... och gjort dem spelbara (a priori i form av Svartalfer, som har lättare att smälta in i Kopparhavens riken) ...
Tycker det här är skitsmart, det ger möjlighet åt båda hållen - man kan välja att se orcherna som ond yxföda medan svartalfer har lite gråskala vilket tillåter folk att spela orchiga typer, eller se alla orchfolk som lika mänskliga, men svartalferna bara lite mer integrerade.
I mitt eget Den halta gåsen (alltså så som DoD borde se ut
) ville jag ha en tydlig fiende som spelarna inte behöver ha samvetskval över att ha ihjäl, men valde att inte ha orcher utan gjorde en egen "de andra" - lite vampyriskt inspirerade dussinfiender som återföds. Känslokalla varelser som inte tillhör denna värld. Detta för att just gå runt problemet med att antingen tvingas in i ond vs god, eller att alla dussinfiender är gråskaliga folk som kan vara oskyldiga (se vakten i Austin Powers). Finns ju fördelar med dessa synsätt också - är ju helt upp till vad man är ute efter för känsla, precis som Leon skriver. Men i DoD tycker jag "gladvåld" kan vara en grej och då passar känslolösa "robotfiender" in, som du kan slänga fram när som helst.