Jag upplever ibland när jag diskuterar med andra att vi har lite svårt att förstå varandra vad gäller hur man använder bakgrunder, världsinformation, scenarioupplägg etc. Efter ytterligare en diskussion med bl.a. Genesis så funderar jag över om det har med min spelledarstil att göra.
Så här fungerar jag som spelledare:
* Jag konstruerar äventyr/kampanjer. De är oftast... Ehm, dags för de värdeladdade orden igen. Öppna fast rälsade. Äh, jag använder lite egendefinerade ord i stället. En blandning mellan shoppingtur och fisktank. De är så gott som alltid längre, i princip aldrig mindre än 20 spelmöten för att ta en siffta ur luften (även om deläventyr kan avverkas fler på en kväll).
* Jag använder väldigt mycket av bakgrundsmaterial, SLP:er och metadata. Jag är mycket förtjust i att låta agendor från högre lager (t.ex länders relationer, kyrkliga interna angelägenheter, baroners och handelsfurstars spel etc.) sippra ned till spelarna i form av rykten och diverse händelser. Dessa händelser syftar både till att ge världen smak, att lägga ut framtida äventyrskrokar samt att använda som Bomber. Jag är också barnslig förtjust i One-shots, händelser som ger hintar om världen extremt-utanför. Till exempel en pausscen där kungen av whatevers stora flaggskepp besökte staden med tillhörande rabalder, andningspausar i pågående konflikter och Ooohs och Aaahs.
* Något som jag är mycket förtjust i och använder ofta är att plotten är en del av en större plot och att den större plotten kan påverka den mindre. Om en aktör inte får jobbet gjort så skickas en specialist in. Om en aktör hamnar i klistret så går han till sin organisation och ber om mer resurser etc.
* Jag har ofta i inledningsstadierna med en uppdragsgivare som ger spelarna uppdraget att göra någonting och inte sällan så är en del av äventyret att komma underfund med dennes agenda och roll i det större spelet också.
Ungefär så gillar jag att strukturera äventyr. Så vad vill jag ha sagt med detta då? Jo: Både i den kreativa processen och under själva äventyret så vill jag förut att ha full koll på äventyrsplatsen ha koll på "omvärlden", den del av världen som inte ligger i äventyrets väg. Jag vill att omvärlden skall vara synlig och konsekvent för att skapa en bra illusion för mina spelare. Jag tycker om när de engagerar sig i perifiera händelser och när de skapar relationer med halvperifera SLP:er. I förlängningen gör det att jag gärna i världsböcker vill se den informationen som jag beskriver ovan.
Så; Vad i ovanstående är det som gör att jag verkar ha en så annorlunda syn på saker än DIG?
Så här fungerar jag som spelledare:
* Jag konstruerar äventyr/kampanjer. De är oftast... Ehm, dags för de värdeladdade orden igen. Öppna fast rälsade. Äh, jag använder lite egendefinerade ord i stället. En blandning mellan shoppingtur och fisktank. De är så gott som alltid längre, i princip aldrig mindre än 20 spelmöten för att ta en siffta ur luften (även om deläventyr kan avverkas fler på en kväll).
* Jag använder väldigt mycket av bakgrundsmaterial, SLP:er och metadata. Jag är mycket förtjust i att låta agendor från högre lager (t.ex länders relationer, kyrkliga interna angelägenheter, baroners och handelsfurstars spel etc.) sippra ned till spelarna i form av rykten och diverse händelser. Dessa händelser syftar både till att ge världen smak, att lägga ut framtida äventyrskrokar samt att använda som Bomber. Jag är också barnslig förtjust i One-shots, händelser som ger hintar om världen extremt-utanför. Till exempel en pausscen där kungen av whatevers stora flaggskepp besökte staden med tillhörande rabalder, andningspausar i pågående konflikter och Ooohs och Aaahs.
* Något som jag är mycket förtjust i och använder ofta är att plotten är en del av en större plot och att den större plotten kan påverka den mindre. Om en aktör inte får jobbet gjort så skickas en specialist in. Om en aktör hamnar i klistret så går han till sin organisation och ber om mer resurser etc.
* Jag har ofta i inledningsstadierna med en uppdragsgivare som ger spelarna uppdraget att göra någonting och inte sällan så är en del av äventyret att komma underfund med dennes agenda och roll i det större spelet också.
Ungefär så gillar jag att strukturera äventyr. Så vad vill jag ha sagt med detta då? Jo: Både i den kreativa processen och under själva äventyret så vill jag förut att ha full koll på äventyrsplatsen ha koll på "omvärlden", den del av världen som inte ligger i äventyrets väg. Jag vill att omvärlden skall vara synlig och konsekvent för att skapa en bra illusion för mina spelare. Jag tycker om när de engagerar sig i perifiera händelser och när de skapar relationer med halvperifera SLP:er. I förlängningen gör det att jag gärna i världsböcker vill se den informationen som jag beskriver ovan.
Så; Vad i ovanstående är det som gör att jag verkar ha en så annorlunda syn på saker än DIG?