Nekromanti Spelledare

Master Dwarf

Veteran
Jag har funderat på att pröva vara spelleadare i våran grupp. Jag har ca 3 års spelerfarenhet. Men har inte prövat att vara spelledare. Har ni några bra tips? :gremconfused:

Rising

Vila i frid
Har ni några bra tips?
När frågan dyker upp brukar jag alltid skriva en massa djäkla tips. Det är nog dumt. Dessutom har du spelat så länge att du vet grunderna redan. I början är det nog bäst om du bara tänker på två enkla grejer:

1. Håll ögonkontakt med spelarna. Det betyder att du inte skall bläddra i äventyret eller i några regler medan ni lirar. Lär dig äventyret och reglerna ordentligt i förväg, eller improvisera om du måste för att hålla tempot uppe.

2. Se till att alla spelare har roligt. Alltså, om någon spelare hamnar på efterkälken eller sitter tyst för att han inte har något att göra, så får du försöka hitta på något som passar hans rollperson så att alla runt bordet känner sig delaktiga.

Pom

Swashbuckler
Nu blev det fel

Det är inget konstigt att göra fel. Oavsett vad man tycker blev fel: man använde en regel fel, man beskrev en sak fel, det smög sig in ett fel när man berättade en sak för spelarna.

Om man inte kommer på något sätt att i efterhand rättfärdiga felet (och det kan vara lättare än du tror), så erkänn helt enkelt att det blev fel och berätta hur det skall vara.

Men huvudregeln framför andra är att du själv har roligt. Om SL har tråkigt har alla tråkigt. Om SL har roligt har åtminstone en person roligt och chansen ökar drastiskt att de andra också har roligt.

Organ

Out of time, out of mind
Du har tur. Detta ämne har stötts och blötts ett stort antal gånger på forumet så det finns MÄNGDER av trådar och inlägg att gräva fram tips ur. Jag har själv bidragit med dylika vid ett flertal tillfällen. Tryck på search-knappen längst upp och sök på "spelledar-tips", "SL-tips" eller dylikt så lär du får fler träffar än du orkar läsa. Om du skulle stöta på problem medans du försöker bemästra spelledandets svåra konst (nja... så svårt är det inte) så ska du inte tveka att fråga om hjälp. Forumet är PROPPFULLT med folk som mer än gärna skulle kunna tänka sig att hjälpa till.

Lycka till :gremgrin:

/Anders

Rickard

Urverk speldesign
1. Lyssna på dina spelare.. Du kan ta hjälp av dem när det kommer till regler, sakfakta och till och med beskrivning utav miljön..

2. Lär dig äventyren utan och innan och om du skriver dina egna äventyr så skriv dem detaljerat.. Detta har både en fördel och en nackdel.. Fördelen är att du känner dig säkrare på vad du gör och en säker spelledare är en bra spelledare.. Nackdelen är att du antagligen rälsar spelarna lite mer.. Att rälsa är när spelledaren kapar valen som spelarna kan göra så att de bara kan göra det du har fått för dig att dem kan göra.. Se första meningen i punkt 1 och forma ditt äventyr runt det..

3. Lär dig av misstagen.. Tänk igenom efter spelomgången vad som inte gick bra och försök komma på hur du kan undvika det i framtiden.. Utgå alltid, alltid, alltid först från att det är du som gör fel och gå sedan över och kolla om det är något fel på spelarna eller bara en viss spelare.. Lär dig även av andra spelledares misstag.. Tänk igenom vad du stör dig på och undvik det själv..

4. Jag har annars skrivit lite spelledartips.. Ta och spela igenom några speltillfällen och ta sedan och läs igenom det jag skrivit.. Spela några tillfällen igen och läs igenom det jag har skrivit ytterligare en gång.. Jag har också skrivit ett litet länkinlägg om du vill skriva egna äventyr..

Man kan aldrig bli en fullärd spelledare utan man kan alltid förbättras..

Till Organ.. Kunde du inte ha letat upp en massa trådar åt killen istället för skriva "sök på [det här]"? Jag menar, han är ju ändå ny och vet knappast vilka trådar som är vettiga eller vad man bör leta efter när man har alla sökresultat framför sig.. Är det verkligen så svårt att söka själv och ge några vettiga trådar? Om du svarar ja, så varför ger du ens tipset från början?

/Han som dock ger kudos till att du angav sökorden

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
Till Organ.. Kunde du inte ha letat upp en massa trådar åt killen istället för skriva "sök på [det här]"? Jag menar, han är ju ändå ny och vet knappast vilka trådar som är vettiga eller vad man bör leta efter när man har alla sökresultat framför sig.. Är det verkligen så svårt att söka själv och ge några vettiga trådar? Om du svarar ja, så varför ger du ens tipset från början?

[/ QUOTE ]
Det är absolut inte svårt att söka. Anledningen till att jag inte gjorde det själv är att jag tyckte det var ett bra tillfälle att visa på de olika funktioner som finns på forumet. Lära sig genom att använda, liksom. Personligen önskar jag att någon visat mig forumets alla om-och-kring-pryttlar när jag var nyreggad grisodlare. Dessutom tror jag att du undervärderar hans slutledningsförmåga om du tror att han inte kan lista ut vilka trådar som är intressanta för honom. Jag menar, om han letar efter SL-tips och hittar en tråd som heter "SL-tips", då borde det inte vara nått snack.

Du låter nästan lite sur. Det var inte min mening att stöta mig med någon. Om du, Master Dwarf, eller nån annan med för den delen, tog illa vid sig så ber jag om ursäkt.

/Anders (som bara ville hjälpa till)

Rickard

Urverk speldesign
Ber om ursäkt om du tog illa vid dig [NT]

/Han som mest är lite sur över alla rena "sööööök!"-inlägg som dyker upp titt som tätt

Organ

Out of time, out of mind
Ingen fara. Det krävs mer än så för det ;-) (NT)

NT = Nazist-Trilobiter

Johan K

Gammal & dryg
Ha skoj & var förberedd !!
Hr du det så kommer du långt !! :gremlaugh:
Annars så kan jag rekomendara att du har formulär till de viktigaste SLP:na, kansek ett & anant extra att slänga in ifall dina spealre skulle få frö sig att göra nått sidospår..

/ Johan K, som Sl.ar hellre än bra...