Nekromanti Spelledarskärmens vara eller icke-vara?

Ceram

Hero
historia

Kaske. Men de jag spelade DoD med i mitten av 80-talet använde locket till regelboxen som skärm på eget initiativ
Jag använde en pärm när jag började lira rollspel, för kanske åtta år sedan, att slå tärningar bakom. När jag senare fattade att det fanns färdigtryckta skärmar har jag aldrig ansett att de är värda pengarna. En bokhög eller min klassiska pärm går lika bra insåg jag när jag började spelleda några andra snubbar som ägde en spelledarskärm. Bokhögen är dock bäst eftersom jag som spelleder eon ändå har 10-15 centimeter böcker liggande alltid och de väl döljer mina papper och tärningar när vi använder ett stort bord.

/Ceram, svamlar...

Muggas

Hero
Hej! Spelledarskärmar har varit ganska förekommande i våra spelgrupper när vi var yngre och mer regelnitiska. Ju äldre vi blivit, desto mer har vi friformat i större utsträckning och ju mindre har spelledarskärmar använts. Så det finns uppenbarligen en koppling mellan hur slaviskt vi i vår spelgrupp följt tillämpning av regler i rollspel och hur mycket vi använt oss av spelledarskärmar.

Angående "fördelarna"

* Spelledarskärmen [SS] gör att man kan slå tärningar dolt och ha anteckningar dolt för spelarna.

Japp det gör den. Men jag tror även att den fyller en viss funktion i o m att den "retar" spelarnas nyfikenhet och förväntan inför vad som sker härnäst. Vad är det som händer bakom skärmen egentligen? Vad har vi att förvänta oss? Varför rullar idioten tärningar nu? :gremwink:

SS visar vem som har auktoriteten, vem som är SL genom att skilja ut denne från övriga gruppen.

Auktoritet låter negativt, som om det handlar om rangfördelning, typ officer och meniga för att dra en parallell till det militära. Spelledarskärmen ska inte verka som en avskiljare spelledare och spelledare emellan, utan mer som ett hjälpmedel, en stämningshöjare (med hjälp av inspirerande bilder och en symbol för att "nu spelar vi det här spelet). Den här punkten låter mer som en nackdel för mig så som den framställs.

SS kan, i spel där det behövs, ge en lättsammanfattad överblick över tabeller, värden och all information som spelsystemet behöver.

Och that's a good thing, rakt av. Håller med.

Angående "nackdelarna"

SS avskärmar SL från övriga gruppen, dvs det blir svårare att få kontakt, kunna gestalta karaktärer med kroppsspråk osv. Det blir en vi och hon känsla, man spelar inte tillsammans med SL utan hon är skilld från gruppen.

Aha, den andra sidan av myntet angående "fördelen" auktoritet. Missade det när jag började skriva inlägget. En "vi och hon" känsla är helt klart av ondo om spelledarskärmen medvetet eller omedvetet används för att understryka detta.

Angående komplexa system så undviker jag dem helt och hållet, eller bantar ner dem. :gremsmile:

SS uttrycker att SL hyser misstro mot spelarna, att hon tror att de skall snoka i hennes papper vid första möjliga chans.

Misstro är ju inte bra. Men det finns en poäng med att dölja vissa anteckningar, bilder eller andra hjälpmedel som spelledaren använder sig av. Råkar man se en bild på ett monster, en karta, eller en kort anteckning som sabbar detaljer som senare är tänkta att vid tillfälle framträda i äventyr så är det ju lite tråkigt. Trots allt anti-räls snack så är det många gånger kul att "utsättas" för vissa förutbestämda välgenomtänkta äventyrslösningar från spelledaren.

Sedan skall man väl för ärlighetens skull medge att man kan komma förbi nackdelarna med SS också, exempelvis genom att inte sitta bakom den när man berättar och bara använda den när tärningar skall slås, så kan man ju uttrycka kroppsspråket och bli en i gruppen på ett annat sätt, eller genom att stå upp och spelleda. Visst, det skiljer fortfarande ut en men 95% av en är i alla fall inte dold bakom skärmen, plus att spelarna också kan ställa sig upp om de vill.

Precis! Mitt förslag är att spelledaren placerar skärmen lite vid sidan om, som hjälpmedel för att kolla tabeller och dylikt samt för att dölja äventyrsspecifika anteckningar, tabeller och bilder utan att spelledarskärmen för den sakens skull uppfattas som en avskiljare. På så sätt sitter man ändå "som jämlikar" under spelmötet, utan någon konkret avskiljare mitt på bordet. Sen kan spelledarskärmen även skydda ens favvochips från otillbörlig åtkomst (lite fördelar ska man ämdå ha i rollen som spelledare :gremwink: )

Det finns en viss risk med att vara "överpedagogisk" också. Att sträva efter en totalt avslappnad stämning kan komma att leda till det motsatta.

sockerpappan

Veteran
Re: naket [Off Topic]

spelleder exempelvis mycket på konvent och då kan man få spelare som beter sig på det ena eller andra sättet. Sitta och rita är en sak som vissa gör hela spelpass utan att säga något och blir jag som spelledare lite förbannad på att de tar upp min konventstid med att "förstöra" spelet genom att inte spela. I min grupp som jag spelar mest med så spelar de flesta men på konvent vet man aldrig.

Krille

Super Moderator

"Sitta och rita är en sak som vissa gör hela spelpass utan att säga något och blir jag som spelledare lite förbannad på att de tar upp min konventstid med att "förstöra" spelet genom att inte spela."

Rollspel händer i folks huvud. En del lever ut det som händer i huvudet genom att hoppa och skrika och yla. Andra lever ut det genom att rulla tärningar. Åter andra lever ut det genom att rita. Men nog fan spelar de.

Du kan ju se på det så här om du vill: genom att ställa stolarna i en cirkel och ta bort bordet så har du skapat en miljö som får mig att vantrivas. Det slösar bort min konventstid genom att utsätta mig för fem timmars rollspel där jag vantrivs. Risken är faktiskt rätt stor att jag skulle sitta på min stol och hålla tyst, eftersom jag skulle vantrivas så mycket att jag inte skulle kunna identifiera mig med rollen, och därmed inte kunna rollspela alls.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Spelarskärmar

Alltså, spelledarskärmen är det bästa hjälpmedlet som finns.

Avskärmar - ja, men den skyddar också. Man vill inte alltid utelämna sig helt. Spelledarskärmen är det som ger mig andrum. Jag får dyka ned bakom den om jag känner att jag börjar tappa kontrollen över äventyret. Den ger mig möjlighet att slippa titta på mina spelare medan jag omstrukturerar, improviserar ihop något eller kollar upp en regel.

Utöver det är den praktiskt. En bra spelledarskärm minimerar bläddrandet i böcker och gör att jag slipper plugga regler för att spelet skall flyta. Jag är dålig på att lära mig spelsystem, så för mig är närheten till de vanligaste reglerna en välsignelse.

Dessutom är den förhoppningsvis snygg och har en bild som förmedlar stämningen i spelvärlden. Bilden blir en återkommande grej som spelarna känner igen. De vet att när Sagatuns Portar dyker upp så kliver vi in i Trudvang. Bilden kan bli en medveten eller omedveten symbol för hela spelet.

Spelledarskärmen ger mig som SL möjlighet att organisera upp mina anteckningar och andra dokument som jag behöver men som jag inte vill att spelarna skall se. Det handlar inte om misstro utan snarare om att varken de eller jag vill att de skall se kartan eller en bild på vad som komma skall. Alternativet är att dölja antecknigarna i ett block eller i en bok, men då blir det en massa bläddrande som inte är önskvärt.

Nej, spelledarskärmen är suverän. Den är en symbol för mitt rollspelande och den är ett praktiskt verktyg såväl som en stämningsskapande, central punkt. Den är mysig att krypa ned bakom, som att gömma sig i en koja ungefär. Om jag själv vore spelare skulle jag se till att ha en spelarskärm bara för att få ha något att gömma mig bakom. Dessutom skulle jag kunna samla bra spelargrejor där, t.ex. handouts, anteckningar, rollpersonsporträtt, bilder av utrustning m.m. Spelarmappen till DoD6 var rätt ok, men lite för liten. Hellre en mapp som man kan vika ut till en egen liten skärm.

Jag är helt klart för fler skärmar, både till spelledare och spelare.

/Vulf

w176

Förlorad dotter

Men i utsträckningen skulle man kunna dra det till att man tejpar fast spelarna vid stolarna, sätter skygglappar för ögonen så att de inte kan vända bort blicken, och tvinga folk att under 5 timmar stirra i fullständig koncentration på det pågående spelet.

Man behöver mentalt viloutrymme då och då, och oftast finns pauser i spelet då ens karaktär inte alls är aktiv eller mindre aktiv. Koncentrationen går inte att hålla i absolut topp hela tiden någon längre tid, oavsett om det är mattematik, fysiska träningspass, rollspel eller vad som helst. Man behöver mikropauser här och där, under vilka mänskliga aktiviteter som helst man håller på med.

Att sitta och skissa lite på en karaktärsbild 5 sekunder var 20 minut, eller bygga en tärningspyramid när en annan karaktär har en konversation med en slp är saker som inte stör andras spel, till skillnad från att mentalt skulle koppa bort spelet för en stund genom att starta en konversation om valfri småsjuk och rolig sak.

Självklart får inte småsaker att koppla bort med en stund bli dominerade eller störande, och det hör definitivt inte hemma på ett spelmöte att sitta och rita 60 % av tiden och delta sporadiskt i spelet, men jag tror inte att varken stämning eller annat blir bättre genom att man försöker ta bort alla andra stimuli än spelet.

Troberg

Sinister eater
Re: Spelarskärmar

Jag är helt klart för fler skärmar, både till spelledare och spelare.
Nu när du säger det så kom jag på att den faktiskt borde vara ett utmärkt sätt att få ha sina tilltugg i fred.

w176

Förlorad dotter
Vara.
Hittills har jag bara befunnit mig på spelarsidan av skärmen men jag tycker ändå att den som jag har sett valt använda den fyller den funktion den ska utan att störa allt för mycket. Man kan fråga sl vad för slag man egentligen ska slå nu egentligen istället för att börja bläddra frenetiskt i böcker osv., oavsett hur nyfiken man är kan man inte titta på sl papper osv.
Att ha en tydlig auktoritet behöver inte vara något negativt (även om det också kan vara det) så länge auktoriteten inte missbrukas eller blir ett hinder för kommunikation.

Dock så får spelledarskärmar mig att känna mig kort, de borde vara minst 10 cm lägre.

sockerpappan

Veteran

Jo, men om det räcker att det händer i folks huvuden så kan väl de sitta där då och tänka. Tyvärr är inte jag telepatisk på det sättet att jag kan förstå vad folk vill när de inte pratar eller lyssnar. Sedan det kanske fungerar för några men det finns faktiskt skräckexempel. Ok, ta bort bordet är kanske inget man skall göra med alla, men det jag pratade om var hur jag helst skulle vilja spela för att få maximal öppenhet mellan spelarna. För att det skall fungera så måste man nog långsamt inför det i kulturen och ändra på de invanda beteendemönstren av skärmar och bord. När man bryter mot folks vanor känner de sig obekväma, speciellt om de inte ser någon anledning till att förändra sig. Nu har detta inte så jättestor inverkan att det är absolut nödvändigt för spelet, förutom om spelarna inte deltar för att de ritar då, eller ifall du Krille hamnar i en fruktad stolscirkel, men bortom extremerna så klarar de flesta av att spela med eller utan bord, och med eller utan att rita. Oftast är rollspelen förhoppningsvis så bra att miljön inte skall fördärva upplevelsen totalt.

Krille

Super Moderator

"Ok, ta bort bordet är kanske inget man skall göra med alla, men det jag pratade om var hur jag helst skulle vilja spela för att få maximal öppenhet mellan spelarna. För att det skall fungera så måste man nog långsamt inför det i kulturen och ändra på de invanda beteendemönstren av skärmar och bord."

Så vad du säger är att rollspelare ska omskolas till att tycka om att sitta i cirkel utan bord, och att det är värt att de känner olust och vantrivsel tills de är färdigindoktrinerade, eftersom cirkelspel utan skärmar, utan tärningar och helst utan spelledare är den enda sanna vägen till det fullkomliga rollspelandet?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Kulturella skillnader?

Jag är förvisso ett magert statistiskt urval, men jag började på 80-talet och jag körde med hopfogade boxar från start, en tidig form av SL-skärm. Mina jämnåriga kamrater kör också med skärm.

Oldtimer

Slava Ukraini!

cirkelspel utan skärmar, utan tärningar och helst utan spelledare är den enda sanna vägen till det fullkomliga rollspelandet
Inför de framtidsutsikterna skulle jag vilja sätta mig ner och författa "ofullkomliga rollspelares manifest". :gremgrin:

/Mikael - gammaldags, men glad och nöjd ändå

Foggmock

Myrmidon

Spellederi är ett serviceyrke. Spellederi på konvent är ÄNNU mera ett serviceyrke. Om du får en grupp som hellre sitter och ritar allihopa, i fem timmar, då ska du snällt sitta där och titta på. Det gäller att kunna anpassa sig. Laget har betalat för att få sitta där med dig.

Själv spelleder jag inte på konvent för att det är roligt. Visst, det blir oftast roligt och det är inget jag drar mig för att göra, men jag gör det för både konventets och min egna skull. Feedbacken jag fått på konvent har knuffat mig framåt och lärt mig en massa. Sen behöver konvent spelledare. Eftersom jag inte har något emot det, och andra har det, är det ju bara att ställa upp. Håller det spelhobbyn levande har jag dragit mitt strå.

Honken

Hero

Sedan det kanske fungerar för några men det finns faktiskt skräckexempel. Ok, ta bort bordet är kanske inget man skall göra med alla, men det jag pratade om var hur jag helst skulle vilja spela för att få maximal öppenhet mellan spelarna.

Att spela rollspel på det sått som många anser vara "riktigt" är att ge lite grand av sig själv till resten av spelgruppen, det som du kallar maximal öppenhet. Det är ett förtroende man ger till resten av gruppen. Som de olika personligheter vi är så har en del svårare att ge av sig själv än andra, jag tror inte det ändras av att man tar bort bord och SL-Skärmen.

/Honken

Rosen

Myrmidon
Trivia

de jag spelade DoD med i mitten av 80-talet använde locket till regelboxen som skärm på eget initiativ.

Spelledarskärmen till Khelataar var bland de produkter till det spelet som sålde klart bäst - folk köpte den och ställde upp den när de lirade DoD.

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Men hallå

det hör definitivt inte hemma på ett spelmöte att sitta och rita 60 % av tiden och delta sporadiskt i spelet,

Om jag inte får rita under tiden så kan jag inte koncentrera mig. Så det så.

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Re: Men hallå

Om jag inte får rita under tiden så kan jag inte koncentrera mig. Så det så.
Instämmer. För många är sådana detaljer som att röka, fingra med en penna, arrangera tärningar, rita, fylla i rutot på ett papper, inseminera får, dricka kaffe, dippa chips och så vidare en del av avslappningsprocessen och underlättar för koncentrationsförmågan.

Rosen

Myrmidon
Att rent demostrativt sätta upp en skärm mellan sig och dem, eller sätta sig bakom ett skrivbord eller liknande, så försvårar man kontaktskapandet.

Marginellt, på sin höjd.
Kontakt hänger på så mycket annat - den absolut sämsta kontakt jag haft med en SL var med en typ på ett konvent som körde utan skärm, men som satt och mumlade så tyst att vi andra fick sitta knäpptysta och med öronen på helspänn för att kunna höra vad han sa. (Ja, vi bad honom höja rösten, flera gånger, men det hjälpte inte.) Det var störande för spelet.

Snarare så förlorar nog en spelledare bakom en SS lite av sitt kroppspråk jämtemot en som inte har en, förutsatt att alla andra premiser är konstanta.

Återigen, marginellt. Jag har kört kampanjer med SL:ar som lirat både med och utan skärm, och inte märkt någon större skillnad.

När jag tänker på det, största skillnaden i kroppsspråk var nog den skärmlösa SL som envisades med att istället sitta uppflugen i en fåtölj med alla spelböcker i knät och på armstöden (vi lirade Rolemaster, så mängden böcker var rätt påtaglig). Han fick göra en lätt balansakt med dem så fort han rörde sig, och om han viftade för mycket med armarna var det alltid nånting som ramlade ner. Påverkade hans rörelsemönster rätt märkbart.

--
Åke

hraufnir

Swordsman
Efter många till och från i denna tråd vill jag bara lägga till något som antytts men inte riktigt sagts. I många fall spelleder jag, de gånger jag spelleder, utan skärm av den anledningen att jag inte tycker att den behövs. Men ibland brukar jag vilja göra scenarion där delarna är så hemliga för mina spelare att jag vill gömma alla antydningar till vad som skall hända, vilka resultat som ger vad och vad fienden har för stats. Att slå tärningar för ledning istället för som bestämmare är något som inte är mig som spelledare helt främmande. Ngt i stil med "Slår jag en 5:a eller uppåt så händer det, ananrs händer det" osv.

En personlig sak jag har som spelare med, det är att jag under inga som helst omständigheter kan undgå att läsa skriven text. Jag är textonanist och läser mjölkpaketet 20ggr på en frukost, innehållsförteckningen på vattenflaskan (!) i princip. Ser jag då ngn text på bordet så läser jag den, iaf börjar jag läsa den då jag inser att det var SLs metaplot som jag inte vill veta ngt om. Det kan vara ok, för det var massa dravel i början... eller så är det försent och mitt rollspelande e förstört p.g.a. ett tvångsaktigt beteende på gränsen till det neurotiska... help me SS!!!