Nekromanti Spelledarversion och spelarversion av material

DanielSchenström

Swashbuckler
De flesta spelare jag haft har velat veta information om världen innan. Medans (mellan spelmöten exempelvis), fungerar också. Jag kan förstå den andra sidan också, jag läser exempelvis inte serietidningarna som är prequels till Marvelfilmerna, så jag som generellt är intresserad av information drar en gräns där.
Grejen med information är väl att om man inte tar sig till den utanför speltid så tar den tid från spelandet då den måste ut då istället.

När det gäller inspiration som är olika för spelare och spelledare är jag lite kluven. Om man beskriver något spännande för spelarna om sak x så vill jag hellre ha full info om sak x än mer inspiration om den.

Frippe

tackar som frågar
Tack för ännu mer bra feedback. Just nu lutar det åt att det blir ett dokument. En fullständig version med alla hemligheter. Sen får SL plocka ut information efter behag att förse spelarna med.

Lupus Maximus

Tekniker
Nackdelen är att vissa spelare vill i lugn och ro läsa på själva, samt att vissa spelledare är usla på att dela med sig och man måste dra ur dem sådant som är allmänkunskap. Så själv föredrar jag när det är uppdelat. Sedan kan spelarinformationen gärna vara uppdelat på olika delar. Den spelare som har en rollperson som spenderat sin tid på åkern och i ladugården behöver kanske inte läsa igenom om vilka etikett-regler adeln har.

Men spelarmaterialet kan också rikta sig till spelledaren, så att det "hemliga" materialet kompletterar det första och då kan man förutsätta att den första redan är läst.

Frippe

tackar som frågar
Zire;n208209 said:
för min del hade jag framför allt gillat det om det handlade mer om inspiration. Skriver man det mer dunkelt, säljande och från grodperspektiv för spelarna
Vi hämtar inspiration ifrån spelarboken i Ereb Altor-boxen. Där presenteras länderna med en text av något slag (saga, brev, rapport) samt fyra kortare texter skrivna ur fyra olika personers perspektiv, "Den gamle legosoldaten" "Den erfarne äventyraren" "Den snikne köpmannen" "Den mäktige magikern". Vår tanke är att variera vilka olika personer som ger sin syn på de olika regionerna.

?
DanielSchenström;n208654 said:
När det gäller inspiration som är olika för spelare och spelledare är jag lite kluven. Om man beskriver något spännande för spelarna om sak x så vill jag hellre ha full info om sak x än mer inspiration om den.
Det där får du hemskt gärna förtydliga. Jag hänger inte riktigt med.