Jocher games
Jocher Symbolic Systems
- Joined
- 12 Jun 2020
- Messages
- 91
Jag uppskattar att du säger det. Vi har ju alla olika infallsvinklar och intresseområden.Jag förstår nog ännu mindre nu. Vilket är helt okej; jag måste inte förstå allt på forumet (jag fattar knappt hälften av skämten i trams-tråden!). Kanske finns andra med liknande bakgrund som kan diskutera detta. Men jag är inte tillräckligt insatt för att förstå förklaringen.
Jag insåg efter jag postade inlägget med förklaringen att jag missade kopplingen till det vi inledningsvis skrivit. Alltså hur olika delar av ett regelsystem kan ses som vektorer. Hur mycket fokus en viss del av ett rollspel (eller ett annat spel för den delen) har under en vis temporal del av spelandet ger oss en abstrakt "riktning" som delen rör sig mot eller från.
Jag gjorde ett exempel i illustrator för att visualisera vad jag tänker. Det har inget särskilt spel i åtanke och har placeholders för vad vektorerna hanterar. Vektorer har olika förhållanden till varandra, exempelvis kanske man upptäcker om en genomför en sån här analys att när reglerna hamnar i fokus så minskar spelarnas inflytande över världen, eller i ett annat spel kanske deras inflytande ökar. Det är den typen av "nytta" ett sånt här sätt att analysera spel skulle kunna vara värdefullt. Meeeeen, och detta är ett stort men, jag har bara precis börjat spåna på det här.

Last edited: