Det här ser riktigt spelbart ut! Jag skille gärna prova det, men det är ju som alltid svårt att få till spel. Onlinespel kan man ju tänka sig, dock. Och jag ska ju titta förbi BSK i helgen. Kan skriva ut det och lägga med i Indiehörnan.
Det jag spontant saknar är någon sorts verktyg för berättelsestyrning. Här är det fri improvisation som gäller, vilket absolut funkar, så det är inte så att man måste ha fler verktyg. För nybörjare kan sådana verktyg hjälpa till att komma framåt i berättelsen och veta vad man ska göra härnäst. För erfarna spelare kan sådana verktyg hjälpa till med att ge oväntade idéer som gör att man inte hamnar i samma gamla hjulspår. Det är dock inte säkert att samma verktyg funkar för både nybörjare och veteraner.
Lovecraftesque är ett bra exempel. Det liknar ju det här spelet väldigt mycket i sin struktur med en ensam huvudperson man turas om att spela, och tre olika sorters spelarroller. Det handlar ju om att bygga upp ett mysterium, så styrningsverktyget där består i att varje scen ska innehålla en ledtråd, och att man mellan scenerna pausar för att alla ska skriva ned vad de tror egentligen pågår.
Nerver av stål är också mysterielösande, och där använder man ett papper med öppna frågor för att hjälpa till att hålla koll på mysteriet.
I Hur man skriver en G E Trent-roman har man en liknande grej, fast det är inte så mycket mysteriespel. Men man skapar ett mysterium genom att börja in medias res och sedan spela fram till den scenen.
I Svart av kval och Psychodrame har man ingen styrning under spelet, men man spenderar en del tid med att sätta ihop en prepp som ger spelet en riktning att gå i.
I Prosopopée skapar man problem under spelets gång, och sedan måste rollpersonerna lösa dessa problem genom tärningsslag (och misslyckade slag kan skapa nya problem). Det är ett verktyg som funkar bra för ett problemlösande spel utan spelledare (huruvida Prosopopée har spelledare eller inte är en definitionsfråga, men skapandet och lösandet av problem görs i alla fall av samtliga runt bordet).
Bara som några exempel. Som sagt, man behöver strikt taget inte sådana mekanismer; vi kör ju utan dem i Hantverksklubben, till exempel.
En fråga: Vad är syftet med konfliktsystemet? Varför har du ett, och vad vill du åstadkomma med det?