Nekromanti Spelledare!

Maxwan

Swordsman
Inlägget under nämner Shepel följande:
<I>Dom bästa spelarna brukar oftast vara dom som har erfarenhet av att vara sl...</I>

Ingen av mina spelare har den erfarenheten. Kanske det skulle bota en av mina koboldvänner. Att han fick testa att vara SL lite. Vi hade ju en diskution här i forumet för ett tag sen om kobolder fast jag fick inga bra lösningar. Kanske den här är en bra eller?

Mac - synd att det inte fungerar med örter och andra växter (asså, bota-kobold-växten)

Raistlin

Veteran
Ingen av mina spelare har den erfarenheten. Kanske det skulle bota en av mina koboldvänner. Att han fick testa att vara SL lite.
Skulle nog kunna hjälpa; tror inte det skulle skada att försöka iallafall. Dessutom är det bra med flera SL i gruppen, så att det inte är en person som måste förbereda saker hela tiden: Med flera SL kan man spela oftare!

/Raistlin

Joham

Veteran
En lösnig på koboldproblemet är att utforma äventyren så att det inte hjälper om man kan spränga världen. Jag har faktiskt ett sånt till Neotech på gång men det är inte färdigt ännu. Låt spelarna använda hjärnan istället för musklerna.

Joham -Den viktigaste muskeln sitter 40cm ovanför biceps (gammalt militärordspråk)

Maxwan

Swordsman
Först och främst:
<B>FÖRBANNADES JÄVLA KORRUPTA DOMARJÄVLA!! JÄVLA TURKAR! FY! FY! ARGH! DE VAR FAN INTE VÄRDA 1-1!</B>
Så det så!

Till svaret:
Jo, det är klart att man kan göra sånna uppdrag så man måste tänka och inte strida eller så. Men i många fall spelar det inte heller någon roll. Det kan också lätt bli tråkigt om man motarbetar spelarna. Det bästa är att SL gör "normala" uppdrag och spelarna efter bästa förmåga spelar de, utan att vara kobolder.

Nej, jag ska allt ta å testa att sätta några spelare som SL i några möten.

Mac - Fortfarande sur efter 1-1 "förlusten".

WHaLe

Hero
Jag är inte riktigt säker på att det fungerar. Har själv låtit mina två nyaste spelare testa att spelleda.. Det resulterade i att den som tycker om att göra stora starka kraggbarbarer gjorde ett äventyr som gick ut på att gå och slå ihjäl en massa monster.
Den andre, som tycker om att göra magiker som ska ha en massa makt gjorde sig själv till spelarnas motståndare..

WHaLe

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant

Joham

Veteran
Man motverkar väl inte spelarna bara för att man gör äventyr där de behöver tänka och prata istället för att skjuta och spränga? Att låta en koboldspelare vara SL gör bara att äventyren blir ännu mer kobold. Spelarnas bästa förmåga kan ju vara att spela just kobold.

Joham -Vad är "normala" uppdrag?

Vindhand

Myrmidon
nja...

Jag har inte sett ett dylikt samband... snarare tvärtom. De spelare jag haft som har varit mest munchkinaktiga, regeloptande kobolder har haft spelledareerfarenhet. Ofta har de varit bättre som spelledare än som spelare, kanske för att man inte identifierar sig på samma sätt med en hord SLPs som man kan göra med sin karaktär.

Det klart att de finns bra spelare som har spelledarerfarenhet men jag tycker inte att de har så stor majoritet att man skall kunna tillskriva spelledandet någon välgörande effekt i sig.

Maxwan

Swordsman
Normala uppdrag menade jag som de normalt spelar. Vad det nu är från fall till fall.
I alla fall, tror du inte det är bra att låta en kobold vara SL? Jag tycker det verkar bra. Varför skulle det förvärra det hela?

Mac - fattar inte varför

Maxwan

Swordsman
Re: Tvärt om.!

Okej, många tycker inte detta verkar vara en bra idé. Okej, låt mig säga som så. Jag vet inget om det är ett bra sätt att låta spelare testa slroll, men jag vet att de två personer som annars brukar vara sl, i vår gamla grupp, är extremt bra spelare. De bästa kort sagt.

Mac - kanske det inte fungerar med omvänd taktik?

WHaLe

Hero
Re: Tvärt om.!

Det är väl snarare så att den som har förflutet som spelledare ofta spelat längre än den som aldrig varit spelledare och därför har mer erfarenhet..

WHaLe

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant

Vimes

Sillkung
men...

Egentligen så kanske det inte har någon betydelse att man har SLat eller inte om man ska vara en "bra" rollspelare. Egentligen är det nog så att "bra" spelare är mer lämpliga som spelledare, helt enkelt...

Ha en dag / Dac

Maxwan

Swordsman
Re: Jajaa..

Ja, du har också rätt i ditt påstående. Men jag ska i alla fall testa det jag från början sa:
Några spelare ska få spelleda.

Mac - så det så! /images/icons/wink.gif

Joham

Veteran
Då gör antagligen den spelaren en kampanj som han själv skulle vilja spela, d.v.s. en koboldkampanj. Fast man vet ju aldrig men ovana SL har en tendens att göra lite mindre komplicerade äventyr. Inget fel med det men det blir lätt ett typskt bunta-ihop-och-slå-ihjäl äventyr. Men det är ju bara att prova. Alltid lär någon sig något.

Om dina normala uppdrag lätt inbjuder till oprovocerad slakt kan du försöka göra uppdrag som kräver tanke och sociala färdigheter istället för vapenfärdigheter.

Joham -Nu går jag och lägger mig

Sodivra

Champion
Man kan inte bli bättre utan erfarenhet. (Eller studier...)

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.

Johan K

Gammal & dryg
Det låter ju som en bra idé ju. Så att de kan se hur jobbigt det är med folk som är maktgalna !

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

hatten

Swashbuckler
Ytterst få personer som vill ha makt är lämpade att moraliskt bära den makten.. ( se på alla existerande korrupta politiker som exempel. )
så man kan sitta och fundera vad det är som driver oss som föredrar att vara SL ???

Krille

Super Moderator
"så man kan sitta och fundera vad det är som driver oss som föredrar att vara SL ???"

Det är inte makten, utan serviceyrkesandan. Man känner att man har gjort något gott för sina spelare och fått något tillbaka, precis som det ska vara med ett bra serviceyrke.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Dart

Warrior
Det är bra att försöka få folk att pröva på hur det är att vara SL. Vi är 3 personer som alternerar mellan att vara SL i en grupp på 6, det är väldigt praktiskt.

Walk softly and carry a big stick.