Nekromanti Spelsystem i DoD?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Sant …

Drakar och Demoner 6: 2000
(Drakar och Demoner Expert: 2002 – men den kräver ju grundregelboken, så jag skulle inte vilja kalla den för en »ny version«)
Drakar och Demoner 6, reviderad version: 2003
Drakar och Demoner Trudvang: 2006

Det blir ganska exakt en ny version var tredje år.

ro83rt

Swordsman
Re: En grov förvanskning

Vart föreligger dessa andra, magiska DoD6-versioner, som alltså därtill borde vara fem stycken för att ditt suckande ska vara berättigat?
Ojdå! Här stampade jag visst på ett par tår.

Ok, jag menade att sedan år 2000 (mitt första faktafel) så har det först kommit en grundbok, sedan en expertversion, sedan ytterligare en grundbok (som byggde på expertreglerna dock men med några ändringar) och sedan DoD:T. Det var fyra "regelböcker" på sex år. Alltså hade jag en massa fel och säkert finns det användare som tycker att "expert" inte var en regelbok eller något så det är väl också fel. Det var hur som helst inte det viktiga.

Varför är sucken berättigad? Därför att jag gillar Trudvang men tycker att det läggs alldeles för mycket energi på att stampa runt på samma fläck. DoD:T kunde de ha väntat med ett par år, tycker jag. Fyra uppsättningar regler på sex år tycker jag också är för mycket av samma företag till samma värld.

Sedan tycker jag det är konstigt att min högst personliga uppfattning om vad jag tycker om släppet av DoD:T måste vara berättigad. Fast det kanske är jag som bara hakar upp mig på något här.

Feliath

Swashbuckler

Ojdå! Här stampade jag visst på ett par tår.
Nejdå. Det är så här jag låter. Fråga Walium bara :gremsmirk:

Alltså hade jag en massa fel och säkert finns det användare som tycker att "expert" inte var en regelbok eller något så det är väl också fel.
Visst är Expert en regelbok, men på samma sätt som Player's Option-böckerna till AD&D eller Unearthed Arcana till...ja, godtycklig version av (A)D&D. Inte en ny grundregelversion, alltså, utan en packe valfria alternativregler. In conclusion: yes, you are wrong once again :gremgrin:

Fyra uppsättningar regler på sex år tycker jag också är för mycket av samma företag till samma värld.
Tre på sju år, och givetvis får du tycka att det är för mycket, men det är också rätt normalt för ett rollspel.

Sedan tycker jag det är konstigt att min högst personliga uppfattning om vad jag tycker om släppet av DoD:T måste vara berättigad. Fast det kanske är jag som bara hakar upp mig på något här.
Ja, det är det. Det jag menar är oberättigat är suckandet åt fyra regelversioner på fyra år. Eftersom det inte ens föreligger fyra, och de släppts över nästan dubbelt så lång tid.
Hade du hållit dig på den mer abstrakta nivån »jag tycker de släpper för mycket regler och för lite fluff«, då hade det inte funnits något som krävde motivering, och följdaktligen inget inlägg från mig heller. Det är bara faktafelen jag vänder mig mot, eftersom de faktiskt rätt gravt missrepresenterar utgivningen.

/Feliath — Föredrar de oreviderade reglerna

ro83rt

Swordsman

Visst är Expert en regelbok, men på samma sätt som Player's Option-böckerna till AD&D eller Unearthed Arcana till...ja, godtycklig version av (A)D&D. Inte en ny grundregelversion, alltså, utan en packe valfria alternativregler. In conclusion: yes, you are wrong once again
Faktum kvar står att det är en bok med regler, oavsett hårklyverier.

Ja, det är det. Det jag menar är oberättigat är suckandet åt fyra regelversioner på fyra år. Eftersom det inte ens föreligger fyra, och de släppts över nästan dubbelt så lång tid.
Hade du hållit dig på den mer abstrakta nivån »jag tycker de släpper för mycket regler och för lite fluff«, då hade det inte funnits något som krävde motivering, och följdaktligen inget inlägg från mig heller. Det är bara faktafelen jag vänder mig mot, eftersom de faktiskt rätt gravt missrepresenterar utgivningen.
Ok, jag har ingen lust att diskutera hurvida Expert är en regelbok eller inte. Det kommer nog inte mycket fruktbart ur det. Jag tycker att det är en regelbok, som jag dessutom tyckte var berättigad. Men du hade givetvis rätt i att det kommit X antal regelböcker på sex år och inte fyra, jag kollade inte efter ordentligt. Där hade jag fel och det erkänner jag utan omsvep. Frågan är om det på något sätt gör mer eller mindre berättigad att tycka något.

Krille

Super Moderator

"Ok, jag har ingen lust att diskutera hurvida Expert är en regelbok eller inte."

Frågan är väl mest om det är en ny grundregelversion eller en utbyggnad av en existerande grundregelversion. För en regelbok är det - det intressanta är väl mest om den är självständig eller inte.

Feliath

Swashbuckler

Faktum kvar står att det är en bok med regler, oavsett hårklyverier.
Hårklyverier? Du hävdade att det var en ny regelversion, när det i själva verket bara är extraregler: tycker du därmed också att, exempelvis, alla EON-böcker som innehåller extraregler räknas som nya regelversioner?
Nej, givetvis inte. Det vore ju fnoskigt att anföra att det varje gång det släpptes tilläggsregler förelåg en ny version av reglerna. Och Expert är alltså en bok med tilläggsregler, som kräver grundboken för att fungera.
Hårklyverier my entire ass.

Ok, jag har ingen lust att diskutera hurvida Expert är en regelbok eller inte. Det kommer nog inte mycket fruktbart ur det.
Jag för min del tycker det är intressant, but by all means. Slutar du kommentera det hela är det inte mycket jag kan göra.

Frågan är om det på något sätt gör mer eller mindre berättigad att tycka något.
Men gh...Pay attention! There will be a test! Jag har ju redan i mitt förra inlägg konstaterat att det som inte är berättigat är att sucka åt fyra böcker på fyra år, eftersom detta inte föreligger! Du har till och med citerat den biten där jag konstaterar att jag inte avsåg den allmänna åsikten »för mycket regler«, och det inte kräver motivering! >_<

/Feliath — Like, what the hell?

ro83rt

Swordsman

Hårklyverier? Du hävdade att det var en ny regelversion, när det i själva verket bara är extraregler: tycker du därmed också att, exempelvis, alla EON-böcker som innehåller extraregler räknas som nya regelversioner?
Nej, givetvis inte. Det vore ju fnoskigt att anföra att det varje gång det släpptes tilläggsregler förelåg en ny version av reglerna. Och Expert är alltså en bok med tilläggsregler, som kräver grundboken för att fungera.
Hårklyverier my entire ass.
Mitt argument har varit att regelböckerna till DoD6, för det är det vi talar om och inte Eon, gör att spelet står och stampar på samma plats. Det spelar alltså ingen roll ifall det handlar om extra regler eller "riktiga" revisioner. RM har, enligt mig, släppt för mycket regler i förhållande till dess övriga utgivning. Om du sedan vill hålla på att dela in olika regler i olika fack så varsågod. Jag tycker lik förbannat att Expert är en regelbok. Jag tycker även att de reviderade grundreglerna var en regelbok och även att DoD:T är en regelbok. Fast det är olika versioner. Det har med andra ord kommit för mycket reglerversioner till spelvärlden Trudvang.

Men gh...Pay attention! There will be a test! Jag har ju redan i mitt förra inlägg konstaterat att det som inte är berättigat är att sucka åt fyra böcker på fyra år, eftersom detta inte föreligger! Du har till och med citerat den biten där jag konstaterar att jag inte avsåg den allmänna åsikten »för mycket regler«, och det inte kräver motivering! >_<
Ok, jag bara fånar mig lite. Oavsett om jag har fel eller inte så är jag alltid berättigad att tycka något. Dessutom är jag skitsäker på att du inte har något mandat att avgöra min rättigheter.

Sträck på dig istället, du har ju nästan vunnit (även värdet av segern kan diskuteras), det är så att jag inte riktigt klarar av att bara rulla ihop och dö. Jag måste sprattla lite först.

ro83rt

Swordsman

Frågan är väl mest om det är en ny grundregelversion eller en utbyggnad av en existerande grundregelversion. För en regelbok är det - det intressanta är väl mest om den är självständig eller inte.
Den förde inte Trudvang framåt. Det är det som jag tycker är intressant.

Krille

Super Moderator

"Den förde inte Trudvang framåt. Det är det som jag tycker är intressant."

Tja, förutom att jag inte håller med att det är intressant i diskussionen "är Expert en ny regelversion", så är det dessutom fel. Det står faktiskt en hel del om trudvangsk utrustning, inklusive illustrationer, i Expert.

Feliath

Swashbuckler

Mitt argument har varit att regelböckerna till DoD6, för det är det vi talar om och inte Eon, gör att spelet står och stampar på samma plats.
Fast det är ju helt och hållet en fråga om tycke och smak, så det har jag givetvis aldrig argumenterat mot. Det går ju överhuvudtaget inte att (fruktbart) argumentera om till att börja med.
Also, EON använde jag som ett exempel. Rimligtvis måste du ju vara konsekvent i dina slutsatser oavsett vilket spel det gäller. Eller menar du kanske att det som gäller för en regelversion i DoD bara räknas som bonusregler i EON (återigen, exempelvis)?

Det spelar alltså ingen roll ifall det handlar om extra regler eller "riktiga" revisioner.
Fast uppenbarligen har ju både jag och Krille, och möjligen Dante, uppfattat det som om det är precis det här som du diskuterat utifrån, så dina argument framstår tydligen som om det spelar roll.

Jag tycker lik förbannat att Expert är en regelbok.
Men Magi då? Magi innehåller ju framförallt nya tilläggsregler, räknas den också som en regelversion då? Och hur är det med Osthem? I mitt ex av Osthem finns det också tilläggsregler. Jorges? Är Jorges en regelbok? Vart tar det stopp? (Personligen vill jag alltså mena att gränsen går vid att boken fungerar oberoende, d.v.s. att man inte behöver en annan grundbok för att använda den. Då faller Expert.)

Jag tycker lik förbannat att Expert är en regelbok. Jag tycker även att de reviderade grundreglerna var en regelbok och även att DoD:T är en regelbok. Fast det är olika versioner.
Fast frågan är ju huruvida det alls är rimligt att tycka detta, eller om det ens är legitimt att tycka saker om det — om det kan anses empiriskt bevisbart hur det ligger till är det ju inte berättigat att alls ha en åsikt i frågan.
Det är ju det som diskuteras här, huruvida du snedrepresenterar utgivningen när du karakteriserar boken som en fristående regelversion. Det som diskuteras är dock absolut inte:

Det har med andra ord kommit för mycket reglerversioner till spelvärlden Trudvang.
eftersom det, som jag redan konstaterat en miljon gånger, är en fråga om smak och därmed helt meningslöst att diskutera. Låt envar tycka vad han vill därom, det bryr jag mig inte om och har därför aldrig heller debatterat. Varför du fortsätter att jiddra om det övergår därför mitt förstånd.

Oavsett om jag har fel eller inte så är jag alltid berättigad att tycka något.
Nej, du är verkligen inte berättigad att tycka något som inte är föremål för tyckande. Det är ingen. Det är till exempel inte en fråga om åsikter hur många böcker Riot släppt på hur många år, det kan demonstreras empiriskt. Inte heller är du berättigad att tycka exempelvis att gravitationskonstanten är lika med två. Tyckande är berättigat endast i situationer där ett empiriskt faktum inte föreligger.

/Feliath — Mandate of Heaven

Leon

Leo carcion

Res Primus: Det är skillnad på regler och regler. När EON (inte för att jag vill hålla upp det spelet som något föredömme för regelskapande) ger ut till exempel en bok om sjöfart så kommer den att innehålla regler för navigation, sjöstrid osv. Detta är tilläggsregler som inför ett nytt tema. När DoD 6 släpper expertregler som gör om färdigheter, erfarenhet och avancemang och flera andra av spelets _Grundregler_, då rör det sig om något annat. Och visst innebar Expertreglerna en grundlig omarbetning av Grundreglerna? Grundligare än de gamla goda expertreglerna till och med.

Item Secundus: 3 (eller fyra) regelrevisioner på sex år (från mitten av 2000 till mitten av 2006) är att sälja samma spelgrund ett oanständigt antal gånger. Jag tycker att det är fruktansvärt att du är så till den grad pacifiserad av rollspelsindustrin att du tycker att så många nyversioner av samma spel är OK!!

Rickard

Urverk speldesign
Re: En grov förvanskning [OT]

"...är en fråga om smak och därmed helt meningslöst att diskutera. Låt envar tycka vad han vill därom, det bryr jag mig inte om och har därför aldrig heller debatterat. Varför du fortsätter att jiddra om det övergår därför mitt förstånd."
Så varför gör du det då? :gremlaugh: Att det inte kommit ut 4 regelversioner på 4 år, visst. Det har du klarlagt, men nu går du faktiskt in och säger att ro83rt inte får tycka en viss sak. Du sitter ju själv och debatterar vad han får tycka och inte tycka (läs andra meningen på vad jag citerade).

Själv tycker jag att EDD är en regelversion (fastän det inte är det), så jag kan mycket väl tänka mig att ro83rt tycker DoD6: Expert är det. Och observera nu att ro83rt till och med dragit sig tillbaka till att säga att det är en regelbok och inte regelversion. Alltså har han ändrat (läs: klarlagt) en (antagligen) olycklig formulering. Varför fortsätta mala om något han skrivit när han har ändrat på sig? Det övergår mitt förstånd.

/Han som funderade på att ta detta via PM

Feliath

Swashbuckler

Det har du klarlagt, men nu går du faktiskt in och säger att ro83rt inte får tycka en viss sak. Du sitter ju själv och debatterar vad han får tycka och inte tycka (läs andra meningen på vad jag citerade).
Beg pardon? Alltså, jag förstås faktiskt inte alls hur du menar nu. Andra meningen av det du citerade var »Låt envar tycka vad han vill därom, det bryr jag mig inte om och har därför aldrig heller debatterat«, syftande på huruvida det fanns för mycket regler till DoD eller ej. Det, om reglerna är för många, har jag heller aldrig diskuterat eller försökt diskutera. Det där du citerade är avsett som en kommentar, inte ett argument. Det är skillnad, vill jag mena.

Det jag faktiskt försöker diskutera är (just nu, då) vad som egentligen är att betrakta som en regelversion, eftersom han i min mening framställt situationen på ett gravt kryckigt sätt. Vad han personligen tycker om den faktiska situationen, det kunde jag inte bry mig mindre om, och det är helt smakbaserat, men vad den faktiska situationen i sig är, det är inte föremål för tyckande.

Förstår du bättre nu?
Det faktiska publikationsläget -> faktum föreligger -> ingen kan tycka något -> man får förhålla sig till det faktiska
Förhållningen till sagda läge -> preferensbaserad -> alla får tycka! Yay! Partyflärpar

/Feliath — things exist

ro83rt

Swordsman

Also, EON använde jag som ett exempel. Rimligtvis måste du ju vara konsekvent i dina slutsatser oavsett vilket spel det gäller. Eller menar du kanske att det som gäller för en regelversion i DoD bara räknas som bonusregler i EON (återigen, exempelvis)?
Det behöver jag inte alls vara. För det första så har jag väldigt dålig kolla på Eon och när du drar in det som jämförelse så har jag inget att förhålla mig till. Dessutom kan DoD:6/T bara jämföras med sig själv. Vad som sker med Eon har liksom inget med Drakar och demoner att göra. Jag ser ingen universell lag som styr utgivningen av rollspel.

Fast uppenbarligen har ju både jag och Krille, och möjligen Dante, uppfattat det som om det är precis det här som du diskuterat utifrån, så dina argument framstår tydligen som om det spelar roll.
Det är det mycket möjligt att ni har men det innebär inte att det är så jag tycker.

Men Magi då? Magi innehåller ju framförallt nya tilläggsregler, räknas den också som en regelversion då? Och hur är det med Osthem? I mitt ex av Osthem finns det också tilläggsregler. Jorges? Är Jorges en regelbok? Vart tar det stopp? (Personligen vill jag alltså mena att gränsen går vid att boken fungerar oberoende, d.v.s. att man inte behöver en annan grundbok för att använda den. Då faller Expert.)
Fast nu håller du på med tycke och smak, eftersom du menar att en bok måste vara oberoende för att räknas som regelbok, och det går det ju inte att argumentera om. Dessutom så är det väl ganska klart att jag inte uppfattar det på det sättet. Förde magiboken världen framåt, fick vi veta något nytt som gjorde det värt att köpa boken? I så fall behöver den inte räknas med. Jag har inte läst den eftersom jag inte ville ytterligre en regelbok till spelet. Däremot räknade jag inte med den eftersom jag inte har någon erfarenhet av den. Expert innehåller bara en mängd yrken, färdigheter och extra regler. Ett par sidor ägnas åt lite utrustning och folkslag. En regelbok som i princip ger en likartad bild av spelet som tidigare fast med nya regler.

Varför du fortsätter att jiddra om det övergår därför mitt förstånd.
Jag ville bara visa att jag ansåg att oavsett hur du väljer att kategorisera regler, med hjälp Eon och D&D, så såg jag det på ett annat sätt. Det kommer en ny version regler i vår. Det tyckte jag var kasst därför skrev jag det i första inlägget. I slutändan bygger det på att jag tycker t.ex. att Expert är regler medan du inte tycker det. Du tycker också att det finns en system för hur regler får kategoriseras och att det systemet gäller alla rollspel. Det tycker inte jag utan jag ser varje produktlinje som en separat företeelse.

Som du ser TYCKER vi en mängd saker. Skillnaden är att du har tagit dig rätten att utse din åsikt som empiri. Medan det jag skriver är löst tyckande. Eftersom våra uppfattningar om empirin är skiljer sig så frågar jag mig: Varför fortsätter du att jiddra? Eller menar du fullt allvar att din åsikt har ett högre existensvärde än min?

Tyckande är berättigat endast i situationer där ett empiriskt faktum inte föreligger.
Fast som jag redan har skrivit så är empiri inte något fast och bestämt utan beror helt på vem som studerar och varför.

Rickard

Urverk speldesign

"Det jag faktiskt försöker diskutera är (just nu, då) vad som egentligen är att betrakta som en <p style="display:inline; font-style: normal; font-size: 16px; color: #778899; font-weight: bold">regelversion,</p>" (min markering)
Läste du mitt andra stycke? Läs detta istället:

av ro83rt said:
Inlägg 2: Det var fyra "regelböcker" på sex år. /.../ Fyra uppsättningar regler på sex år...
Inlägg 3: Ok, jag har ingen lust att diskutera hurvida Expert är en regelbok eller inte. /.../ Jag tycker att det är en regelbok
Var ser du "version" någonstans? Det är du som bubblar på med det. ro83rt nämnde det i första inlägget och sedan släppte han det och skrev "regelbok" istället. Är det bara jag som lyckas läsa in det eller? :gremsmile:

/Han som inte tycker det är en vettig diskussion när folk snackar om olika saker

Krille

Super Moderator
Nerkylning!

Tonen är lite väl personlig och het i den här tråden. Lugna ner er ett par hekto och håll er till sakfrågan istället för debattörerna, så blir alla mycket gladare.

Feliath

Swashbuckler

Det behöver jag inte alls vara.
Så beroende på vilket system boken är utgiven till gäller alltså olika bedömningsgrunder för huruvida den kan anses vara en regelbok eller ej? Ooooookej.
Eller nä. Inte okej alls. Är det så baserar du ju bara dina argument på ditt eget godtycke, och då finns det ju ingen anledning alls att ventilera dem i tråden för någon annans vägledning, eftersom de bara ger vägledning till ditt eget godtycke.
Så, ja. Vill du vara begriplig för andra måste du också vara konsekvent. Och vill du det inte — tja, varför skriver du på ett diskussionsforum?

Det är det mycket möjligt att ni har men det innebär inte att det är så jag tycker.
Nej, men poängen är ju att dina argument tycks ha framfört något annat än du ursprungligen avsåg — alltså bör du kanske inte förvånas över att vi diskuterar något annat med dig än vad du ursprungligen avsåg.

Fast nu håller du på med tycke och smak, eftersom du menar att en bok måste vara oberoende för att räknas som regelbok, och det går det ju inte att argumentera om.
Nejdå respektive jodå. Jag försöker alltså basera skiljelinjen på något som alla kan observera och som alltså går att diskutera. Anser du att det är en dålig bedömningsgrund, eller att det är subjektivt, då är du mycket välkommen att diskutera det med.
(Jag kan redan nu erkänna att vad som utgör en »regelbok« är subjektivt på ett väldigt »djupt« ontologiskt plan, på samma sätt som vad som utgör en »stol« kan anses subjektivt. Men i dagligt praktiskt bruk torde det inte vara något bekymmer att säga att något är eller inte är en stol.)

Du tycker också att det finns en system för hur regler får kategoriseras och att det systemet gäller alla rollspel.
Nej, jag tycker inte det helt löst, jag hävdar att det demonstrabelt och faktiskt går att dra konkreta, verkliga, åsiktsoberoende paralleller. Att jämställa detta med ett grundlöst tyckande är som bäst ett groteskt missbruk av språkliga tvetydigheter.
Hela detta stycke:

Som du ser TYCKER vi en mängd saker. Skillnaden är att du har tagit dig rätten att utse din åsikt som empiri. Medan det jag skriver är löst tyckande. Eftersom våra uppfattningar om empirin är skiljer sig så frågar jag mig: Varför fortsätter du att jiddra? Eller menar du fullt allvar att din åsikt har ett högre existensvärde än min?
är alltså missriktat från början till slut, därför att du försöker jämställa å ena sidan min faktabaserade teori (i brist på bättre uttryck) med din subjektiva åsikt. Jag har inte »tagit mig rätten att utse min åsikt till empiri«: jag har ingen åsikt alls, utan resonerar utifrån de fakta som föreligger. Tycker du att resonemangen är fel, jättefint, diskutera dem då. Det har du dock inte gjort, utan du kontrar istället med din personliga åsikt om saker och ting, som du hittills inte vad jag kan se grundat i något faktiskt argument. Att istället välja att försöka skyla över skillnaden mellan empirisk objektivitet och subjektivt tyckande är....osnyggt, to say the least.
Min åsikt skulle alltså inte ha ett högre existensvärde än din om jag hade någon*, och mitt faktabaserade resonemang kan mycket väl vara helt åt helvete fel (och i så fall är du välkommen att demonstrera hur), men den faktiska, empiriskt påvisbara verkligheten har ett högre existensvärde än din åsikt, ja. Det menar jag på det fullaste allvar.

Fast som jag redan har skrivit så är empiri inte något fast och bestämt
Jo, det är det förstås visst; det är det som är empiri. Annars får du gärna visa för mig någon som exempelvis förnekar friktionens existens eller något, och demonstrera hur denne med empiriska observationer och bristfri logik kan förkasta friktionen (eller whatever).
Förutsatt att du inte axiomatiskt förkastar tanken på ett externt universum är alltså det empiriska fast och bestämt, jo.

<font size="1">*Faktum är att jag har en — jag tycker att reglerna i DoD6 är klumpiga och avskräckande. Det är dock helt irrelevant i den här diskussionen, vilket jag försökt påpeka ett antal gånger, och därför har jag undvikit att nämna den tidigare.</font size>

/Feliath — du sov på fysiklektionerna, va?

ro83rt

Swordsman

Personligen vill jag alltså mena att gränsen går vid att boken fungerar oberoende, d.v.s. att man inte behöver en annan grundbok för att använda den. Då faller Expert.)
Så beroende på vilket system boken är utgiven till gäller alltså olika bedömningsgrunder för huruvida den kan anses vara en regelbok eller ej? Ooooookej.
Eller nä. Inte okej alls. Är det så baserar du ju bara dina argument på ditt eget godtycke, och då finns det ju ingen anledning alls att ventilera dem i tråden för någon annans vägledning, eftersom de bara ger vägledning till ditt eget godtycke.
Så, ja. Vill du vara begriplig för andra måste du också vara konsekvent. Och vill du det inte — tja, varför skriver du på ett diskussionsforum?
Så även om Expert innehåller regler till 80% så är det ingen regelbok tack vare att den inte fungerar utan grundreglerna och därmed inte passar in i ditt system? Låt oss säga så här: Jag håller inte med.

Nej, men poängen är ju att dina argument tycks ha framfört något annat än du ursprungligen avsåg — alltså bör du kanske inte förvånas över att vi diskuterar något annat med dig än vad du ursprungligen avsåg.
Ja, lite med tanke på att jag sedan dess försökt att närmare förklara vad jag menade.

(Jag kan redan nu erkänna att vad som utgör en »regelbok« är subjektivt på ett väldigt »djupt« ontologiskt plan, på samma sätt som vad som utgör en »stol« kan anses subjektivt. Men i dagligt praktiskt bruk torde det inte vara något bekymmer att säga att något är eller inte är en stol.)
Ok, jag tycker att en regelbok är någonting som innehåller regler. Expert, och ev. magiboken består till största del av regler, alltså anser jag att iaf Expert är en regelbok. Hur magiboken är uppbyggd vet du bättre.

Ok, sedan märker jag att det i botten finns två st. skillnader mellan oss. Du verkar vara naturvetare och jag är samhällsvetare. Följdaktligen så ingår det i min värld att ifrågasätta tolkningar av empiri, och därmed uppfattningen om vad som är sant. Dina exempel på att empiri är något fast bygger hela tiden på naturvetenskapliga exempel. Mest uppbyggda för att tala om för mig att jag är dum i huvudet. Jag råkar veta att så inte är fallet utan nöjer mig med att vi ser olika på begreppet Regelbok.

Du menar, för det skriver du, att det finns ett system för att avgöra ifall en bok är en regelbok eller inte. Jag tycker inte det utan måste se varje produkt utifrån sig själv. Det är varken mer eller mindre riktigt jämfört med ditt system eftersom det systemet bygger på något du tycker. Dvs att boken måste fungera självständigt.

Sedan har det här urartat till att du är jävligt otrevlig och vi diskuterar vad som är en "regelbok". Något som jag anser består av två st. individuella åsikter. Din åsikt är inte mer underbyggd än min.

Jag har redan rullat över på rygg en gång och du fortsätter att slugga men jag gör det igen. Det var ett dåligt underbyggt första inlägg som bestod av min personliga åsikt om RM´s utgivning men som låg till grund för de tips på böcker jag ändå gav. Fine, vi tycker olika om regelböcker, jag kommer att fortsätta vara på forum och har en ganska klar uppfattning om vad en stol är.

Trevlig helg! (uppriktigt menat)

Robert - Japp, speciellt när vi gick igenom det fysiska förhållandet som defenierar regelböckerna till rollspel. .

Cohen

Swordsman

Annars får du gärna visa för mig någon som exempelvis förnekar friktionens existens eller något, och demonstrera hur denne med empiriska observationer och bristfri logik kan förkasta friktionen (eller whatever).

Jag kunde inte hålla mig.
Har du hört The Demon Theory of Friction?
Länk

Leon

Leo carcion
Hermeneutisk utgivning

Även om det är ganska tydligt vad en stol är till vardags, så är klassificering av texter alltid en tolkningsfråga. Den här diskussionen är ett utmärkt exempel på det. Som jag visar längre ned finns det olika typer av regler som fyller olika funktioner. Nästan alla rollspelsböcker är amalgamer av regler och beskrivningar. Därför är det mycket relevant att fråga sig vad som är en regelbok och vad som inte är det. Titta bara på D&D: gränserna är fruktansvärt flytande.

Ibland är det berättigat att säga: "Sluta flumma, relativistmupp!" Men det här inte ett av de tillfällena.