1. Lyssna på dina spelare.. Du kan ta hjälp av dem när det kommer till regler, sakfakta och till och med beskrivning utav miljön..
2. Lär dig äventyren utan och innan och om du skriver dina egna äventyr så skriv dem detaljerat.. Detta har både en fördel och en nackdel.. Fördelen är att du känner dig säkrare på vad du gör och en säker spelledare är en bra spelledare.. Nackdelen är att du antagligen rälsar spelarna lite mer.. Att rälsa är när spelledaren kapar valen som spelarna kan göra så att de bara kan göra det du har fått för dig att dem kan göra.. Se första meningen i punkt 1 och forma ditt äventyr runt det..
3. Lär dig av misstagen.. Tänk igenom efter spelomgången vad som inte gick bra och försök komma på hur du kan undvika det i framtiden.. Utgå
alltid, alltid, alltid först från att det är du som gör fel och gå sedan över och kolla om det är något fel på spelarna eller bara en viss spelare.. Lär dig även av andra spelledares misstag.. Tänk igenom vad du stör dig på och undvik det själv..
4. Jag har annars skrivit lite
spelledartips.. Ta och spela igenom några speltillfällen och ta sedan och läs igenom det jag skrivit.. Spela några tillfällen igen och läs igenom det jag har skrivit ytterligare en gång.. Jag har också skrivit ett litet
länkinlägg om du vill skriva egna äventyr..
Man kan aldrig bli en fullärd spelledare utan man kan alltid förbättras..
Till
Organ.. Kunde du inte ha letat upp en massa trådar åt killen istället för skriva "sök på [det här]"? Jag menar, han är ju ändå ny och vet knappast vilka trådar som är vettiga eller vad man bör leta efter när man har alla sökresultat framför sig.. Är det verkligen så svårt att söka själv och ge några vettiga trådar? Om du svarar ja, så varför ger du ens tipset från början?
/
Han som dock ger kudos till att du angav sökorden