Jag brukar köra med följande hemmaregel dock... För varje 2 KP man förlorat [Totalt] får man -1 i CL i allt man försöker göra... Detta ska symbolisera blödning, smärta och rent fysisk skada man drabbas av...
Denna regle fungerar bra, för spelarna... Med vissa SLP blir det dock lite obalanserat... ex. en varelse med 200 totalt KP får ju - 50 i CL när den förlorat 100 KP... Jag brukar dock strunta i denna regle för SLP
Det här är ett klassiskt problem för regelsystem där stora varelser har fler KP än små varelser.
Jag körde ett tag med; när man ger mer skada än vad som finns kvar efter skadan, då är kroppsdelen mer eller mindre satt ur stridbart skick (hälften på alla CL (=chans att lyckas) som involverar kroppsdelen) tills det att man fått lugna ner sig, sova, få lite plåster på såren, vila ut ordentligt, osv. Det funkade ganska bra, just eftersom plötsliga, starka skador blev mycket farligare än många småskador. Även om det saknar din mångfacetterade skala.
Regelsystem som försöker lösa detta problem tar ofta och inför en och samma hälsoskala för samtliga varelser. Jag såg det först i Höl; där man har en tjugogradig hälsoskala för precis alla varelser. Ja, både för superjätten Willbur som för en liten vit dansmus. Och alla varelser läker en sådan hälsonivå per dygn, vilket betyder att Willbur återhämtar sig lika snabbt från en kritisk skada som dansmusen gör.
Skillnaden är att Willbur förlorar mycket
mindre hälsa i varje angrepp än vad husmusen gör. Så det är där "tåligheten" kommer in. Att få en tegelsten i huvudet ger Willbur kanske bara en enda skada, medan den förmodligen dödar dansmusen i ett slag.
Att omvandla ett spel från den ena regelapproachen till den andra, det är ett svårt företag. Vill man ändå göra det, så rekommenderar jag en googling på "grim gritty dnd" för att söka efter regelförslaget som heter just "grim n gritty" till Dungeons and Dragons. De som har gjort de reglerna har redan brottats med problemet, och från dem kan man säkert lära sig mycket som också går att applivera på DoD och andra BRP-spel.
Bara som en parentes, alltså.