Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,663
Jag håller på och funderar på ett spel i dogmaformat som går under arbetsnamnet "Crazy Mac", som är ett postapokalytiskt actionspel med bilar och sånt. Ni kan nog gissa det mesta från namnet. Jag behövde ett snabbt, enkelt system, och kom på en variant med stuff som jag inte sett tidigare.
Här är mina anteckningar so far (och det är bara anteckningar, inget färdigt, så ta det för vad det är):
# System
## Skill system
Skills är 0-5. Man slår D6 under eller lika med skill. Svårighet lägger på fler tärningar, och man kasserar alla utom högsta.
Gör man flera saker samtidigt, tex köra och skjuta, så slår man två tärningar, plus en för att det är svårt (plus svårighetstärningar enligt ovan), och sparar de två sämsta, från vilka man väljer vilken som ska vara på resp skill. Detta används också för att tex attackera flera mål i en handlig.
I strid så får den som är i underläge (sämst bil, obeväpnad mot vapen, orustad mot rustad osv) en extra tärning.
Henchmen har alltid en extra tärning, de är kanonmat.
### Skills
- Driver
- Blackfingers (mechanic)
- Cook (tillverka krut, sprängämnen, alkohol, bensin...)
- Fighter
- Shooter
- Dustbelly (scouting, scavenging, sneaking)
- Boss (leadership)
- Stitcher (heal)
- War crier (rally allies)
## Klasser
Klasser är bara för NPCs, spelare kan allt de har skills för. Klasserna följer skills, med en major skill som definieras av klassen, en minor för personlighet. De har också en kompetenslevel.
| Level | Major | Minor | HP |
| --- | --- | --- | --- |
|Roadkill|1|0|1|
|Wastelander|2|1|2|
|Warboy|3|1|3|
|Chief|4|2|6|
|Bigboss|5|3|10|
|Warlord|5|4|15|
Så man har tex en Chief boss driver, som har 4 i boss, 2 i drive och 6 HP.
## Skada
PC har 12 HP (?).
Man gör lika mycket i skada som den skill man använder (typiskt fight, shoot, drive eller cook).
På samma sätt så läker en stitcher lika mycket som sin skill. Första läkningen på en person tar skill minuter, andra skill timmar, tredje skill dagar, fjärde skill veckor. Detta återställs när personen är helt läkt. Man läker dessutom 1 per dag.
Vad jag gillar med det här är:
* Ett enkelt system för svårighet och för att göra flera saker samtidigt.
* Ett enkelt system för NPCs, där de i princip beskrivs av sin beteckning.
* Ett nytt sätt att hantera läkningstid, där första insatsen är snabb, men man får en långsam läkning innan man är helt återställd.
* Det är ett system som lämpar sig för settingen, med snabb action, mycket fight och massdödande av henchmen.
Vad säger ni? Är det något nytt? Är det användbart?
Här är mina anteckningar so far (och det är bara anteckningar, inget färdigt, så ta det för vad det är):
# System
## Skill system
Skills är 0-5. Man slår D6 under eller lika med skill. Svårighet lägger på fler tärningar, och man kasserar alla utom högsta.
Gör man flera saker samtidigt, tex köra och skjuta, så slår man två tärningar, plus en för att det är svårt (plus svårighetstärningar enligt ovan), och sparar de två sämsta, från vilka man väljer vilken som ska vara på resp skill. Detta används också för att tex attackera flera mål i en handlig.
I strid så får den som är i underläge (sämst bil, obeväpnad mot vapen, orustad mot rustad osv) en extra tärning.
Henchmen har alltid en extra tärning, de är kanonmat.
### Skills
- Driver
- Blackfingers (mechanic)
- Cook (tillverka krut, sprängämnen, alkohol, bensin...)
- Fighter
- Shooter
- Dustbelly (scouting, scavenging, sneaking)
- Boss (leadership)
- Stitcher (heal)
- War crier (rally allies)
## Klasser
Klasser är bara för NPCs, spelare kan allt de har skills för. Klasserna följer skills, med en major skill som definieras av klassen, en minor för personlighet. De har också en kompetenslevel.
| Level | Major | Minor | HP |
| --- | --- | --- | --- |
|Roadkill|1|0|1|
|Wastelander|2|1|2|
|Warboy|3|1|3|
|Chief|4|2|6|
|Bigboss|5|3|10|
|Warlord|5|4|15|
Så man har tex en Chief boss driver, som har 4 i boss, 2 i drive och 6 HP.
## Skada
PC har 12 HP (?).
Man gör lika mycket i skada som den skill man använder (typiskt fight, shoot, drive eller cook).
På samma sätt så läker en stitcher lika mycket som sin skill. Första läkningen på en person tar skill minuter, andra skill timmar, tredje skill dagar, fjärde skill veckor. Detta återställs när personen är helt läkt. Man läker dessutom 1 per dag.
Vad jag gillar med det här är:
* Ett enkelt system för svårighet och för att göra flera saker samtidigt.
* Ett enkelt system för NPCs, där de i princip beskrivs av sin beteckning.
* Ett nytt sätt att hantera läkningstid, där första insatsen är snabb, men man får en långsam läkning innan man är helt återställd.
* Det är ett system som lämpar sig för settingen, med snabb action, mycket fight och massdödande av henchmen.
Vad säger ni? Är det något nytt? Är det användbart?