Flanellkatt;n329480 said:
Blorben är neutral i frågan "bor Darth Vader i Borås".
Det var ju också extra provokativt eftersom det var jag som tog upp Vader från första början, i den andra tråden, som ett exempel på vad jag
inte hade anklagat oblorbare för, att jag hade varit tydlig med att jag vet om att dom grundar sitt hatt-dragande i ex vis settingkunskap.
Och detta är ett återkommande mönster i trådar som plötsligt blorbat iväg. Folk blir provocerade av 2097s åsikter - ofta uttrycker hon sig ju väldigt oförsonligt om oblorbiga tekniker.
Ja... det är sant.
Och att jag inte bara pratar om mitt eget lilla spelbord utan om hur (jag tycker att) det borde vara i
alla spelgrupper är väldigt provocerande
även för dom som tycker om blorbigt spelledade — för det bryter mot normen att varje spelbord är sitt eget fristående kungarike där SL härskar.
Men jag har så extremt infekterade och långt gångna känslor kring oblorbigt spelande T_T
Jag har själv varit en sån oblorbare! Men grejen är att jag letade och letade efter blorben i 20 år men jag visste inte vad jag letade efter. Det kändes som att oblorbare höll mig borta från min älskade blorb! Det är mycket bitterhet som har växt fram!
Dom flesta andra har en rollspelserfarenhet där det har varit lite av en mix av blorb och oblorb. Vilket i sig är oblorbigt som
helhet, ett oblorbigt inslag kan ju paja hela grejen, men jämfört med mig där hela idén om blorbighet var totalt främmande för mig. Jag trodde allt spånades fram, eller
kunde iaf spånas fram, i samma ögonblick som det lämnade spelledarens tunga. Ja jo att man preppade... vilket var
idéer om vad som kunde finnas eller hända.
Jag hörde då och då saker som hade hänt i folks rollspel, och jag bara
wow, hur kan saker
hända? Hur
gör man egentligen?! Det visade sig senare att det var blorbiga saker, att det var pga blorb, som dom sakerna hade hänt. Vi hade slutat helt med regler och börjat köra helt diceless (för regler är ändå meningslösa när allt bara spånas fram ändå) men jag insåg när jag hörde dessa "legender" att jag behövde regler. Men hur? Klyft-avstånds-problemet... Jag försökte med spel som Three Sixteen eller Rune där SL använder nån sorts poängbudget för sitt spånande (threat tokens i Three Sixteen, VP/EP i Rune). Men fick inte till det. En protoblorb upplevelse var i Trail of Cthulhu 2008. Första gången jag använde regler öht på många år. Jag hade preppat en sak blorbigt (dvs påse innan sten): ett visst monsters stats. Resten av äventyret runt det monstret var bara hittepå och oblorbigt men när dom slogs mot det monstret var det spännande på riktigt. Det skavde lite att vi behövde dutta med tärningar och spends... jag fick inte riktigt till det. Sen tog det ytterligare fem år av väldigt skavigt och dåligt spelande innan jag hittade blorben. Dom fem åren av letande, på slutet, var nog dom sämsta av dom 20 åren av oblorb. Vi provade med Fate och Diaspora och SotC och det bara funkade inte.
Eller så var dom fem första åren dom sämsta. När jag bara inte fick ihop paradoxerna som finns i oblorb. Vänta, ni menar att .... samtidigt som ....? Hur hänger det ihop? osv osv. När jag upptäckte rules light med spel som SLUG och Fudge och Everway (och, snart nog, helt friformat), så var det iaf lite mindre paradoxalt. Spelet var bara hittepå men det fanns inga illusioner om att det skulle vara något annat. Så dom mittersta tio åren var iaf roliga
ibland. Men hade svårt att få ihop en stadig spelgrupp. Folk tröttnade fort och hoppade av. När vi väl började med blorbigt D&D var det totalt addictive och folk ville bara köra och köra och köra.
Men när de svarar henne så missförstår de samtidigt delar av hennes resonemang. Vilket gör att hon måste försöka förklara igen och igen vad det är blorben försöker åstadkomma. Detta blir frustrerande för både blorbskeptiker och blorbfans.
Ja. Jag vill inte låta missförstånd om blorben stå. Det är bättre när du eller Rymdhamster och andra försöker förklara för dom, eftersom jag har ju [svårt att hålla mig neutral i ämnet för jag har inte mycket tålamod för oblorb.