Nekromanti Speldrömmar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mjo, jag kom just på en idé till ett datorspel. Jag vet inte om någon kommit på idén tidigare, och isåfall får någon gärna peka mig rätt.

Spelidén:

ILLUMINATI
- new world order -

"The history of the world is the history of secret societies"

Turbaserat strategispel där man börjar som en liten frimurarloge och en handfull emdlemmar, och ska växa och bli stor. Man ska kunna konstruera egna initieringsriter, bestämma efter vilka kriterier man ska dra in folk, hur öppen man ska vara för allmänheten, vilka grader som ska finnas, hur mycket folk får reda på i vilken grad, hur den inre cirkeln ska se ut, vilket slutmål man har, komma på sätt att rota ut infiltratörer från andra organisationer, genomföra olika operationer för att infiltrera andra organisationer (allt från hemliga sällskap till regeringsorganisationer, företag och green peace etc), etc. Ja, ni fattar. Steg för steg ska man infiltrera och ta kontrollen över andra organisationer (få sina infiltratörer att inta nyckelpositioner etc). Alltsammans med en massa AI för de andra organisationerna, och kanske också enskilda agenter. Grafiken ska påminna lite om Europa Universalis, Hearts of Iron och andra moderna turbaserade spel. Gärna dock med lite extra så att man kan göra saker som att se sina initieringsriter utförda i typ isometriskt perspektiv eller så. Inget fancy 3d behövs.

I förlängningen kanske man t.om kan tänka sig ett tidsperspektiv, om man har budgeten. Köra från antiken till idag, eller från 1700nånting in i framtiden...

Vore inte det hemskt coolt?

Vad har ni andra för speldrömmar? Vad skulle ni vilja se genomfört?

//Krank, som dessutom försöker komma ihåg vad spelet han spelade en gång hette - ganska primitivt, hetta något med "inc" i slutet, och använde riktigt snygga photoshoppade bilder som porträtt etc. Man kunde bränna ner andra företags byggnader, hacka databaser, och i allmänhet bete sig som ett jävla svin i företagsvärlden. Fast det var mycket ografiskt, allt utspelade sig på ett rutnät.

Rising

Vila i frid
Först: Jag lovar att någon idiot kommer att rekommendera Illuminati-kortspelen åt dig. Jag tänker ge den idioten tusen minuspoäng redan nu. Det värsta jag vet är när ett arselhål bara läser de första tre meningarna i ett inlägg innan de svarar, och skriver något som är helt irrelevant för frågeställningen.

Nå: Ja, en sekt/konspirationssimulator skulle kunna vara asroligt. Bra idé.

Ett spel i stil med Super Punch Out i fråga om kontroller och utmaning - alltså att det gäller att lära sig fiendernas specialattacker och svaga punkter - men där man inte befann sig på en boxningsring utan snarare gick framåt längs en bana och mötte massor av olika fiender, med slutbossar och hela konkarrongen.

Jag är så trött på spel som God of War för att strider blir så djäkla tråkiga i 3D. De handlar bara om att stå och rikta in sig rätt, och liknande små fiddlingsprecisionsgrejer. Samtidigt blir fienderna astråkiga, och slåss med artificiell intelligens istället för att följa rörelsescheman som spelaren skulle kunnat lära sig att utnyttja. Det senare är överlägset, eftersom man då kan göra fienderna mycket svårare samtidigt som man som spelare kan förbättra sina resultat snabbt genom att bara öva flitigt.

Jag älskar crispigheten i Punch Out. Fienden slår, och man trycker vänster och höger för att göra en snabb undvikning, sedan upp och BABABABA för att börja mata en vänster-höger-slagserie. Det handlar om reflexer och timing - inte om precision. Det är det jag tycker gör Punch Out så djävla underbart. De har tagit bort allt pilligt finlir, och istället abstraherat striden till få men viktiga knapptryckningar. Man kan undvika ett slag med ett enda tryck; två om man vill studsa tillbaka för att kunna dela ut extra skada. Jämför det med att undvika en skottsalva i en sidscrollande SHMUP eller ett hydrahugg i God of War. Där måste man rikta och trycka en massa, och hålla styrspaken åt ett visst håll si och så länge... Det är skräp. Finlir är astråkigt. Jag vill bara ha allt förenklat till tempo, timing och reflexer, och att fienderna skall röra sig enligt förplanerade scheman, så att man - när man blir proffs - liksom bara dansar med spelet, och följer rörelser och kombinationer som ligger djupt inbäddat i ens rörelseminne. Så att man liksom spelar som i trance.

Krille

Super Moderator
Jag antar att du har hört talas om* kortspelen Illuminati och Illuminati: New World Order, båda från Steve Jackson Games.

I båda spelen börjar man med en konspiration, och genom kortdrag/kortspel och offensivt konspirerande bygger man ut konspirationen till att omfatta andra grupper, som införlivas i nätverket.

Grupper representeras av kort, som har in- och utgångar. Ett korts utgång måste peka på ett nytt korts ingång. Kan man inte klämma in korten fysiskt på bordet så kan gruppen inte kontrollera den nya gruppen. Man kan sno hela grupper av motståndarens konspiration, antingen för att helt enkelt förinta den och hela konspirationsträdet under den, eller för att ta över den och införliva den i sitt eget konspirationsträd.

Målet är förstås fullt världsherravälde, men det är inte så jefla lätt när Gnomes of Zürich och Discordians står ivägen för Bavarian Illuminatis planer...

* Dvs, för säkerhets skull så berättar jag det i alla fall.

Sodivra

Champion
Jag har flera år drömt om ett civilisationsspel till datorn. Välja styrelseskick, resa arméer, forska, skicka ut historiska personer, bygga monument för att när historien är slut ha den mest genomslagskraftiga och seglivade kulturen. Stor möjlighet till kustomisering av ideologier, statsskick, religion, lagväsende, högtider... Pillfaktorn och känslan av "Det här är min kultur!" skulle vara total.

Varför inte Civilization? Jo, för att Civilization är ett brädspel där man sakta bygger upp en tillräcklig armé för att långsamt rulla över fienden stad för stad. Slippery slope-faktorn är total, och trots att det finns många sätt att vinna spelet så är en mäktig armé alltid det effektivaste.

Jag vill ha ett snabbt och abstrakt kortspel där man kan interagera på en mängd olika fronter med historiska personer, handel, diplomati, erövring, spioneri. Alla dessa drag skulle ha samma tyngd och möjlighet till seger, men framförallt: Lyckas någon erövra hela ditt rike så är det inte slut för det, för man spelar kulturer, inte stater. Han skulle gjort en jädrans lyckat drag, dock. :gremsmile:

Det har jag längtat efter.

Foggmock

Myrmidon
Vågar man tipsa herrn om Galactic Civilizations 2?

www.galciv2.com

Man kan vinna via allians, forskning, kulturell erövring och militär erövring. :gremsmile:

Och så kan man designa sina egna slagskepp... :gremlaugh:

krank

Jag antar att du har hört talas om* kortspelen Illuminati och Illuminati: New World Order, båda från Steve Jackson Games.
Grattis till tuden minuspoäng =)

Men jo, det har jag. Och det är inte alls, på något sätt, det jag letar efter... SJ games' illuminatiprylar är humoristiska, jag tänker mig något seriöst. Deras är ett hyfsat si8mpelt kortspel, mitt är en simulator på datorn.

Att det ska vara så svårt att göra något som tar Illuminati på allvar och inte hela tiden gör comicbook och trams av det hela...

Johan K

Gammal & dryg
Jag skkulle tyc att det vore jäkligt coolt om man kunde göra en 3D-version av Carcassonne. Det skulle vara otroligt häftigt !!

/ Johan K, som är sådär ömklig pga att man är sjuk..

Andy

Vila i frid
//Krank, som dessutom försöker komma ihåg vad spelet han spelade en gång hette - ganska primitivt, hetta något med "inc" i slutet, och använde riktigt snygga photoshoppade bilder som porträtt etc. Man kunde bränna ner andra företags byggnader, hacka databaser, och i allmänhet bete sig som ett jävla svin i företagsvärlden. Fast det var mycket ografiskt, allt utspelade sig på ett rutnät.
Andy, som tror att du menar datorspelet Syndicate som fanns till Amigadatorer på den tiden det begav sig. Det är min gissning.

krank

Andy, som tror att du menar datorspelet Syndicate som fanns till Amigadatorer på den tiden det begav sig. Det är min gissning.
Nej, det är det inte. Syndicate vet jag vad det är och vad det heter. Det här är ett Windows 95-spel i princip utan animationer, det mesta sköttes av dialogrutor och stillbilder.

Rickard

Urverk speldesign
Jag skulle vilja ha ett fightingspel i 3d där man är streckgubbar som slåss mot varandra. Det fiffiluriga är att man själv kan programmera in specialattacker där man kan använda variablerna chi, snabbhet, räckvidd och skada. Det vore grymt att sitta och spela och sedan testa sina specialmanövrar mot varandra.

/Han som aldrig orka programmera det där spelet

Pilzefrau

hon/henne
Ooh, en sån här tråd!

Jag har haft jättemånga spelidéer, men jag glömmer av dem efter ett tag. De flesta hade jag när jag var liten.

1. Nån sorts rts, motsvarande Age of Empires II (det var det mest avancerade rts:et när jag och en kompis kom på idén) med bakterier vs immunförsvar! Man spelar i campaign en infektion som börjar i ett sår eller nåt och ska sprida sig över hela kroppen. Från början var tanken att man skulle på ett lagom orealistiskt sätt komma till hjärnan så att man kunde styra sitt offer till att gå och hosta på folk, men detta kanske borde revideras till att döda offret.
Virus är helt klart coolast, de attackerar fiendeceller som, om de dör, exploderar och ut flyger massvis nya virus! Fördubbla din armé på fiendens bekostnad!
Resurser var tänkt att vara typ kolhydrater, protein, jag vet inte vad som används nere på cellnivå...
Självklart kan man även spela som immunförsvar, men detta görs nog bäst i skirmishmatcher istället för lånnga kampanjer

2. Ett trädspel, som min vän Johan som går spelarkitektur på högskolan har designat, fast mekaniserat!
Grundidén är denna: man har ett träd som växer en bit per runda, beroende på vilken trädsort det är, om det har vatten osv. Spelet spelas i rundor om årstider. Man kan placera ut svamp, buskage och liknande för att skugga ner de andras träd innan man själv hunnit få tillräckligt med frön för att plantera sina egna träd bredvid dem. Katastrofer innefattar skogsbrand och översvämning!
Detta finns redan, men är skitjobbigt att spela pga att man måste hålla reda på alla variablerna som styr växtfasen själv. Senaste förslaget var att lägga dit tärningar som man vred ner ett steg/årstid, men det blev ett väldigt pillande.
Tänk er då detta mekaniserat! Ett stort, robust järnbord med pinnar med fula plastlöv som växer upp ur hål i en hexagonal skog! Gärna med en stor ångmaskin i rummet bredvid, eller en handvev att veva i under växtfasen. (Ok, datoriserat skulle vara ännu smidigare, men fatta vad coolt det skulle vart!)

3. Någon som spelat Farao eller Zeus? Det gjorde jag och min bror mycket när vi var små. Då kom vi på det ultimata: ta exakt spelstilen, men låt tiden gå genom olika eror och hamna i nutiden! Bygg frihetsgudinnan och Empire State istället för pyramider och tempel. Den uppsjö av resurser som skeppades fram och tillbaka i de tidigare spelen skulle naturligtvis finnas kvar.

4. Roborally mekaniserat.

5. Nån form av Redwallspel. Jag läste jättemycket Redwall förr, och jag måste erkänna att det inte är riktigt lika coolt nu, men ett helt öppet RPG a la Elder Scrolls i Reedwallvärlden, lite coolt skulle det väl vara?

6. Ett spel i stil med Civilization fast man styr med perspektiv från sin huvudstad. Detaljnivån minskar med avstånd från den och i de yttersta provinserna samt områden man håller på att erövra(tänk när Caesar erövrade Gallien) ser man i bästa fall en skissad karta. Man vet helt enkelt det som folk därifrån har skickat hem. Vill man veta hur starkt motståndet i en främmande stad är räcker det inte att hålla muspekaren över den, du kanske inte ens har den på din karta! Även inom sitt eget land finns det osäkerhetsfaktorer. En stad man kan se på sin karta(för att man har haft ordentliga kartografer där) kan mycket väl vara erövrad av fienden eller ha fallit för ett uppror, fast man inte har fått bud om det än. Det blir som när man tittar på andra galaxer, man ser hur de såg ut för två miljarder år sedan... I fallet med upproret kanske man aldrig får något bud förräns en hemvändande armé ska resupplya där. Det viktigaste värdet som syns vid ens städer är plötsligt hur många dagars färd bort den ligger samt hur länge sedan det var man fick bud om att allt var som det skulle.
Nu till det allra coolaste: om man inte kan se landet ens generaler är och anfaller, hur ska man då veta vart han ska gå?
Det gör man inte, för det är en annan spelare som styr honom! Han ser däremot mycket mer av landet runt sin armé och kan skicka spejare och liknande, men har ingen aning om när det kommer förstärkningar, eller om han behövs på hemmaplan. Han måste dessutom skicka hem bud och säga "Vi har tagit en ny provins. Skicka hit kolonister" eller "Vi har stött på hårt motstånd. Om inga förstärkningar kommer på fem månader åker vi hem."
Jag tänker mig detta som senaten i Rom då man kanske till och med skulle kunna spela som en senator! Då måste man plötsligt ha koll på vad som händer i sin stad och det finns ingen spelare som styr på samma sätt som man gör i Civ, utan flera stycken som röstar på sina vänners förlag, för svågerpolitik mm.
"New Game" kan lika gärna som att börja 4000 f.kr. börja på 1500-talet med kolonisationen av en ny kontinent. Du är ensam där, på samma sätt som att du är ensam i AoE II, dvs det kan komma kolonister, resurser eller trupper från hemlandet, men du får sköta dig själv annars. Hemlandet styrs av en annan spelare! Denne har någon gång lagt jättemycket tid på att skicka iväg massa kolonister, men har ingen aning om vad det uppnår, om de fortfarande lever. Borta i Amerika avvarar man ju inga skepp på att säga "Hej Spanien, vi lever fortfarande."
Detta skulle vara mycket praktiskt ogenomförbart, men fatta vad coolt! Om man vill kan man till och med ta kontrollen över en stad, ett handelshus. I stället för ett jättestort strategispel med massa möjligheter för micromanegement får du från början välja om du vill ha micromanegement eller episkt spel.
Shit vad coolt detta blev (tycker jag). Denna idén hamnade endast sist för att jag kom på den när jag var klar med de andra fem. Den borde vara först.

Krille

Super Moderator
Ett nytt Earth&Beyond

Ända sedan EA lade ner Earth&Beyond så har jag saknat ett rymdspel att ta dess plats. Alla andra missar så att säga poängen. Det är antingen PvP, rymdstrid, ekonomi och tillverkning, men allihop missar det fantastiska med science fiction. De missar sense of wonder. Och därför ratar jag dem allihop.

Vad jag skulle vilja ha i spelet är:

<ul type="square">[*]Ett stort universum med fantastisk utsikt. Vid ett tillfälle i Earth&Beyond så var jag helt enkelt tvungen att stanna och beundra en soluppgång på en planet, för den var helt enkelt så jefla läcker! Första uppdragen på låg höjd över Jupiters molntäcke var också en härlig vista att besöka. Däremot blev jag lite besviken på Saturnus ringar.
[*]Anpassningsbart utseende. Jag är tokkräsen tack vare City of Heroes när det gäller anpassningen av utseendet. Sex frisyrer, sex ansiktsmålningar, sex hårfärger och tio klädval till överkropp, underkropp och fötter (som senare ändå ändras till exakt samma Tier 3-superdupermegarustning som alla andra har) duger inte för mig. Inte heller "välj ett av åtta rymdskepp". Jag skulle inte tacka nej till City of Heroes hjältedesigner korsat med Galactic Civilizations rymdskeppsdesigner.
[*]Någonting att identifiera sig med. Jag kan inte enbart spela ett rymdskepp. Inte ens en ikon i ett chattfönster duger. Jag vill kunna kliva av mitt rymdskepp och mingla med folk.
[*]Mysterier. En annan av sakerna jag gillade med Earth&Beyond var Unknowns, skumma okända saker som ibland pratade med en och ibland var fientliga. När de pratade så använde de till en början 1337 för vokaler, men gick så småningom över till substitutionschiffer som var skitkul att klura ut. Och när de började bygga "3y3 0f g0d" så blev det riktigt klurigt - vad sysslar de med egentligen? Såna mysterier att klura ut och en pågående metaplott skulle jag vilja ha.
[*]Utforskande. Utforskning av okänd rymd gav erfarenhet i Earth&Beyond. Det parat med att man olikt EVE inte kunde muta in rymd som "sitt eget", gjorde att det fanns vita fläckar på kartan dit man kunde flumma iväg och bara utforska. Utforskande av okänd rymd är ju nästan poängen med science fiction, men det missar de allihop.
[*]...åsså det vanliga MMO-dravlet, i form av PvP, PvE, mining, crafting, skills, guilds, the lots. Ni kan det där.[/list]

Johan K

Gammal & dryg
Å'fasen !!

Fasen va'coolt !!
Jag tror jag presis fick en anledning att fixa en 360 & ovan nämda spel... :gremgrin:

Pilzefrau

hon/henne
Re: Å'fasen !!

Första gången jag läste "Carcassone i 3D" tänkte jag mig hela mekaniken i 3D dvs att istället för kvadrater lade man ut kuber... Skulle iofs vara coolt om det var rymden med planeter och shit man pratade om, men i samma setting som original-Carcassonne lät det bara flum.

krank

Re: Ett nytt Earth&Beyond

Ända sedan EA lade ner Earth&Beyond så har jag saknat ett rymdspel att ta dess plats.
Jag håller med av hela mitt hjärta. Egentligen är nog en av mina största speldrömmar att EA eller någon annan plockar upp E&B, eller att någon får ihop en piratserver, eller NÅGONTING.

E&B är det bästa MMO't jag spelat, tror jag. Story, känsla, styrning, action, sense of wonder... Spelet var helt enkelt bäst. Eve leker i sandlådan, det här var the real deal.

Fast ett E&B 2 efter din ritning skulle jag inte heller klaga på... Låt oss börja tjata, nu!

Big Marco

Läskig

Ända sedan EA lade ner Earth&Beyond

Varför lade de ner det? Eller, kanske snarare, om det nu var så bra, varför spelade inte fler det?

krank

Varför lade de ner det?
För att EA har en monolitisk och ineffektiv företagsstruktur som kräver att deras spel slår riktigt hårt, annars tycker de inte att det är någon idé?

Eller, kanske snarare, om det nu var så bra, varför spelade inte fler det?
* För att rymdflygargenren egentligen inte är så stor, om man jämför med The Sims-pladder eller standardfantasybjäffs.
* För att EA inte marknadsförde spelet särdeles mycket. Nu snackar vi inte direktreklam, utan om bloggar och nyhetssajter och recensioner.
* För att folk är idioter, och föredrog det dammtorra och urtrista Eve Online när det kom.

Det spelar ingen roll hur fanatiska fansen är, om de är en liten målgrupp är stora företag ändå inte intressertade. Vis om gillar EaB menar ju att det var det bästa som någonsin gjorts. Andra håller inte med. De är fler, men det betyder inte att de har rätt. Det är en smakfråga. Argumentet "om det nu verkligen är så bra, så skulle det väl sålt mer" håller bara om man enbart mäter kvalitet utifrån kvantitet.

Zire

Swashbuckler
Gärna dock med lite extra så att man kan göra saker som att se sina initieringsriter utförda i typ isometriskt perspektiv eller så. Inget fancy 3d behövs.
Men idag är det ju typ värre med isometriskt (i 2d antar jag) än fancy 3d...

En RTS som inte bygger på att man måste vara först och snabbast, utan snarare timning (och där optimaltempot är (förhållandevis) långsamt). Naturligtvis så ska det vara ett bra RTS i övrigt, och där utmaningen sitter i motståndarens val och strategier, snarare än att man har suttit och mätt under spelomgångar.

En annan dröm är ett FPS-labyrint spel, där man spelar en jagad hacker som springer omkring på en stor rymdbas. Man hackar sig in system, försöker ta reda på information och uppgradera sina program. Gör uppdrag för att tjäna pengar så att man kan köpa utrustning och muta vakter. Handvapen är farliga (för ser vakterna att man är beväpnad så skjuter de naturligtvis efter en) och bara något man använder i nödfall.

Det du skrev om illuminati påminner mig om ytterligare ett spel som jag vill ha. Man spelar något slags överhuvud i en stor hemlig organisation, där man har en stor mängd gubbar och utrustning tillgänglig. Varje bana har ett mål som man har fått från någon högre upp i hierarkin. Det svåra är inte alltid att uppnå själva målet, knuten sitter i att man måste se till så att det inte går att spåras till en själv. Detta gör att man måste bygga upp en hierarki av uppdrag till sina underlydande där utrustning och deluppdrag skickas mellan dem. Det handlar om portföljer som överlämnas mellan skumma personer, hejdukar som inte vet någonting alls, men som kan improvisera sönder delar av planen. Att försöka förutspå vilka sidoeffekter som man kan använda sig av för att få saker att bli som man planerar. Och naturligtvis behövs backup-planer om saker inte går vägen.
När man är klar med alla planer och instruktioner så sätter spelet igång. Stiliserade gubbar rör sig fram och tillbaka i en 3d vy över staden. Man kan följa hur bomber fraktas, dokument läses och vad ens personer tar sig för. Men emellanåt så syns även fiendens tilltag: agenter som korsar planerna, underhuggare som skjuts ner, spioner som avslöjas. Man har fortfarande möjlighet att påverka saker och ting, men allting tar tid.. och tiden tickar obönhörligen ner...
När man klarar uppdragen så stiger man i hierarkin, får mer resurser, men samtidigt krävs att man klarar än svårare uppdrag för att ta sig vidare.

Krille

Super Moderator

Varför lade de ner det?
För att spelet som mest hade 40 000 aktiva konton, men hade en stab som var planerat för 100 000 konton.

40 000 konton är i storleksordning med Anarchy Online eller Matrix Online (källa: mmogchart.com). Det parkerar spelet i topp 20, men inte i topp 10. Planerar man för en listetta så räcker det tyvärr inte.

Eller, kanske snarare, om det nu var så bra, varför spelade inte fler det?
Min gissning är att Star Wars Galaxies kom tre månader senare, och norpade 300 000 användare bara sådär. Star Wars är trots allt Star Wars, med eller utan NGE.

Sen var Earth&Beyond inte så hejjans bra på ett antal punkter. Det fanns en hel klase buggar och konstigheter i det, och ekonomin spårade ut helt. Men det hade stämning, miljö och sense of wonder som jag inte har sett någonstans annars i något annat MMO.