Konvent Spelkongress 24, lördag 19 oktober 2024

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
502
Location
Stockholm
Helt slut idag! Det var grymt kul snacka med alla man träffade - men känner samtidigt jag missade 100 pers jag ville och borde hälsa på, så jag vågar inte ta Moggers approach och ens börja försöka lista folk! Är verkligen ingen proffsminglare, så inte min naturliga arena - som tur var är jag bra på tjöta när jag väl är igång ;)

Dock ett extra tack till mina medspelare i DoD-SM @Badmojo @Rangertheman @Simsalabim. Vår femte träffade jag och Sim på kongressen 2023 - så det var kul kunna ha Hyrsvärden på plats igen!

Jämfört med Spelkongressen '23 var det verkligen extra allt - men kändes som bra organisk tillväxt och inget forcerat. Spontant känns det som det går växla upp ytterligare för 2025 med tanke på besökartrycket och intresset.

Hade för mig det skulle varit en panel, med polska utgivaren Black Publishing - den verkar varit inställd? Vore kul dra lite internationella besökare och talare för kommande år.
 

Sillstryparn

Veteran
Joined
20 Oct 2024
Messages
5
Grym bra Spelkongress igår. Kul att intresset växt men känns som det behövs en större lokal tills nästa år även om riksarkivet har en häftig atmosfär.

Någon som vet om listan på alla lag som vann och förlorade publicerats?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,338
Location
Marjura
Fria Ligan @TomasFriaLigan m alla - bra ordnat o väl uppstyrt; paneler, teknik, moderatorer, spelledare, funktionärer, butikspersonal, spelscenarion, shoputbud, tredjepartsutvecklare etc - hatten av!
PS Byt aldrig lokal! Vägrar ngt gymnasium i Bagis eller Kungsängen.
PPS oväntad plusmeny att få spela med de pimpade handoutsen till Väsen-scenariot - som dessutom var mycket underhållande! Är det ngn forumit som gjort dessa förresten?
 
Last edited:

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
502
Location
Stockholm
DoD - transkriberat på plats, så reservation för ev lomhördhet :D

3rd place 14p - ”Tärningen har rullat”


2nd place 15p - ”Fantasisonar”, last years winner


1st place 16p (max) - ”allt ligger i handleden” (delvis bestående av förra årets bronsare)
 

Sillstryparn

Veteran
Joined
20 Oct 2024
Messages
5
Fria Ligan @TomasFriaLigan m alla - bra ordnat o väl uppstyrt; paneler, teknik, moderatorer, spelledare, funktionärer, butikspersonal, spelscenarion, shoputbud, etc - hatten av!
PS Byt aldrig lokal! Vägrar ngt gymnasium i Bagis eller Kungsängen.
PPS oväntad plusmeny att få spela med de pimpade handoutsen till Väsen-scenariot - som dessutom var mycket underhållande! Är det ngn forumit som gjort dessa förresten?

Håller med om att lokalen är häftig. Nackdelen är att kanske inte alla kan vara med. Eller ja svårt att växa. Samtidigt är en mindre storlek mysigt också. Men man har ju lite konventabstinens i sthlm sen stockholmspelkonvent lade ner.
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
704
Location
Fruängen
Håller med om att lokalen är häftig. Nackdelen är att kanske inte alla kan vara med. Eller ja svårt att växa. Samtidigt är en mindre storlek mysigt också. Men man har ju lite konventabstinens i sthlm sen stockholmspelkonvent lade ner.
boka in dig på munkcon 3 NU då... innan platserna tar slut.... ;)
EDIT: Såg nu att du gjort det i andra tråden :)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,338
Location
Marjura
Jo, ett förbättringsförslag till nästa spelkongress:
En kortare paus (5-10 min) mellan olika spels spelpass skulle nog uppskattas. Nu fick man rusa från t ex DoD spelpass 2 till Väsen 3 eftersom de slutade och började samtidigt kl 15.
Lite svårt då att styra med platser/utlovat deltagande i ngn grupp etc. Det tog fokus från slutet i respektive scenario och skapade lite ovisshet hos nästa sessions deltagare.
 
Last edited:

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
704
Location
Fruängen
Jo, ett förbättringsförslag till nästa spelkongress:
En kortare paus (5-10 min) mellan olika spels spelpass skulle nog uppskattas. Nu fick man rusa från t ex DoD spelpass 2 till Väsen 3 eftersom de slutade och började samtidigt kl 15.
Svårt så att styra med platser/utlovat deltagande i ngn grupp etc. Det tog fokus från slutet i respektive scenario och skapade lite ovisshet hos nästa sessions deltagare.
MEN vi hade ett väldigt kul och BRA väsen scenario i "vindsutrymmet" :D
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,589
DoD - transkriberat på plats, så reservation för ev lomhördhet :D

3rd place 14p - ”Tärningen har rullat”


2nd place 15p - ”Fantasisonar”, last years winner


1st place 16p (max) - ”allt ligger i handleden” (delvis bestående av förra årets bronsare)
"Tärningen är kastad" som 3a, tror jag det ska vara.
 

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
83
Jag är toknöjd efter Spelkongressen i år! Var med som tredjepartstillverkare med Gloomshire på ett litet hörn och hängde med Ereb Altor-gänget och Mattias från DoD-discorden. Fick byta till mig en tuff print av Emil från Astrolab, tjuvkika lite bakom kulisserna på Troubleshooters senaste äventyr med Krister Sundelin, snacka med @Dante som introducerade mig för Niklas Wistedt som har en sjukt (och jag menar SJUKT) häftig bok på väg, snacka med gänget från Stockholm Kartell och få äran att knäcka ryggraden på ett nytt exemplar av Tephrotic Nightmares, få Outside the Box signerad av den heliga trion @Magnus Seter, @Dante och Johan Egerkrans och tjöta med @Rangertheman, @Professor T, John Park, Simsalabim, Niklas Brandt, Andreas från Windheim och massa andra trevliga människor (om jag har glömt någon så är det för att det var så mycket folk att allt bara är suddigt).

Det var lite synd att jag inte hann gå på några paneler eller spelpass, men det vägdes mer än nog upp av allt trevligt häng. Ser fram emot fler konvent och fler spelkongresser!
 

Gangleri

Eken i mitt hjärta
Joined
20 Oct 2023
Messages
34
Location
Eken
Här medföljer några foton jag tog under Spelkongressen.

Först och främst vill jag tacka Fria Ligan som arrangör, ni gjorde ett fantastiskt jobb. Sen vill jag tacka alla volontärer och spelledare samt er jag lirade med. Och sist vill jag tacka alla jag mötte på plats och hann samtala med. Och jag vill också tacka gänget som jag mötte på Sjätte Tunnan och som drog in mig i erat spel.
 

Attachments

oftakofta

-> saippuakivikauppias <-
Joined
14 Apr 2023
Messages
7
Nu känner jag att det är dags att bryta mitt lurkande här på forumet. Jag tycker kongressen var bland det bästa och roligaste jag gjort på år och dar. Dessvärre fick jag avstå min DoD spelbiljett till en av dotterns kompisar, men det var det värt då RSG (Rollspels gang) placerade sig som 4:a, men 1:a i hur kul de hade. RSG är ju med i klippet från kulturnyheterna ovan och Fria Ligan har grundligt säkrat återtillväxten av nördar åtminstone mikrolokalt i vår ända av Sverige. /Jens, pratglad farbror med mustasch och metalkläder.
 
Last edited:
Top