Nekromanti Spelbyggardags igen!

Genesis

Ni dés ni maître
Jag postar från min iPhone, så det blir kort. Spelmakarutmaning, Dnalor vs. Bobby Den svarte faraonen. 24 timmar, ett tema. Temat är:

Människan mot elementen.

Jag ser fram emot spel som tacklar detta på ett intressant sätt, vilket få rollspel idag gör. Lycka till!

Christoffer

It's all pig.
solvebring said:
Hoppas någon av dem gör en liten ordvits och skriver om galna värmeelement som anfaller mänskligheten. :gremlaugh:
Det var faktiskt min första tanke.

Blir spännande att se vad som resultaten blir!

solvebring

Superhero
Krille said:
solvebring said:
Dnalor said:
Det var faktiskt min första tanke.
Det är allas första tanke. :gremsmirk:

Och jag delar inte Sölvebrings förhoppning :gremtongue:
Det vore i alla fall väldigt originellt.
Om alla tänker samma sak så är det väl i högsta grad o-originellt?
Idémässigt kanske, men hur många spel finns det om det? :gremlaugh:

Man Mountainman

Storsvagåret
Stormtid

Såja.

Nu känner jag mig litegrann som berättarjaget i "Den lille prinsen", han som ska rita en orm som har ätit en elefant, men bara producerar en hatt.

Attachments

Big Marco

Läskig
Re: Prövningen

Den svarte faraonen said:
Här är mitt lilla spel. Det är inte riktigt min vanliga stil, så det ska bli intressant att se hur det blev.
Min kommentar är: brilljant!

Små justeringar kan givetvis göras, men jag känner redan hur spelet genererar en tajt, dramatisk och intensiv upplevelse. Mycket imponerad.

Genesis

Ni dés ni maître

Jag har läst och jag begrundar. Domen faller när den faller; jag behöver meditera på detta. Två utmärkta spel. Ni kan båda två vara stolta.

Arfert

Facit

Båda är riktigt bra, Prövningen har jag lite lättare att se framför mig hur det skulle vara att spela, och det är ju ett klassiskt tema från div filmer, medan Stormtid kanske är mer intressant, och mer poetiskt... men jag har lite svårare för att känna hur det är i spel...

...tror inte man kan avgöra saken utan att provspela.

Big Marco

Läskig
Re: Stormtid

Dnalor said:
Såja.

Nu känner jag mig litegrann som berättarjaget i "Den lille prinsen", han som ska rita en orm som har ätit en elefant, men bara producerar en hatt.
Poetiskt och ... hög tröskel månne. Jag fick ingen känsla för en enkel ingång i spelet. Men klart intressant.

Genesis

Ni dés ni maître

Nu har jag funderat.

Bobbys* spel är tajt som en spandexdräkt. Snygga regelkluriga mekanismer imponerar, även om det känns något ointuitivt med att lägre Risk innebär högre risk. :gremsmile: Bobby* går samma väg som jag antagligen hade gjort, att få kampen mot elementen att fokusera ståryn på relationerna mellan människorna. I början nämns att relationerna inte behöver vara positiva, men senare i spelet verkar det underligt om de inte är det, vilket känns konstigt. En person med negativa relationer kan annars bli fri från dem genom att döda sina vänner. Men berättelserna som genereras kommer garanterat att vara engagerande och dramatiska, i vilket fall som helst. Allt som allt är det ett gediget, tajt och välkonstruerat spel. två tummar upp!

Dnalors spel är på sätt och vis raka motsatsen till Bobbys*. Där Bobby* fokuserar på människornas relationer till varandra fokuserar Dnalor på människorna själva och deras relationer till elementen. Där Bobby* fixar ett snyggt regelsystem med en lös setting ger Dnalor en evokativ setting och ett relativt löst regelsystem. Just settingen är helt klart Stormtids styrka. Den är välskriven och inspirerande och doftar av Dogs in the Vineyard och Polaris, som har några av de mest effektiva settingar jag vet. Det enda som sticker något är den totala frånvaron av kvinnor. Samhället är patriarkaliskt, det är han och honom, det är män som väljer alcalde och exempelbeskrivningarna på rollpersoner är saker i stil med "arg ung man". Detta kan nog kanske tillskrivas tidsbrist, men jag hade gärna sett att något nämnde vad kvinnorna gör i allt detta.
Systemet är tyvärr inte helt klart, vilket är ganska tydligt på slutet, där texten slutar ganska abrupt. Det nämns att man i förberedelsekonflikter kan sänka sitt Trots eller Jämnmod, men något sådant finns sedan inget stöd för. Ej heller finns några tips om hur konflikterna bör se ut i praktiken.

Bägge spelen verkar lida, tycker jag, av en onödig spelledarroll. De har båda två en spelledare som inte tillför så mycket. I fallet Prövningen kan jag i alla fall se att spelledaren har något att göra, nämligen att hitta på faror och hinder, även om det känns som något som hade kunnat skötas av gruppen som helhet eller enstaka spelare, en i taget. I Stormtid verkar spelledaren inte ha något att göra alls, förutom att sätta förberedelsescener (fast vad spelledaren åstadkommer med det är inte helt klart) och beskriva stormen.

Jag tror att Dnalors spel hade varit ett alldeles ypperligt verk om det hade haft mer tid på sig. Som det nu ser ut är det inte riktigt färdiggräddat, medan Prövningen är krispig och redo att serveras. Därför utnämner jag Prövningen till utmaningens vinnare. Grattis, Bobby*!

Man Mountainman

Storsvagåret

Ja, det återstår väl inget annat för mig än att lyfta på hatten åt min motståndare och säga "grattis!"

Det har varit en intressant, om än stundom ångestfylld, erfarenhet. Jag hoppas kunna delta i fler 24-timmarsutmaningar i framtiden.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jag tackar för de goda orden och för att du tog dig tiden att bedöma saker. Givetvis vill jag också tacka Dnalor, som verkligen var en värdig medtävlare, och vars spel har poetiska dimensioner jag inte skulle kunna nå upp till.

Gällande spelledarfunktionen såg jag den ärligt talat som ett slags alexanderhugg för att komma förbi sådant som balansering av hoten, bedömning av hur spelarnas ej regeltekniska val påverkar fiktionen, och så vidare. Det hade säkert kunnat göras elegantare, men hade också krävt mer mekanik, i stället för att man som nu endast litar på spelledarens omdöme.

Bunny

Crazy like a fool
Utmaningen går vidare:

Grattis, för höge farao!

Nu vill jag ta upp stafett-pinnen. Jag har gått och varit sugen sedan Genesis och Rising battlade, men behöver samtidigt adressera mitt mindervärdeskomplex när det kommer till spelkonstruktion. Dags att ta steget fullt ut, och se om jag duger något till.

Jag skulle vilja utmana Simon (J Berger).

Föreslaget tillfälle är lördag till söndag nästa helg. Som domare och lekledare föreslår jag Dnalor, sedan Faraonen redan verkat i den positionen.

Är du redo?

Simon

Swashbuckler
Re: Utmaningen går vidare:

Mannen med purpurkåpa said:
Jag skulle vilja utmana Simon (J Berger).

Föreslaget tillfälle är lördag till söndag nästa helg. Som domare och lekledare föreslår jag Dnalor, sedan Faraonen redan verkat i den positionen.

Är du redo?
Klart jag är! Feghet inför egna prestationer är en dålig egenskap och bör motverkas med alla medel, säger jag mig själv.

Låt oss avvakta ett par dar med att sätta tidpunkten exakt.

Och, stort grattis till senaste vinnaren! :gremdrink: :zeppelinare: