Det finns ett element av ”uppdragstaktik” i det hela också. Man lyfter fokus en nivå från de enskilda slagen till lite mer helikoptervy. Jag berättar vad jag gör och hur jag vill åstadkomma det och spelledaren får sen översätta det detaljerna.
Vi kom ju från Old School och ville inte spela så längre. Vi var trötta på att berätta att vi letade ledtrådar på, under och i mattan. På under och i mattkanten, på under och i mattfransarna. Vilka färdigheter vi använde och specifikt fråga om vi kunde modifiera slagen på specifika sätt.
Genom att knuffa tillbaks en del av mekaniken till SL så fick denne göra bedömningen och tröska igenom detaljerna. Vad var rimligt om jag sökte ledtrådarrunt mattan? Var kollade jag, vilka färdigheter kunde användas, vilka modifikationer var tillämpliga och sedan gjordes slaget och resultat meddelades. Det var inte längre spelarens bekymmer om denne inte uttryckligen började diskutera det.
Det var då ett sätt att får mer flow i spelet tror jag. Och på många sätt kanske det är det idag också.
//EvilSpook