Zire;n328977 said:
luddwig;n328981 said:
vad är blorben om inte ett paket med preferenser?
Ett sätt att göra rollspelet verkligt och göra rollspel till saker som
händer snarare än saker som i en
berättelse.
Ram;n328985 said:
Jag tror du har mycket kvar att berätta om blorb. De sakerna som du berättat hittills har inte fullt förmedlat den världsomvälvande tekniken.
Det kanske är så, Ram, att du redan spelar mycket nära blorb och därför känns det svårt att se vad som är annorlunda?
Vilket antingen placerar dig i “good enough”–kategorin dvs att du for all intents and purposes redan blorbar, eller placerar dig i “so close but yet so far”–kategorin, att gå 1% oblorb till 0% oblorb skulle ge spelet en sån skärpa, en sån klarhet, en sån soliditet men eftersom ändringen är så liten känns det svårt att “hitta” den innan jag har berättat mer?
Men jag håller också med om att det fortfarande finns mycket att utforska kring the life-changing magic of blorb!
Sen på nästa sida hade vi lite liknelser mellan forge-revolutionen och blorb-revolutionen. Underbara inlägg av Krank, Flanellis och Rymdis. Ja på många sätt är ju blorb ett
anti-Forge. Ett totalt falsifierande av Forge-idéer som “no myth” och “closet language theorem” och “shared-4 imagined space” och “zilchplay” och “mere exploration” och “addressing the premise”.
Men likheten är ambitionsnivån.
Och, tyvärr, också pretentionsnivån och töntighetsnivån! Jag är, eller har iaf potentialen att bli, minst lika jobbig som Ron Edwards!
Jag vill totalt revolutionera vad rollspel
är eller kan
bli.
Och som många pekat ut så är idéerna inte helt nya utan är på många sätt en återgång till tidernas begynnelse. Ska palla att läsa den där
Playing at the World nån gång… Jag var “late to the party” när det gäller OSR men sen blev jag som en som har slutat röka—totalt olidligt överdrivet renlärig!