Nekromanti Spelledarskärm och Jorges Bestarium - DoD v.6

G

Guest

Guest
Är det ngn som vet när spelledarskärmen och Jorges Bestarium kommer?!?!

tack på för hand

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Japp! ...

Spelledarskärmen har redan kommit och Jorges bestiarium ska komma i augusti om allt går som det ska.

/Dante

G

Guest

Guest
Vad exact innehåller Jorges bestiarium !?

Vad exact innehåller Jorges bestiarium ???

Riddaren

Swashbuckler
Följande är innehållet

Ett tjusigt omslag
Lite text och någon bild om ett antal monster annat rörligt
Slutligen återfinns lite tekniska data som används till rollspelet DoD v.6

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

G

Guest

Guest
Re: Monster och varelser (nt)

Vad är det för ngra olika varelser/monster i den?!
ngn som vet??

ungefär som monster boken antar jag, eller?

Runde Rolf

Swordsman
Vad alla hoppas på...

Bortsett från att modulen kommer att beskriva diverse monster och varelser som i tex monster boken så hoppas många av oss att den även kommer att innehålla en mindre beskrivning av Trudvang(världen) eftersom boken skrivs som om den är en berättelse eller reseskildring skriven av en munk(eller nått) vid namn Jorge(WOW/images/icons/smile.gif) som reser runt i Trudvang.

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com

G

Guest

Guest
Re: Vad alla hoppas på...

Men Vildhjarta skulle väll oxxå innehålla om Trudvang, om jag inte minns fel!

Ett äventyr oxxå... eller?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Vad alla hoppas på...

Vildhjarta är först och främst ett äventyr som utspelar sig i skogen med samma namn. Skogen ligger i riket Ejland och information det återfinns i modulen.

- Robert Jonsson

"För att se igenom den slöja vi skapat så måste vi öppna ögonen..."

Re: Får vi se några mörkeralver i Trudvang? (NT)

...Det hoppas jag verkligen inte!! Jag hoppas snarare att det finns lite andra annorlunda varelser, som är mer förknippade med nordisk mytologi. Skogsrån, tomtar, ex.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>

Hasse

Hero
Riotminds har lagt ett läckande lock på projektet

Att du inte fått bättre svar beror på att Riotminds inte släppt någon större mängd information om vilka monster som kommer att ingå, vi får veta först den dag boken kommer i butik.

Dock så har det funnits en bild på en Järndrake som skall finnas med i bestariumet samt så hade Bergting på sin hemsida, vill jag minnas, en bild på en jätte som vandrade om kring i en skog som gick honom till knäna typ. Det är väl i princip allt som läckt ut vad jag vet, nångon annan kanske kan komma på nått annat om nu mer har läckt ut.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-05-31 23:45.</EM></FONT></P>

Baldyr

Hero

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Får vi se några mörkeralver i Trudvang?

Såväl mörker- som ljusalver fanns i nordisk mytologi, och skapades enligt legenden ur likmaskar i Ymers kött.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

Coolt att du visste(OT)

Jag tycker att det är så coolt med dessa forum, för det är alltid någon som har något att tillföra diskussionen( även om just Rosen, Riddaren och Krille är lite extrema vad gäller att ha fackkunskaper om allt...)

Weeha!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Coolt att du visste(OT)

Så mycket som ämnet "vad som finns och inte finns i nordisk mytologi" ältats här är det kanske inte så förvånande...

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

Feliath

Swashbuckler
Påpekande

Visst, det finns alver i nordisk mytologi. Men de är inte alver som vi tänker oss dem, d.v.s. den sort som plankas av Tolkien. De alverna har en keltisk förlaga. I nordisk mytologi är alverna ett släkte dvärgar, eller kanske t.o.m. två namn på samma folk beroende på vart de bor (så t.ex. dvärgen Gandalf i Havamál). Att det finns både mörker- och ljusalver i nordisk mytologi kan alltså inte användas som argument. Hmmm....mörkerdvärgar någon? :)

Feliath - "Jag sade <I>mytolog</I>, inte mytoman!"

Krille

Super Moderator
Re: Påpekande

"Visst, det finns alver i nordisk mytologi. Men de är inte alver som vi tänker oss dem, d.v.s. den sort som plankas av Tolkien. De alverna har en keltisk förlaga. I nordisk mytologi är alverna ett släkte dvärgar, eller kanske t.o.m. två namn på samma folk beroende på vart de bor (så t.ex. dvärgen Gandalf i Havamál). Att det finns både mörker- och ljusalver i nordisk mytologi kan alltså inte användas som"

Nja, nu är ljùsalfar i nordisk mytologi intimt sammanknippade med diserna och Frej, vilka inte äger några som helst dvärgiska attribut, och till viss del även vanerna (dock inte i lika hög utsträckning). Dokkalfar finns mest i ett mytologiskt limbo - de verkar mest finnas i folksagor och inte så mycket i mytologin.

Men även i keltisk mytologi fanns det ljusa och mörka alver, närmare bestämt daoine sidhe och kia sidhe (gammalirisk stavning och mytologi). Daoine sidhe är tätt förknippade med tillväxt, förökning, vår och sommar, medan kia sidhe är intimt förknippade med förtvinande, mörker, död, vinter och höst.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>