektion motsvarar hur man är i verkliga världen. Jag ser detta som närbesläktat med vad vissa hypnotisörer kallar för ledd visualisering (guided visualization). Dock en väldigt interaktiv sådan.
Så ett helt annat fokus än t.ex. vid rollgestaltning.
Om jag nu pratar om samma sak som Krank avsåg i sitt inlägg är dock en annan fråga.