CGH
Warrior
Jag kom att tänka lite på olika sätt som spelledare kan leda spelet på och jämförde dem med politiska system. Liknelserna kanske inte är helt perfekta.
Det här är väl ungefär 50% igenkännelse och 50% allvar, men jag tänkte att det här sättet att se på det kan vara intressant för någon.
De olika exemplen nedan är olika sätt som spelledaren kan få respekt utav och tillåtelse att bestämma över sina spelare.
Paragrafryttaren
Följer regler punkt till pricka. Ifall reglerna är bra blir det ganska bra, men ifall reglerna är dåliga går det mindre bra. Paragrafryttaren syssler sällan med något annat än regler.
Teknokraten
Styr genom kunskap och särskilt smal kunskap inom det område som spelet ofta handlar om. Han eller hon kan vara specielicerad på kunskap om historia i ett fantasy eller historiskt spel eller teknik i ett sci-fi spel.
Ofta kan det som är historiskt korrekt felaktigt ses som automatiskt rätt i ett fantasyspel.
Demokraten
Demokratspelledaren lyssnar på hela gruppen och styr spelet efter hur folk i allmänhet vill ha det. Det blir ofta ganska mycket komplomisser. I allra värsta fall blir ingen nöjd utan att spelgruppen delas i flera delar.
Fundamentalisten
Fundamentalisten har något idéal som den håller högt. Till exempel en idé om gott skådespel, realism eller något liknande.
Spelarna följer idealisten för att de har blivit övertygade eller ser deras sätt att spela som den enda sanningen.
Nån som har mer "spelledarstyren" eller nån kommentar om hur vettig liknelsen är? Finns det kanske vissa spel som stödjer vissa styren olika bra?
Det här är väl ungefär 50% igenkännelse och 50% allvar, men jag tänkte att det här sättet att se på det kan vara intressant för någon.
De olika exemplen nedan är olika sätt som spelledaren kan få respekt utav och tillåtelse att bestämma över sina spelare.
Paragrafryttaren
Följer regler punkt till pricka. Ifall reglerna är bra blir det ganska bra, men ifall reglerna är dåliga går det mindre bra. Paragrafryttaren syssler sällan med något annat än regler.
Teknokraten
Styr genom kunskap och särskilt smal kunskap inom det område som spelet ofta handlar om. Han eller hon kan vara specielicerad på kunskap om historia i ett fantasy eller historiskt spel eller teknik i ett sci-fi spel.
Ofta kan det som är historiskt korrekt felaktigt ses som automatiskt rätt i ett fantasyspel.
Demokraten
Demokratspelledaren lyssnar på hela gruppen och styr spelet efter hur folk i allmänhet vill ha det. Det blir ofta ganska mycket komplomisser. I allra värsta fall blir ingen nöjd utan att spelgruppen delas i flera delar.
Fundamentalisten
Fundamentalisten har något idéal som den håller högt. Till exempel en idé om gott skådespel, realism eller något liknande.
Spelarna följer idealisten för att de har blivit övertygade eller ser deras sätt att spela som den enda sanningen.
Nån som har mer "spelledarstyren" eller nån kommentar om hur vettig liknelsen är? Finns det kanske vissa spel som stödjer vissa styren olika bra?