Lite erfarenheter av olika spelledartyper jag haft att göra med genom åren:
Spelledare 1- Den diktatoriske och fantasifulle
Positivt: Väldigt fantasifull, lade ner hela sin fritid och försummade skolbetyg till förmån för spelet och kampanjen. Fyllde pärmar med spelrelaterat material, allt från ingående beskrivning av gudavärld och historia till enskilda SLP:s dagböcker över händelser i spelvärlden. Planerade en massa in i minsta detalj (på gott och ont). Väldigt hjälpsam med spelarnas rollpersonsgenerering, och en fantastisk "sagoberättare". Målande beskrivningar som fängslade spelare.
Negativt: Totalt diktatorisk och rälsad, med egna SLPs i huvudrollen och rollpersonerna mer i biroller. Hänsynslös då spelarna gjorde "korkade" saker, dvs tog egna initiativ som inte stämde med SL:s "röda tråd". Slog mycket dolda slag (för mycket) och lät inte spelarna göra vad de ville. Mäktiga SLP:s som "tvingade" in rollpersonerna på rätt väg om de gjorde ngt som bröt alltför mycket mot egna planeringen. Stenhård tillämpare av "SL har alltid rätt", med egna tillägg såsom straffårgärder vid vissa "regelbrott".
Spelledare 2- Den kompromisslöse och tystlåtne
Positivt: Han spelledde inte så många gånger...
Negativt: Ville styra allt och alla. Drog ut på tiden genom meningslösa quests som bara kunde sluta på ett sätt, oavsett vad spelarna gjorde. Tog ut personliga agg mot spelare i verkligheten, på spelarnas rollpersoner i spelet. Fåordig och tjurig.
Spelledare 3- Den improviserande och flexible
Positivt: Den här spelledaren improviserade allt hela tiden. Spelarna fick göra i stort sett vad de ville, och spelledaren anpassade äventyren på ett smidigt och engagerande sätt i enlighet med vad rollpersonerna gjorde. Om diskussioner om regler kom upp under spelmötet togs detta upp direkt, och spelledaren var ytterst medgörlig. Äventyren blev långa, oväntade och på intet sätt rälsade. Om spelarna gjorde misstag fick de ofta chansen att "göra om"...
Negativt: Spelledarens improviserande gjorde att äventyren som helhet blev ganska orealistiska. Spelarna hade ofta roligt, men ngn "tyngd" i äventyren fanns aldrig. De många diskussioner och regelmodifikationer som genomfördes blev med tiden ett hinder för spelet, eftersom vissa införda regeländringar blev alltför komplicerade och motsägelsefulla. Dessutom diskuterades det för mycket under spelsessionerna. Spelledaren vägrade också att ha ihjäl rollpersonerna, vad de än gjorde, eftersom "det skulle ta för lång tid" att göra nya rollpersoner.
Spelledare 4- Den högljudde och skådespelande
Positivt: Väldigt energisk. Gick in för SLP gestaltning till 100%, med varierande röster, ljudnivå och gester. Slog alltid öppna slag, väldigt mån om att allt ska "gå rätt till" (på gott och ont)
Negativt: Ställde (för) höga krav på spelarna, vad gäller rollgestaltning. Väldigt högljudd och pratsam, svårt för spelarna att få ngt sagt.
Jag har spelat för fler spelledare, men dessa är de jag minns mest. Vad har ni för erfarenheter av spelledare, vad har varit positivt/negativt? Vilken typ av spelledare föredrar ni?
Spelledare 1- Den diktatoriske och fantasifulle
Positivt: Väldigt fantasifull, lade ner hela sin fritid och försummade skolbetyg till förmån för spelet och kampanjen. Fyllde pärmar med spelrelaterat material, allt från ingående beskrivning av gudavärld och historia till enskilda SLP:s dagböcker över händelser i spelvärlden. Planerade en massa in i minsta detalj (på gott och ont). Väldigt hjälpsam med spelarnas rollpersonsgenerering, och en fantastisk "sagoberättare". Målande beskrivningar som fängslade spelare.
Negativt: Totalt diktatorisk och rälsad, med egna SLPs i huvudrollen och rollpersonerna mer i biroller. Hänsynslös då spelarna gjorde "korkade" saker, dvs tog egna initiativ som inte stämde med SL:s "röda tråd". Slog mycket dolda slag (för mycket) och lät inte spelarna göra vad de ville. Mäktiga SLP:s som "tvingade" in rollpersonerna på rätt väg om de gjorde ngt som bröt alltför mycket mot egna planeringen. Stenhård tillämpare av "SL har alltid rätt", med egna tillägg såsom straffårgärder vid vissa "regelbrott".
Spelledare 2- Den kompromisslöse och tystlåtne
Positivt: Han spelledde inte så många gånger...
Negativt: Ville styra allt och alla. Drog ut på tiden genom meningslösa quests som bara kunde sluta på ett sätt, oavsett vad spelarna gjorde. Tog ut personliga agg mot spelare i verkligheten, på spelarnas rollpersoner i spelet. Fåordig och tjurig.
Spelledare 3- Den improviserande och flexible
Positivt: Den här spelledaren improviserade allt hela tiden. Spelarna fick göra i stort sett vad de ville, och spelledaren anpassade äventyren på ett smidigt och engagerande sätt i enlighet med vad rollpersonerna gjorde. Om diskussioner om regler kom upp under spelmötet togs detta upp direkt, och spelledaren var ytterst medgörlig. Äventyren blev långa, oväntade och på intet sätt rälsade. Om spelarna gjorde misstag fick de ofta chansen att "göra om"...
Negativt: Spelledarens improviserande gjorde att äventyren som helhet blev ganska orealistiska. Spelarna hade ofta roligt, men ngn "tyngd" i äventyren fanns aldrig. De många diskussioner och regelmodifikationer som genomfördes blev med tiden ett hinder för spelet, eftersom vissa införda regeländringar blev alltför komplicerade och motsägelsefulla. Dessutom diskuterades det för mycket under spelsessionerna. Spelledaren vägrade också att ha ihjäl rollpersonerna, vad de än gjorde, eftersom "det skulle ta för lång tid" att göra nya rollpersoner.
Spelledare 4- Den högljudde och skådespelande
Positivt: Väldigt energisk. Gick in för SLP gestaltning till 100%, med varierande röster, ljudnivå och gester. Slog alltid öppna slag, väldigt mån om att allt ska "gå rätt till" (på gott och ont)
Negativt: Ställde (för) höga krav på spelarna, vad gäller rollgestaltning. Väldigt högljudd och pratsam, svårt för spelarna att få ngt sagt.
Jag har spelat för fler spelledare, men dessa är de jag minns mest. Vad har ni för erfarenheter av spelledare, vad har varit positivt/negativt? Vilken typ av spelledare föredrar ni?