RasmusL;n95902 said:
Jag tror skillnaden ligger lite i var berättarmakten hamnar. Jag vill hitta ett spel där jag litar och tror på spelledaren tillräckligt för att lägga ut de här grejerna på henne men tyvärr är jag så samberättarskadad att jag har svårt för detta just på grund av det vi pratat om ovan. Och OM spelledaren gör de här grejerna för mig precis rätt, tar jag då plats av någon annan deltagare? Skillnader i spelstil skapar de här motsättningarna men jag är bekväm med en balanserad coolhetsnivå över hela spelbordet, antingen Apocalypse World-style coolness, mook-level eller något däremellan.
Ja, det är klart att det ibland blir mer fokus på en spelare än en annan, så är det ju, och det är svårt få till det superjämt, men jag försöker få det jämt å bra och ge alla chansen att skina på det sättet de verkar vilja
Men det är ju inte helt lätt, speciellt eftersom alla kör olika sorters karaktärer men FRÄMST för att de har egna olika spelstilar. En del är ju mer passiva och andra mer aktiva, så då krävs det mer tanke bakom det hela.
Sen har vi i just den senaste kampanjen med paladin, cleric och warlock kört separat med varje spelare och de andra har fått köra NPC's, med massa downtime emellan för att levla upp karaktärerna. Tanken var att köra på lite högre nivå men ändå inte ha helt ospelat fram tills dess (alltså bara levla upp) utan nu har vi lite story på vägen. Nu däremot är de på väg tillbaka för att köra tillsammans så från och med nu får de driva på lite mer själva, men då kommer man tillbaka till problemet igen, speciellt nu när alla är vana "ledare" och kommer motsätta sig varandra på ett annat sätt tror jag. Ska bli kul att se vad som händer iaf.
Jag tror att det är ett bra tänk att ha i bakgrunden, att "tar jag för mycket plats nu" för även om man ska spela sin karaktär och måste få ta plats själv, så KAN det ju bli för mycket. Å andra sidan är det bra om spelledaren eller de andra spelarna då kan säga till också, att man liksom kan lita på varandra tillräckligt för det. Alla VILL ju inte ha alltför stor plats heller, alla vill inte vara ledaren osv.
Jag som är van att spela rogue osv, behöver ofta smyga iväg själv för att alla andra har tjocka rustningar och smyger som karnevaler, så då känns det ofta tillslut som att nu är det ju BARA jag som spelar.. Å andra sidan så vill ingen annan köra det heller och ibland behöver man nån som smyger iväg. Då är det så helt enkelt. Då kan jag varva med t.ex. bard och snacka en massa men i strid bara stå som hejarklacken! Så det jämnar ut sig på olika sätt tror jag.
Men huvudsaken är ju att alla känner sig nöjda tillslut.