Nekromanti Spelledarens uppgift och glädje

Björn den gode

Swashbuckler
Blev inspirerad av grottrollet i en annan tråd här och började fundera på vad som egentligen är spelledarens uppgift. Nu är ju inte det här med spelledarens relation till spelarna och hur det funkar i en grupp helt enkla saker att göra allmänt men det som är enkelt är ju inte heller lika kul att diskutera.

Frågan är alltså om spelledarens uppgift är att spelarna har kul eller om spelledarens uppgift är att han själv har kul. Samtidigt finns ju här en synergieffekt: Om spelarna har kul så är det antagligen större chans att SL också har kul men detta gäller ju också omvänt att om SL har roligt så har antagligen spelarna det också roligare än om SL har tråkigt. Sanningen ligger säkert någonstans mittemellan ytterlägena men jag tänkte jag skulle dra några exempel så ni kanske förstår vad jag menar.

Låt oss anta att SL tycker att EON är det roligaste spelet och är jätteintresserad av det men spelarna som i och för sig tycker det är roligt med EON hellre skulle vilja spela Kult men ingen av dem är beredda att SL:a. Bör SL i ett sådant läge försöka övertala spelarna att fortsätta med EON eller bör han snarast börja spelleda Kult istället (och låna boken från en av spelarna) enligt devisen är spelarna glada är jag glad?

Ett annat exempel gäller rekvisita. Bör SL:s ord väga tyngre eller lättare än övriga deltagares när man bestämmer sig för saker som bakgrundsmusik, belysning och handouts. Handouts är ju lite speciellt här eftersom det automatiskt dessutom blir SL:s uppgift att fixa dem medan vem som helst kan ordna med övrig rekvisita.

Och eftersom alla goda ting är tre ger jag även ett tredje exemepel: bör en SL som tycker det är mycket roligare med heroiska berättelser än grisodling lägga stora flertalet av äventyren i den miljön även om en majoritet av spelarna är av annan åsikt?

Har SL en röst eller flera? Rent allmänt alltså. Om SL tycker en sak och spelarna tycker det motsatta bör då en kompromiss ligga mitt i eller 4/5 åt spelarnas håll (om vi antar att det är fyra spelare?)

Kanske är dessa ickeproblem för tillräckligt homogena grupper (där det viktigaste nog är att man spelat tillsammans sen man började med rollspel) men de flesta grupper är nog inte sådana.

Att sluta spela med en grupp som inte passar en själv bra tycker jag inte alls är en vettig sak att göra för oftast har man ju trots allt inte tråkigt även om det inte är perfekt och sen spelar man ju trots allt nästan alltid med kompisar, kompisars kompisar eller blivande kompisar.

Slutligen för att ändra ämnet lite så går jag över till konvent. Vad förväntar eran spelgrupp sig när ni åker på konvent av SL. Tycker ni att det är bäst när SL har ”eran” stil så mycket som möjligt eller spelar man på konvent för att se hur det också kan vara dvs. SL kör ”sin” stil rakt igenom.

Sen tycker jag att det är tråkigt att det alltid är laganmälning till rollspelen då jag i alla fall oftast nog hellre på konventen spelar med folk jag inte känner för att få nya intryck (min spelgrupp känner jag ju ändå liksom och konvent är ju inte så ofta). Fast det är väl egentligen en helt annan fråga.

entomophobiac

Low Prep High Play
Det finns en regel, eller snarare två, som vi brukade skriva på svarta tavlan i det gamla klassrum vi spelade i under mellanstadiet. Jag minns i dagsläget inte var de kommer ifrån, men här är de:

1) Spelledaren har alltid rätt.
2) Om spelledaren mot förmodan skulle ha fel, se då ovanstående regel.

Ibland var "någon" rolig och skrev...
1) Spelledaren är alltid ful.
2) Om spelledaren mot förmodan inte är ful, så beror nog det på att Martin spelleder. (Not: Martin är då jag...)

Sak samma. Jag tror faktiskt fortfarande på påståendet att spelledaren alltid har rätt. Oavsett om det gäller bakgrundsmusik, vilket spel som ska spelas eller, som i det här fallet, vad som ska stå på svart tavlan. Som SL har du nämligen inspiration för någonting just då. Du kanske har ett par schyssta idéer, några härliga uppslag och lite förberedda handouts - sedan är allt förberett för en bra session.

Börjar då dina elaka spelare gnälla om att spela EON eller Too Hard to Duck istället för ditt roliga scenario i [valfritt rollspel]... ja - då kommer du automatiskt använda en annan rollspelskliché, nämligen blixtar i RPs huvuden när de inte gör som du vill. Kanske kan du applicera några av dina tankar på ett annat spel, men oftast är de ganska gjutna. Särskilt om äventyret eller scenariot ifråga är nedtankat från nätet eller rent av köpt till detta spel.

Men sen har jag alltid tillhört grupper som litar på SL och kommer för att spela rollspel, även om de kan känna olika mycket för olika saker. I slutänden brukar det ändå bli kul.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag håller med Entomophobiac, spelledaren har alltid rätt.

Vad gäller Eon<->Kult konflikten, om inte ett spel passar en spelare så är det ju upp till honom att spelleda ett annat spel själv, ingen grupp jag har spelat i har haft ett sådant överflöd av spelledare att någon har vägrats att spelleda om han velat.

Troberg

Sinister eater
Jag tror faktiskt fortfarande på påståendet att spelledaren alltid har rätt. Oavsett om det gäller bakgrundsmusik, vilket spel som ska spelas eller, som i det här fallet, vad som ska stå på svart tavlan. Som SL har du nämligen inspiration för någonting just då. Du kanske har ett par schyssta idéer, några härliga uppslag och lite förberedda handouts - sedan är allt förberett för en bra session.
Till viss del håller jag med dig. Om det inte funkar för spelledaren så funkar det inte för någon. Samtidigt måste självklart spelledaren vara uppmärksam och lyssna på spelarna. Man gör sig till exempel inte jobb för att förbereda något man vet att alla kommer att hata, eller man har inte bakgrundsmusik om någon spelare då inte hör vad som sägs.

Jag tror nyckelordet är "upplyst despot". En bra spelledare är som en bra kung. Han arbetar efter sin vision men med folkets bästa som mål. Ibland måste man fatta obekväma beslut och då ska man ha styrkan att göra det, men samtidigt förmågan att motivera dem.

Zire

Swashbuckler
Om spelmötet blir roligt beror ju faktiskt på _alla_ deltagare.
En SL ska se till så att spelarna och han själv har kul. Spelarna ska var och en se till så att de andra spelarna, SL och han själv har roligt.

Hur är det när man är med kompisarna annars? Om man har kul beror på om vilket humör man är på, och det fungerar ju lätt enligt den svaga länkens princip. Om någon är nere smittar det av sig på de andra.
SL har inget extra ansvar för att ha kul rent allmänt (runt bordet).

Däremot så har ju SL lite mer betyngande uppgifter i spelet. Ska se till så att världen fungerar och så. Rent allmänt så ärt det SL äventyr. SL vet hur äventyret ser ut och vet vad som är passande bakgrundsmusik, belysning och handouts, och om det behövs. Spelarna har naturligtvis också jätteinflytande över hur spelmötet kommer att upplevas, men de vet (förhoppningsvis) ingenting om själva äventyret.

Börjar man rösta om saker så ska man kanske börja fundera på att minska spelargruppens storlek. Eller fundera på om det är rätt folk som ingår i den.

SL vet väl vilka regler och vilken värld denne känner sig säker i. Det är ju faktisk SL som ska vara regeldomare och gestaltare av världen. Spelarna kan väl inte tvinga honom att SLa nått annat, som han kanske knappt kan.

Däremot är det ju ganska taktiskt av en SL att fråga vad spelarna vill spela, för att eventuellt överväga vad för spel som kommer att bli bäst mottaget detta möte, och lättast kommer att göra spelet roligt.

- Zire, vågar man inte prata med varandra i en grupp, så ska man göra nått åt det först..

Krille

Super Moderator
Kundnyttan framför allt!

"1) Spelledaren har alltid rätt.
2) Om spelledaren mot förmodan skulle ha fel, se då ovanstående regel."

De där reglerna är omförhandlade. Ett nytt kollektivavtal mellan Äventyrarnas Centralorganisation och Äventyrarnas Arbetsgivarorganisation finns här.

"Sak samma. Jag tror faktiskt fortfarande på påståendet att spelledaren alltid har rätt."

Det gör inte jag. Spelledarskapet är ett serviceuppdrag. Spelledaren må anse att han är hur allsmäktig som helst, men vill ingen spela med honom så kan han sitta där i sin ensamma allsmäktighet. Det gör att även om spelledaren spelleder för sitt eget höga nöjes skull så måste kundnyttan ändå sättas främst. Det gäller även bakgrundsmusik, vilket spel som ska spelas eller vad som ska stå på svarta tavlan.

Missnöjda spelare är aldrig bra spelare, och utan bra spelare kan ingen spelsession i helvete bli bra. Således måste spelledaren ta hänsyn till spelarnas smak och lust. Blixtar i huvudet är heller ingen lösning - det gör inte spelarna lyckligare, liksom, och därmed inte rollspelandet bättre.

Kakan

Veteran
Låt oss anta att SL tycker att EON är det roligaste spelet och är jätteintresserad av det men spelarna som i och för sig tycker det är roligt med EON hellre skulle vilja spela Kult men ingen av dem är beredda att SL:a. Bör SL i ett sådant läge försöka övertala spelarna att fortsätta med EON eller bör han snarast börja spelleda Kult istället (och låna boken från en av spelarna) enligt devisen är spelarna glada är jag glad?
om tillräckligt många vill spela eon, så spelar man eon, om tillräckligt många vill spela kult, så spelar man kult. om ingen vill SLa i kult, då blir det inget, var är problemet? om SL hatar kult så kan väl ingen tvinga honom (eller henne) att SLa det, och samma sak med spelarna, om de inte gillar eon kan ingen tvinga dem att spela det, man hittar ett spel som folk gillar, och sen spelar man...

Ett annat exempel gäller rekvisita. Bör SL:s ord väga tyngre eller lättare än övriga deltagares när man bestämmer sig för saker som bakgrundsmusik, belysning
belysning bör vara bra nog för att man ska kunna anteckna samt läsa sina anteckningar, både för SL och spelare, om någon av någon obegriplig anledning skulle villja ha det ljusare får väl den personen motivera varför. SL vet också vilken stämmning han strävar efter i sitt kommande äventyr och borde därför ha mest att säga till om i musikvalet, men musik som någon verkligen verkligen avskyr bör ju inte väljas om det finns något annat

bör en SL som tycker det är mycket roligare med heroiska berättelser än grisodling lägga stora flertalet av äventyren i den miljön även om en majoritet av spelarna är av annan åsikt?
omväxling förnöjer anser jag, fast jag tror att både jag och resten av oss här gillar att rädda världen lite då och då.. men det är ju SL som gör äventyren, så det är ju han som bestämmer rent direkt, men sedan om de andra inte gillar det så får väl någon av dem sätta igång och SLa istället.

Har SL en röst eller flera? Rent allmänt alltså
ingen har några röster alls, man motiverar varför man tycker som man gör och sen är det inte mer med det, SL bestämmer. det innebär dock att SL inte ska vara någon nöt med 2 i EQ som lätt blir maktgalen, utan en förståndig individ som är kapabel att lyssna på vettiga argument när han hör dem..
men vad skulle man rösta om? spelarna säger ju vad de gör eller försöker göra, SL tar hand om resten av spelvärlden samt tolkar reglerna.. jag ser ingen direkt konflikt där man skulle kunna ha olika åsiker om något, utan det är ju i så fall bara rena missförstånd? det finns ju regler som säger si och så om det mesta, om spelarna OCH SL anser att en regel kan/bör brytas så gör man väl det, annars inte?

Troberg

Sinister eater
man motiverar varför man tycker som man gör och sen är det inte mer med det, SL bestämmer.
Egentligen tycker jag inte att man som spelledare ska/bör motivera under pågående spel. Ofta sker saker som spelarna uppfattar som konstiga av en anledning som spelararna ännu inte känner till. Att då motivera skulle förstöra spelet. Att motivera i andra fall men vägra här skulle gjort spelarna misstänksamma.

Spelarna måste helt enkelt lita på sin spelledare. I längden märker man om spelledaren är konstig eller om man inte insåg allt från början. Gillar man inte den insikten får man väl agera då.

omväxling förnöjer anser jag, fast jag tror att både jag och resten av oss här gillar att rädda världen lite då och då.. men det är ju SL som gör äventyren, så det är ju han som bestämmer rent direkt, men sedan om de andra inte gillar det så får väl någon av dem sätta igång och SLa istället.
Håller med. Man får vara lite öppen för nya ideer. Hur viktigt är det egentligen att spela ett visst spel eller en viss typ av kampanj?

Några här kan ha märkt att jag inte är så överdrivet imponerad av D&D. Innebär det att jag lider när jag spelar det? Innebär det att jag vägrar spela det? Självklart inte. Jag kanske skulle ha mer kul i ett annat spel, men jag har fortfarande kul!

Tänk er för. Ni behöver inte välja mellan skit och pannkaka. Ni väljer mellan godis och glass. Ni kanske föredrar det ena eller andra, men båda är bättre än att inte få något alls.

Dessutom, som spelare, vad föredrar ni? En inspirerad spelledare som är välförberedd och gör ett genomtänkt jobb i ett spelsystem/kampanj ni inte skulle valt själv eller en oinspirerad spelledare som kör era favoritgrejor halvdant, utan inlevelse eller känsla?

Kakan

Veteran
Egentligen tycker jag inte att man som spelledare ska/bör motivera under pågående spel
nej.. inte om det rör storyn, då är det inget att snacka om, då är det SL som bestämmer och det finns inget att kommentera på, men om en spelare anser att han borde kunna göra si och så, fast SL är tveksam så är det bara att komma med en bra motivering så kanske SL ändrar sig, eller kanske inte, och då är det som det är, dvs som SL säger att det är.

Spelarna måste helt enkelt lita på sin spelledare.
jupp, om det är en dålig SL som de andra kan anse att han/hon tar fel/konstiga beslut ofta så får någon annan vara SL helt enkelt, man kan inte sitta och diskutera regler och konstigheter i storyn medan man spelar, utan då ska man kunna lita på SL.

Ni väljer mellan godis och glass. Ni kanske föredrar det ena eller andra, men båda är bättre än att inte få något alls.
ja, fast jag tänker inte ta i laktrits ens med tång =P

Krille

Super Moderator
"Spelarna måste helt enkelt lita på sin spelledare."

Jupp. Det handlar helt enkelt om förtroende. Man märker ganska fort om spelledare kör över spelarna i den Heliga Ståryns skull, och i så fall rasar i alla fall mitt förtroende stenhårt.

"Dessutom, som spelare, vad föredrar ni? En inspirerad spelledare som är välförberedd och gör ett genomtänkt jobb i ett spelsystem/kampanj ni inte skulle valt själv eller en oinspirerad spelledare som kör era favoritgrejor halvdant, utan inlevelse eller känsla?"

Man kan ju vända på pannkakan: som spelledare, vilken sorts spelare föredrar ni? Spelaren som spelar sitt favoritspel och därmed är aktiva och inspirerade, eller spelare som spelar för att de måste och därmed är passiva och oengagerade?

Troberg

Sinister eater
Man kan ju vända på pannkakan: som spelledare, vilken sorts spelare föredrar ni? Spelaren som spelar sitt favoritspel och därmed är aktiva och inspirerade, eller spelare som spelar för att de måste och därmed är passiva och oengagerade?
Precis. Man måste helt enkelt kompromissa ibland och tänka på att när man väl kommer igång så brukar det vara rätt så kul trots allt.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Kundnyttan framför allt!

De där reglerna är omförhandlade. Ett nytt kollektivavtal mellan Äventyrarnas Centralorganisation och Äventyrarnas Arbetsgivarorganisation finns här.
Mmm. Haha (utan inlevelse). Jag är så trött på dessa föråldrade politikreferenser att jag inte ens orkar kolla länken. De var inte roliga första gången - så de är nog inte roliga nu heller.

Spelledarskapet är ett serviceuppdrag. Spelledaren må anse att han är hur allsmäktig som helst, men vill ingen spela med honom så kan han sitta där i sin ensamma allsmäktighet.
Prova att spela utan SL någon gång så ska du få se hur bra ordningen blir.

Ska jag vara ärlig så förstår jag inte överhuvudtaget vad du vill poängtera med ditt inlägg, eftersom SL måste ha mer att säga till om för att ett scenario ska fungera. Börjar spelarna gnälla och säga att så och så inte är fallet så kommer också scenariot att kollapsa, tappa trovärdighet och till sist förlora intresset.

Men om spelarna däremot kan acceptera att SL är den som "bestämmer", så kan de också acceptera de beslut som görs utefter deras handlingar. Jag ser rollspel som en interaktiv hobby, men utan någon som styr upp det blir det bara ett hönshus med tärningar.

Krille

Super Moderator

"Ska jag vara ärlig så förstår jag inte överhuvudtaget vad du vill poängtera med ditt inlägg, eftersom SL måste ha mer att säga till om för att ett scenario ska fungera. Börjar spelarna gnälla och säga att så och så inte är fallet så kommer också scenariot att kollapsa, tappa trovärdighet och till sist förlora intresset."

Se det som en butik. Butiksägaren må ha hur mycket makt som helst i sin butik, men om han de facto inte tänker på sina kunder och deras nytta - på klarspråk "varför kunden kommer till just hans butik" - så kommer kunderna att ignorera butiken och handla någon annanstans.

Visst blir det kaos om kunderna får sätta vilka priser som helst i butiken, och ägaren måste ju sätta priser som gör att han kan betala fakturor, hyra, el, löner et cetera, annars upphör butiken. Men om han inte sätter de priser som kunden är villig att betala så lär inte kunden handla där i alla fall, och då går han omkull. Det är således ett konstant givande och tagande mellan butiksägare och kund.

Och dito med spelledarens förhållande till spelarna. Spelledaren må vara hur allsmäktig han vill, men tänker han inte på "kundnytta" för spelarna så kan han ju sitta där ensam i sin allmäktighet och sucka över spelarnas orättvisa beteende.

Bombu

Hero

Spelare respektive spelledare,

jag tror spelledaren måste ha tolkningsföreträde helt under spelmötet, och jag tror spelledaren måste ha tolkningsföreträde även när spelarna vet att han gör fel.

Det är inga problem att acceptera att spelledaren gör som han tycker när han gör allt rätt, men man måste också acceptera hans domslut även om man vet att han gör fel.

Vid ett fel kan man försiktigt påpeka om regeln, men om påpekandet inte leder till åtgärd så får man som spelare finna sig i det.

Efteråt kan man ta en lite noggrannare diskution men se till att inte bli för känslomässiga.

Om spelledaren inte spelleder på ett sätt man tycker om så kan man ju själv spelleda och visa hur man själv tycker man borde göra.

En viktig poäng är ju att man förväntar sig ha kul, rollspel är en hobby, nått man gör på fritiden så om allt inte är perfekt så får man acceptera det ändå.

Detta tror jag är en viktig poäng, man får inte gnälla för mycket på spelledaren även om man vet att han gör fel.

Bombu

Krille

Super Moderator

"Det är inga problem att acceptera att spelledaren gör som han tycker när han gör allt rätt, men man måste också acceptera hans domslut även om man vet att han gör fel. [snippeti] Detta tror jag är en viktig poäng, man får inte gnälla för mycket på spelledaren även om man vet att han gör fel."

Om spelledaren är såpass ofelbar som du anser att han ska vara så måste han kunna ta kritik. Alltså finns det ingenting som heter "gnälla för mycket" - spelledaren ska kunna ta det och måste kunna ta det om han ska leva upp till sitt ansvar.

Dessutom köper jag faktiskt inte att man ska svälja sitt missnöje och tiga om spelledaren gör fel. Jag är också där, remember? Och enda orsaken till att jag är där är att jag vill ha kul. Spelledarens carte blanche att köra över mig som spelare gäller enbart i syfte att jag som spelare ska ha trevligt. Har jag inte trevligt så anser jag mig ha rätt att gnälla och dra in spelledarens carte blanche.

Zire

Swashbuckler

"Om spelledaren är såpass ofelbar som du anser att han ska vara så måste han kunna ta kritik. Alltså finns det ingenting som heter "gnälla för mycket" - spelledaren ska kunna ta det och måste kunna ta det om han ska leva upp till sitt ansvar."

Spelarna måste ju tänka på de andra spelarna också. Man kan inte kräva att SL ska göra nått åt det man klagar på alla gånger, trots att SL har fel.

Om vi föreställer oss följande t.ex:
SL är mitt uppe i en het stridsbeskrivning. Plötsligt börjar en av spelarna gnälla över nått som inte stämde.
SL: "..ett flertal pilar slår i väggen bakom er
Gnällröv: "Nähä.. för långbågar kan inte skjuta så långt!"
SL: "Jo då! (Har betydligt mycket viktigare saker för sig, det är verkligen actionstämning bland övriga i gruppen!)
Gnällröv: "Vaddå? Vad overkligt, det är ju omöjligt! Hur går det till?!"
(Betänk nu att Gnällröven verkligen har rätt, SL gjorde ett fel, men det är ganska omöjligt att göra nått åt det nu utan att sumpa stämningen.)
SL: "Ok.. det kanske inte stämmer helt, men hur som helst.. ni ser hur ryttarna stormar fram och..."
Gnällröv: "Jamen vaddå då kan det som hände där ju inte ha hänt! Då ska jag ha tillbaka mina KP!"
SL: "Skriv tillbaka dem då!!"
(SL börjar bli lite lätt förbannad, stämningen börjar försvinna hos de andra spelarna [också])
SL: "..byggnaden skakar i sina grundvalar under hovarna, och ni känner..."
Gnällröv: "Vi måste ju spela om från trädet!! Annars stämmer det ju inte.. jag skulle ju ha kunnat..."

Det var väl lite överdrivet.. men det jag ville säga var att eftersom man har olika syn och kunskaper om saker och ting, och SL omöjligt kan veta allt, så kan man bli tvungen att tiga om saker och ting eftersom det kanske inte hade så överdrivet stor betydelse ändå. Och det var kanske ändå ingen annan som tänkte på det.

- Zire

Kakan

Veteran

om nu gnällröven måste sticka upp så kan man antingen:
1) ändra sig, det var ju fel ju, det kom inga pilar.
2) "det var inte sååå långt, de når visst fram.."
3) "de HÄR långbågarna når så långt.."

jag hade kört på 2, eller möjligen möjligen 1 om anvståndet mellan bågskytt och karaktär verkar betydelsefullt eller har beskrivits ingående tidigare, men då hade jag nog inte gjort misstaget med pilarna..
alltså, spelaren ska inte bråka om det inte är viktigt, som du sa, men jag som SL hade inte tolererat att en spelare förstör för mig eller någon annan, då hade det börjat mullra hotfullt från de där svarta molnen som plötsligt dök upp, för det KAN jag göra PRECIS som jag vill med >:)

Krille

Super Moderator

"Spelarna måste ju tänka på de andra spelarna också. Man kan inte kräva att SL ska göra nått åt det man klagar på alla gånger, trots att SL har fel."

Faktafel är en sak. De kan jag tolerera, men det finns fler sorters fel. De omotiverade mörka molnen är ett exempel. Här är några till:

Rent generellt så finns det ett antal vanliga brister hos spelledare. En av de som jag stör mig mest på är "den stämningsfulla beskrivningen" - det vill säga att spelledaren sänker rösten till den nivå <small>då man inte längre hör vad det är han säger...</small> Kort sagt: tala tydligt. Beskrivningar blir mer stämningsfulla om man faktiskt kan höra vad som sägs.

"Händelsen som ska inträffa" är en annan sådan där brist. Spelledaren har kommit på en scen som måste vara med, och oavsett vad spelarna eller tärningen gör så måste det inträffa.

"Den inkonsekventa färdigheten" är rätt irriterande, och förekommer mest hos tärningsfixerade regelspelledare och friformare med dålig koll. Ena sekunden kan rollpersonen italienska flytande och greppar en teknisk dokumentation utan problem. Nästa sekund råkar han beställa en kokt sko med ketchup på närmaste pizzeria.

"Beskrivningen som försvann" tror jag de flesta har råkat ut för. "Det kommer en man gående" säger spelledaren. "Jaha?" frågar spelaren. "När han kommer fram så swishkablonk." Det här är ett faktiskt exempel som hände mig en gång, och jag tvekar inte på att andra också har råkat ut för den.

"Den allseende konspirationen" är en variant av "händelsen som ska inträffa" - i det här fallet är det en händelse som inte ska inträffa, och av någon anledning så vet spelledarpersonerna precis vad spelarna håller på med. Det finns dock en spion, en person med motiv och tillfälle: spelledaren!

"Parafernaliapillaren" är en annan sorts spelledarmiss. Spelledaren är mer intresserad av att all hans parafernalia som ska skapa stämning - läderinbundna regelböcker, ljus, mörkdraperade väggar, och framförallt, pillandet med stereon som spelar stämningsmusik - än av spelet, så att all stämning försvinner.

"Uppslagsverket från yttre rymden" är nog en av de spelledarmissar som regelspelare anklagas mest för, men faktum är att jag märker den mest hos Vampire-spelare. Orsaken är enkel: den här missen inträffar huvudsakligen i spel som har en sjujefla massa information utspridd över femtielva böcker, och just nu är det faktiskt Vampire mfl som stämmer bäst på den profilen. Visst, AD&D-spelare och Rolemaster-spelare kan nog göra skäl för den, men de tog sig i alla fall tid att lära sig böckerna utantill.

"Häftighetsinflation" är en vanligt förekommande miss. I förra äventyret slogs vi mot Darth Vaders femte flotta, med Executor i spetsen. I nästa måste vi alltså slåss mot Darth Vaders femte och sjätte flotta, och Jabba the Hutt. Samtidigt! Det tar inte lång tid innan det här eskalerar till orimliga proportioner.

"Sömnpillret" är den omvända varianten av "beskrivningen som försvann". I det här fallet får man en lång, lång beskrivning av vad det nu är man ser, som maler på och maler på, och aldrg slutar och ögonen blir tyngre... Men för sjutton! Jag vill inte veta vad han åt till frukost, hur ond han var som barn eller hur hans moster sydde manteln! Jag vill ju bara ha ihjäl snubben!

"Handouten som Gud glömde" - har ni någonsin fått den? Ett papper med en gåta på som måste kluras ut innan äventyret kan fortsätta? Problemet är att det är en binärutskrift av en RSA-krypterad AutoCAD-ritning, och den måste du pussla ihop innan äventyret kan fortsätta. "Men det är ju så enkelt! Begriper ni ingenting?"

"Pianot från himlen" - även känd som "den omotiverade skadan" - inträffar ibland. Plötsligt får rollpersonen 2T6+1 i skada. Ingen förklaring ges.

"De Mutbara" har nog de flesta råkat ut för. Höjdaren var när allt gick emot oss, ända tills tjejen i spelgruppen reste på sig och kysste spelledaren på munnen. Sen gick allt jättebra för henne. För oss andra gick det fortfarande åt helvete.

"Birollerna i kulissen" inträffar rätt ofta. I en sådan är en rollperson huvudperson. Resten spelar ingen roll egentligen. Det innebär att huvudpersonens spelare får göra hur mycket som helst. Resten kan plocka fram ett ASL och spela det så länge, ety de inte har något vettigt att göra. Tips: börja städa lite smått. De flesta spelledare fattar piken när man börjar dammtorka under TVn eller plockar fram dammsugaren.

Det ska väl tilläggas att jag har gjort mig skyldig till de flesta av de här själv genom historien. Likförbannat anser jag mig ha rätt att gnälla om jag själv råkar ut för dem. Om inte annat så kanske spelledaren faktiskt lär sig något.

Över huvud taget gillar jag inte pratet om att spelledare ska vara ofelbara. Det är de inte. De är människor, precis som alla andra, och det är mänskligt att fela. En riktig man tar misstagen som en man och lär sig från dem för att bli en bättre människa. En sådan ödmjuk attityd till lärande fostras inte med de klassiska reglerna 1 och 2.

"fortsätta med EON eller bör han snarast börja spelleda Kult istället"

Kom överens. Vid tveksamhet, spela Kult. Ju fler glada desto bättre.

Grisodling vs Heroism

Det handlar ju om att känna sina spelare. Om man kan spela heroiskt så att de blir nöjda trots att de inte gillar sånt - kör på. Annars måste man nog odla grisar.

"Har SL en röst eller flera?"

En röst, men man får inte tvinga sl till alltför dumma saker. Kom ihåg att man får faktiskt vägra vara spelledare.

Vad gäller spelledare på konvent så förväntar jag mig att de har sin egen stil. Vore konstigt annars.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Spelledaren är inte en ICA-Handlare

Jag är rädd att dina teorier om köpare respektive säljare inte riktigt håller i praktiken. Det kryllar inte av bra spelare och spelledare ute i världen. Särskilt bra spelledare tenderar att vara sällsynta. Därför kan det vara svårt att bara dumpa sin spelledare på grund av att han inte uppfyller spelarnas krav till fullo. Det är inte säkert att det finns någon bra ersättare och många spelare vill säkert hellre spela med en inte helt perfekt spelledare om alternativet är att inte spela alls. Sedan har vi en annan faktor som ofta glöms bort när man talar om att dumpa spelare och spelledare. Man spelar sällan med sina värsta ovänner. Snarare är spelgruppen goda kamrater även utanför rollspelandet. Detta kan göra det mycket svårt att utesluta någon ifrån rollspelandet. Och hur ska man göra om några gruppmedlemmar gillar spelledarens stil men inte andra? Den kompromislösa inställningen att peta folk som inte uppfyller alla krav fungerar bara i ett utopiskt rollspelssamhälle där tillgången till rollspelare är gränslös. Därmed inte sagt att man inte ska sträva efter maximal lycka och spelglädje.