Nekromanti Spelskapar-topplista!

Krille

Super Moderator
Vilka spelskapare beundrar ni mest, och varför?

För min del ser listan ut ungefär så här:

<ul type="square">[*]Jake Richmond. Seriously, Panty Explosion är ett genialiskt spel, till och med om/trots att/även om man bortser från skolflickorna och nippofilin.
[*]Robin D Laws. I stort sett bygger det här på Feng Shui och Robin's Laws of Good Gamemastering. Det känns som att han var den som började analysera spelledandet som aktivitet, och inte körde i de gamla fårorna.
[*]Greg Kostikyan. Det han skrev i Star Wars d6 1st Ed anno 1986 är fortfarande top notch! Det är i stort sett de mest avantgardistiska Forge-spelen som brädar det i nyskapandehet.
[*]Greg Stafford. Han visade redan med Pendragon på åttitalet vad man kan göra med den gamla BRP-motorn. Perverst nog är den varianten fortfarande svårslagen vad gäller personlighetshantering, även bland Forge-spelen, och svårslagen rent generellt som BRP.[/list]

Jag har lust att slänga in Mike Pondsmith i listan, men kan inte riktigt komma på varför. Det har förmodligen med Castle Falkenstein att göra, men det är en lite luddig anledning, så han får nog bara ett hedersomnämnande.

Storuggla

Champion
<ul type="square">[*]Robin D Laws - snubben skrev bra och snabba system, sådant gillar jag. Heroquest! Feng Shui!
[*]Jonathan Tweet - som skrev Over the Edge. Kickasspel som fortfarnade funkar bra.
[*]Greg Stolze - Godlike, Nemesis, Reign... mumma. Enkla system som ändå är lite crunchiga. Vill gärna se hans noirsystem som ska komma.
[*]John Wick - seriously, snubben skriver bra saker när han inte spenderar halva tiden åt att säga hur förträfflig han själv är. Legend of the Five Rings (första utgåvan då) är ju bara asbra.
[*]Greg Stafford - BRP håller än.
[*]Malcom Craig - A|state, Cold City... han skriver intressanta spel med tuffa miljöer och enkla regler.
[/list]
Jake Richmond platsar nästan på listan,men faller bort eftersom han inte gjort något mer (Classroom Deathmatch är fan PE fast med större pölar) och jag håller honom därför utanför listan tills han presterar något mer.

Storuggla, oneshot wonders

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Uhum. Spelskapare, ja... Jag får ju svårt, eftersom det är så utbota få köprollspel jag faktiskt tycker är OK - och då är det ofta pga flera författare. Jag tror inte att jag har någon favvoförfattare som faktiskt skrivit flera spel...

...Men:

* Jenna Katerin Moran (asså, Rebecca Sean Borgstrom) eftersom Nobilis är så grönjävligt skitbra. Ett enkelt tärningslöst system och en av de coolaste världspremisserna någonsin.

* Scott Bearnie, eftersom Gestalt är den häftigaste idén till ett superhjälterollspel någonsin.

* Christian Mehrstam, eftersom han alltid har så sjukt genomtänkta idéer och för att Oktoberlandet är så tufft och genomtänkt.

* Jag själv. That's right, jag är så självgod.

Annars... Jag är ju inte så imponerad av hela Forgebiten, och det är mycket, mycket få rollspelsböcker jag tyckt har givit mig sådär jättemycket. Faktum är att i stort sett alla spelvärldar och regelsystem är rätt kassa. Det ska myckewt till för att en spelskapare ska lyckas få mig att spela deras rollspel som det är skrivet.

Man Mountainman

Storsvagåret
Här är några spelskapare som imponerat på mig, av olika anledningar:

Ben Lehman: Polaris är ingenting mindre än en skapelse av ett geni.

Mike Mearls: Han har skapat Iron Heroes, som är den bästa take:en på D&D som jag har sett.

Shane Hensley diggar jag mest för att han är så bisarrt bra på att förklara regler på ett sätt som både är lättfattligt och roligt att läsa. Jag önskar jag kunde skriva som Shane Hensley.

Jared Sorensen förtjänar en plats på listan på grund av Lacuna, som gör väldigt mycket med väldigt smala medel. Ett minimalistiskt mästerverk.

Nämnde Robin Laws får också en plats på min lista, mest för att han är så eklektisk. Jag beundrar en man som kan gå från Hero Wars till Dying Earth, från Feng Shui till Rune utan att ens dra efter andan.

Av alla de spelskapare jag har det stora nöjet att känna personligen, så är förmodligen Arvid Axbrink Cederholm den vars fantasi är mest bördig. Jag vet att jag har klagat en del på "Berättelser från Staden", men jag håller den fortfarande för en produkt av ett storartat kreativt sinne.

/Kalle

thark

Hero
Det är egentligen bara ett namn som flyter upp för mig, och det är ett som redan nämnts flera gånger i denna tråd: Robin D. Laws. Dnalor förklarar bäst varför; han har, inom det traditionella paradigmet, varit nyskapande, har skapat en uppsjö med spel som alla varit väldigt intressa, och alla varit väldigt unika och annorlunda varandra.

Jag har, kanske förvånande, svårt att nämna någon indie-spelskapare; det finns många individuella spel som jag beundrar väldigt mycket, men har svårt att komma på någon kreatör som ännu imponerat med mer än ett specifikt verk. (Skillnaden mellan en bok man gillar och en författare man gillar är för mig att den senare gjort flera av de förra.)

Arfert

Facit
Jonathan Tweet och Greg Stafford. Andra har redan skrivit bra motiveringar, så jag sk ainte tjata om dem.

Dave Morris för Dragon Warriors... kanske det bästa fantasyrollspel som någonsing gjorts.

...sen kan man väl aldrig komma förbi Gygax.. även om han kanske inte var "bra" så var han först. Utan honom skrev vi inte här.

Hunk

Hero
David Arneson - skapade det första rollspelet (som är betydligt coolare än mycket modernt skräp)
E. Gary Gygax - skapade det första rollspelet
Bob Bledsaw - skapade den första och fortfarande coolaste stadskampanjen till något rollspel samt en mängd justa tabeller till 1st Eds DMG

Det förvånar mig mycket att ingen av de två första har nämnts i någons inlägg hittills :gremconfused:...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mina förebilder

Jag är inte lagd att beundra personer jag inte känner, men här kommer de spelskapare och de spelprodukter de haft att göra med som har haft påverkan på min egen stil och mitt eget uttryck:

* Sandy Petersen - Call of Cthulhu
* Lynn Willis - Masks of Nyarlathotep
* Marcus Rowland - scenarier i White Dwarf
* Tracy Hickman - Ravenloft, Rahasia (D&D-moduler för ni filistiner som inte har koll)
* Greg Costikyan - Star Wars, Paranoia
* Ken St. Andre - Stormbringer
* Steve Perrin - Stormbringer
* Frank Mentzer - D&D BECM
* Roger Undhagen - Dimön, Döda Skogen
* Michael Petersén - Kult, Mutant
* Gunilla Jonsson - Mutant
* Anders Gillbring - Western-modulerna
* Marc. W. Miller - Traveller
* Anders Blixt - Drakar och Demoner
* Lars-Åke Thor - Drakar och Demoner
* Mike Pondsmith - Cyberpunk

Och inte minst; Graeme Davis - Warhammer Fantasy Roleplay.

Det speciella med Tracy Hickman är att jag verkligen inte beundrar personen Hickman, efter hans något obalanserade utbrott där han satte likamedtecken mellan utdrag ur Book of Vile Darkness i Dragon med terrorhandlingarna 11 september. Men hans moduler har betytt mycket för mig.

/M

Balderk

Swashbuckler
  • Vincent Baker: Har skrivit både Dogs in the Vineyard och In a Wicked Age. Två av mina absoluta favoritspel. Han skriver dessutom otroligt inspirerande och roligt. Skrattade faktiskt flera gånger rakt ut när jag läste Dogs. Hur vanligt är det?

Mogger

Hipsteranka
Oj, det kan bli en lång lista, men jag gör en kort-kortvariant.

- Ron Edwards. Punkt.
- James V. West. Jag älskar The Pool. Det är genialt
- Luke Crane. Burning Wheel är fortfarande närmast unikt i sin hybridform.
- Eonsnubbarna (Krille, Marco, CJS m.fl). För allt de gjort för svenskt rollspelande. Och gör!
- Gunilla Johnsson. Jag läser forfarande Cyberzonen då och då :gremsmile:
Slutligen
- Clinton R. Nixon. TSOY är världens bästa spel!

Ymir

Liten kantbaron
CJ Carella är nog min favorit. Han är mannen bakom suveräna Witchcraft, störtsköna Angel RPG och Buffy RPG, smågenialiska All Flesh Must Be Eaten, den otroligt gedigna GURPS Martial Arts, den fånigt koola Pantheons of the Megaverese till Rifts, och den direkt fantastiska Mystery Codex till Witchcraft. Hans styrka är balla koncept och stämningsskapande och inspirerande texter - i Mystery Codex har han tex skapat de intressantaste (och sorgligaste) vampyrer jag stött på utanför WoD, och dessutom de som funkar bäst regelmekaniskt. Hans skildring av vampyrernas sorgliga existens nånstans på dödsrikets tröskel är...haunting, i brist på ett bättre ord.

En annan fantastisk snubbe är Muhammad Abd-al-Rahman Barker. Liksom, man kan inte vara annat än skitkool om man har en lingvistisk utgångspunkt i sitt världsbyggande.

Jag är vidare väldigt svag för Dan Johanson och Krister Sundelin. De har skrivit bland de allra bästa Eonmodulerna - Tiraker, Alver, Consaber, och speciellt de två första känns lika fräscha varje gång jag öppnar dem, trots att jag spelat Eon typ en gång i veckan i typ 8 år. Sundelins 'Västmark' är också en produkt jag har genuin respekt för - ett innovativt regelsystem kombinerat med en sund approach till världsbyggande och historiebruk låter sig liksom inte förnekas, hur trött jag än är på riddarromantik.

Sedan vet jag inte vem av snubbarna på 7ème Cercle som skrev världskapitlet i Qin, men jag vet att jag vill föda hans barn.

- Ymir, dyrkar lite

Rickard

Urverk speldesign
Förr i tiden så var Anders Blixt med flera, som var inblandade i DoD-produkter, mina stora idoler. Nu för tiden finns det bara en person och det är (surprise, surprise) Robin D. Laws. Han har verkligen ändrat min syn i hur man kan spela rollspel och hur man kan använda rollspelsregler. Det är tack vare honom som jag är den spelledare som jag är idag.

/Han som menar det sista som positivt

MrG

Swashbuckler
Wujic (hur han nu stavar), inget spel har gjort så mycket för mitt rollspelande som Amber (och indirekt har han nog som spelledare påverkat mig mer än någon annan också, även om jag inte var med och spelade med honom.

-Gunnar (som hittat ett rollspel som han är sugen på att det ska komma ut)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Du skojar...
Varför skulle jag göra det?

Det jag sett av honom är visserligen begränsat till Gestalt- prylar, men trots en hel del problem (som att han gillar Herosystemet) så har han skapat en av de få rollspelsböcker jag kan ställa mig helt bakom: Gestalt är precis så som jag menar att rollspelsböcker ska skrivas, världen är sjukt bra, och Bearnie har i intervjuer framstått som rätt vettig och så vidare.

Jag varnade redan innan för att jag generellt har one-trick-ponies jag gillar, eftersom det finns så outsinnligt få spel därute som går att köpa, än mindre spela. Gestalt är ett av de, typ, fyra köpspel jag kan tänka mig att spelleda. Inte omoddat såklart, men ska jag räkna spel jag kan tänka mig att köra helt omoddade så hamnar siffran på 0.

//Krank, som tycker att Bearnie gjort fler bra grejer än Gygax

Bunny

Crazy like a fool
"//Krank, som tycker att Bearnie gjort fler bra grejer än Gygax"

Hehe... det där tycker jag låter bäst när jag läser det utanför sin kontext.

I övrigt var min reaktion ett uttryck av förvåning, inget annat. Jag har aldrig stött på mitt nick som efternamn förut, och hade inte heller förväntat mig att göra det - allra minst hos en rollspelsskapare (!?!). Det är absurt, det är vad det är.

Naturligtvis förutsätter denna reaktion att jag aldrig korsat Bearnies alster tidigare. Detta sätter dock hinder för min plan att börja tala om mig själv i tredje person.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Mina förebilder

efter hans något obalanserade utbrott där han satte likamedtecken mellan utdrag ur Book of Vile Darkness i Dragon med terrorhandlingarna 11 september.
Say what?!?!?! :gremshocked:

/Anders

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Spelskapar-topplista! [OT]

Jag har aldrig stött på mitt nick som efternamn förut, och hade inte heller förväntat mig att göra det - allra minst hos en rollspelsskapare (!?!). Det är absurt, det är vad det är.
Nu vet du hur jag kände mig när jag fick reda på att Witchtrial Live på GothCon skulle anordnas av några pajsare som kallade sig Genesis Games. Bedragare!