Markehed said:
Låt dem ligga när du ska rulla färdighetsslag eller liknande.
Jag förstår din åsikt, men det känns som om du bara tänker på att det finns ett enda existerande T100-system när du skriver som du gör.
Säg att man ska sätta ut en 75%, två stycken 50% och tre stycken 25% på färdigheter. Var är räknandet?
T100 är dessutom mer informationsbärande än T20. Av ett färdighetsslag kan du få tre saker: lyckat/misslyckat, ett värde mellan 1 och färdighetsvärdet samt en specialeffekt vid ett visst tal.
Exempel:
× Du har 13 och slår 12. Du får ett lyckat resultat.
× Du får även 12 som resultat på tärningen. Detta kan exempelvis användas för att visa skadan vid en attack eller liknande.
× Hade du slagit samma värde som färdighetsvärdet (i detta fall 13) kanske du istället fått perfekt slag, vilket ger någon följdeffekt.
Med en T100 kan du göra fler saker. Vi har de tre ovan samt...
...ett slumptal mellan 0-9, om man bara läser av entalet.
...ett tal mellan 0 till färdighetsvärdets tiotal.
...man kan lägga ihop (eller multiplicera) tärningarna för att få ett resultat.
...lägga till specialeffekter om tärningarna visar likadant (perfekt/fummel i
Unknown Armies).
...vända på tärningarna för att få ett annat värde (att jämföra med en träfftabell, som i
Warhammer FRPG 2nd ED).
Vill man inte använda sig av de punkter som T100:an medför utöver de saker som finns med T20; ja, då håller jag med dig. Annars är T100 väldigt användbar om man vill kunna göra ett slag och få ut mängder av information av slaget.
/
Han som använder T100 till sin Mutant-mod till
Matiné (T20) och tärningsbytet medförde ett bättre och mer slimmat system