Nekromanti Spelstilar

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Vilka sorters spelstilar kan man dela in rollspel och rollspelande i?

Dom behöver inte vara inbördes uteslutande, dvs, flera spelstilar kan fungera tillsammans.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Det var en... svår fråga. Hur många kategorier vill vi ha? Vill vi ha två så kanske "traditionellt" och "indie", men även det blir problematiskt.

Det här med "spelstilar" är ju dessutom skiljt från "varför man spelar" och "vilken typ av spelare man är". Dessa är ju de som fått mest uppmärksamhet i teoribildningar och sådant, uppfattar jag det som. Med "spelstil" tänker jag mer hur det rent praktiskt fungerar kring spelbordet, när olika personer med olika preferenser skapar en hybrid som funkar OK för alla.


Annars gillar jag Robin D Laws' uppdelning efter spelartyper - the Powergamer (vill skapa en bra karaktär, och förbättra den), the Buttkicker (vill slappna av efter jobbet/skolan och sparka lite röv), the Tactician (gillar rent speliga utmaningar i spelet, taktik och strategi), the Specialist (spelar alltid exakt samma karaktärstyp - och vill känna sig bekräftad i denna), the Method Actor (fokuserar på inlevelse i karaktären), the Storyteller (vill berätta en cool berättelse/film/bok, vill ha drama och intressanta frågeställningar) och the Casual Gamer (som mest vill hänga med polarna och ha roligt).


Kanske kan man utgå från dessa och därifrån bygga "spelstilar"? Typ Powergaming, Hugga-slakta, Taktik, Inlevelsefokus, Berättelsefokus...


Äh, jag vet inte. Jag bara svamlar.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Fler än två är nog att föredra. Skulle vilja kunna särskilja mellan olika typer av spel. Helst ska det vara så värdeneutrala benämningar som möjligt också.

Kan ju vara en idé att utgå från spelartyperna. Men spel kan ju passa flera spelartyper, eller hamna mellan dom. Jag ser gärna en lista som kan ge en antydan om vilken typ av spel det är frågan om.

Det går ju också att utgå ifrån vad konstruktören vill med spelet. Är det frågan om en tydlig vision från skaparen, eller är spelet tänkt som ett hjälpmedel för spelarna att skapa sin egen vision, eller är det tänkt som ett unviversalverktyg som ska hantera alla typer av varianter.

Kanske bör det definieras vad listan ska bestå av först innan det görs ett försök att bestämma punkterna på den.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, vi har ju namn på alla sorts olika typer sorters spelare, så jag skulle vilja dela in spelstilarna efter dem. T.ex. djup immersionism, hack n slash, swashbuckling, regelbögeri, pysselochpussel, frispelande - i olika grader - som t.ex. mysspelande, teatraliskt, etc.

Ja, så går min tankegång i alla fall. Jag menar, det finns ju massor av olika sortsers spelare och i princip ett eller flera rollspel som passar dem alla, så, why not?

Nu har dock inte ordet spelstil definierats så noga, så jag vet faktiskt inte om man syftar på stuk och uppträdande, eller ja, genomgående stämningen och förfarande sätt eller om man menar stilen på själva speldesignandet?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Gardener said:
Fler än två är nog att föredra. Skulle vilja kunna särskilja mellan olika typer av spel. Helst ska det vara så värdeneutrala benämningar som möjligt också.

Kan ju vara en idé att utgå från spelartyperna. Men spel kan ju passa flera spelartyper, eller hamna mellan dom. Jag ser gärna en lista som kan ge en antydan om vilken typ av spel det är frågan om.

Det går ju också att utgå ifrån vad konstruktören vill med spelet. Är det frågan om en tydlig vision från skaparen, eller är spelet tänkt som ett hjälpmedel för spelarna att skapa sin egen vision, eller är det tänkt som ett unviversalverktyg som ska hantera alla typer av varianter.

Kanske bör det definieras vad listan ska bestå av först innan det görs ett försök att bestämma punkterna på den.
Nu läste jag inte detta inlägg innan jag gav mitt ovanstående svar... Vilket iof var dumt, men i alla fall. Läs mitt första svar med utgångspunkt från enbart ditt första inlägg.

Förövrigt så håller jag ju just med dig om att om man utgår från spelarna så kan man skapa en ganska bra idé om de olika spelstilarna och vad som definierar dem.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Gardener said:
Kanske bör det definieras vad listan ska bestå av först innan det görs ett försök att bestämma punkterna på den.

Det tycker jag.

Lite av problemet är ju att vi tycker så olika saker är viktiga. För en del är genren viktig - fantasy, sci-fi, skräck etc. För andra är det mer tidsåldern - nutid, framtid, medeltid. För ytterligare andra är spelvärlden helt irrelevant (Hej Genesis!) och regelsystemet snarare det som bär kategoriseras - tradspel, gamistspel, narrativistspel. Och för ytterligare andra är formen det viktigaste - samberättande, roterande spelledarskap, traditionellt.

Jag tror att om vi börjar med att diskutera fram eller bestämma vad listan ska innehålla, så kommer innehållet liksom ge sig självt.
 

.:Warwolt:.

Veteran
Joined
7 Jul 2008
Messages
105
Location
Stochkolm, Haninge
Hm... i sådanna här sammanhang har jag alltid katerigoriserat det som Kompetativt, Simulerane och Narrativt spel. På den första punkten lägger man all vikt på att rollspelet ska vara som ett spel, lite som ett verbalt konflikt-spel där det intressanta är taktik, strategier att besegra fienden, att förbättra sin karaktär rent stats-mässigt osv.

Den simulerande spelstilen har jag egentligen inte mer än en humm om, men den handlar ju antagligen väldigt mycket om att uppleva en händelse som om den skulle kunna ha hänt i verkligheten, antagligen en historisk händelse, där realism och trovärdighet väger väldigt tungt. Nästan alltid tyngre än dramaturgi och att skapa intriger.

Detta är väll vad det Narrativa spelet går ut på, att berätta en historia tillsammans, där regelverk och spelfilosofi kretsar kring att skapa en berättelse under berättandets gång.

Är så jag uppfattat de termerna, som jag stött på i något test som gick ut på "Vilken sorts rollspelare är du?" och jag tycker dem är ganska vettiga. Lite luddiga kanske men, de flesta kan nog placera sig i en kategori utan att känna sig malplacerade.
 
Top