Men erkänn att Paladinen var grymt mycket häftigare förut?
Egentligen skulle jag vilja att prästyrket var uppdelat i 5th edition precis som de andra klasserna. Istället för att uppdelningen ska vara domain, så borde den vara typ Cleric/Priest. Med mer fokus på healing osv, eller mer fokus på strid. Då hade jag köpt hela grejen med fullrustning osv. Det hade dessutom blivit mycket häftigare.
Sen det där med paladinen, det är liksom det jag vill åt med magiker också, det är helt enkelt inte häftigt om varenda kotte kastar magi, eller visst, det KAN vara häftigt, ibland, i vissa världar osv.. men att det är nån sorts standard är inte lika kul tycker jag.
Jag sätter begränsningar på saker för att det ska bli roligt igen. Jag försöker sätta begränsningar på t.ex. magi för att det ska kännas speciellt. Om någon sen kastar en eldboll så ska känslan vara HOLY SHIT han sprängde en hel grupp med folk, sånt kan man bara drömma om!!! inte typ ok, va gör vi andra då, jag skjuter nån som är kvar eller nått.
Och jag vill att när någon spelar en krigarpräst ska det vara en wow känsla på det, liksom RESPEKT, den här killen är en KRIGARpräst!! nice! De växer inte på träd.
Och Paladiner och Sorcerers får man inte ens välja, man kan säga att man vill det så bestämmer jag om de får spela det eller inte eftersom jag räknar det mer som någon sorts template man lägger på. Typ jag är en krigare som finner mitt Kall i Livet och blir paladin! Eller typ omg jag råkade börja kasta magier jag är visst en sorcerer hjälp jag kan inte kontrollera det!
Lite så.
När standard gruppen består av en krigarpräst, en wizardgrejsimojs, sen två whatever.. Och när man dör så är nästa grupp, en krigarpräst och en wizard och två nått annat. Då slutar de kännas speciella, åtminstone för mig. Och eftersom alla varianter av clerics är 99% likadana är inte ens det speciellt. Liksom "wow, du kan kasta samma spells som mig ha samma vapen som mig, samma rustning som mig men du kan minsann... ja.. nån liten skitgrej som ingen annan kan annat än lite annorlunda variant av!!!"