ceruleanfive
Bläckfisk
Hamnade i ett samtal om SL-stil med mina spelkamrater. I regel har vi lite olika praxis, även när vi spelleder samma system. För skojs skull började jag fila på en illustration av olika spelledarstilar, i form av olika axlar. Givetvis kan samma spelledare också ha olika stil, beroende på system. Här har jag tänkt någon form av lite mer klassiskt rollspel, med en mer traditionell SL-roll.
Syftet är att få grepp om en spelledares stil, huvudsakligen för att förstå sig själv och kunna vara tydlig med det för spelarna. Jag har inga högtravande ambitioner att etablera något allmängiltigt, men tänkte dela med mig av den för att få era tankar.
Det mesta tror jag säger sig självt, men här kommer ändå en förklaring:
Planering - Improvisation
Hur mycket spelledaren planerar på förhand – både i form av sandboxbyggande eller i form av handlingsutstakning.
Frihet - Styrning
Hur mycket makt spelledaren nyttjar – är spelarnas val avgörande eller rälsar SL?
Insyn - Hemlighetsmakeri
Hur mycket spelledaren delar med sig av information till spelarna – är slag och tabeller öppna, eller gömmer sig SL bakom en skärm?
Mig själv skulle jag nog klassa som x0 y3 z4. Jag försöker oftast att leda spelarna i en viss riktning, men i slutändan är det deras egna val som avgör. Jag föredrar att ha så mycket som möjligt planerat, men improviserar sedan en hel del utifrån vad som händer under spelandet. Eftersom jag vill bevara spelarnas inlevelse och empati med karaktärerna slår jag så gott som alla slag dolda, men jag låter vanligtvis spelarna veta ungefär vad som står på spel.
Är jag ute och cyklar med klassificeringen? Finns det ytterligare axlar som är minst lika viktiga? Borde jag ha lagt min tid på något vettigare?
Syftet är att få grepp om en spelledares stil, huvudsakligen för att förstå sig själv och kunna vara tydlig med det för spelarna. Jag har inga högtravande ambitioner att etablera något allmängiltigt, men tänkte dela med mig av den för att få era tankar.
Det mesta tror jag säger sig självt, men här kommer ändå en förklaring:
Planering - Improvisation
Hur mycket spelledaren planerar på förhand – både i form av sandboxbyggande eller i form av handlingsutstakning.
Frihet - Styrning
Hur mycket makt spelledaren nyttjar – är spelarnas val avgörande eller rälsar SL?
Insyn - Hemlighetsmakeri
Hur mycket spelledaren delar med sig av information till spelarna – är slag och tabeller öppna, eller gömmer sig SL bakom en skärm?
Mig själv skulle jag nog klassa som x0 y3 z4. Jag försöker oftast att leda spelarna i en viss riktning, men i slutändan är det deras egna val som avgör. Jag föredrar att ha så mycket som möjligt planerat, men improviserar sedan en hel del utifrån vad som händer under spelandet. Eftersom jag vill bevara spelarnas inlevelse och empati med karaktärerna slår jag så gott som alla slag dolda, men jag låter vanligtvis spelarna veta ungefär vad som står på spel.
Är jag ute och cyklar med klassificeringen? Finns det ytterligare axlar som är minst lika viktiga? Borde jag ha lagt min tid på något vettigare?
Attachments
-
30.3 KB Views: 0