Dödsspiral eller inte
I en del spel ökar chansen för att man ska bli skadad i takt med att man blir skadad, genom att man får någon form av avdrag eller försvårningar på sina handlingar. Ett exempel är World of Darkness, där man får svårare att handla, vilket ju inkluderar att undvika anfall (direkt undvika att bli skadad) och att anfalla (indirekt undvika att bli skadad).
I en del andra spel, som D&D, är man lika kapabel att slåss på full styrka som när man bara har ett par pluttiga hit points kvar (med vissa undantag).
Gamla BRP utan kroppsdelar är också såhär; med kroppsdelar blir det en sorts hybrid, då varje kroppsdel för sig inte utgör någon dödsspiral, men blir en kroppsdel tillräckligt skadad blir man ju sämre på att slåss (eller fly, förresten).
Dödsspiraler är oftast dödligare. Är man väl skadad ökar chansen att man blir skada igen, vilket alltså ökar chansen ännu mer, osv. Samtidigt kan de leda till lägre dödlighet eftersom de kan ge tydligare vinkar om att det är dags att springa sin väg, liksom att det gör det lättare att slå ut folk utan att slå ihjäl dem.
Ytterligare en variant är den negativa dösspiralen. Jag har spekulerat om den förr, men jag vet inte riktigt något spel som har den. I min senaste World of Warcraft-besatthet har jag dock spelat krigare i det dataspelet, och där finns en negativ dödsspiral.
Krigare (warriors) har nämligen en speciell egenskap som kallas Rage. Rage får man dels av att slå och träffa fienden ("Jaaaaa! Där fick den jäveln!"), men också av att någon träffar en i strid ("AAAARGH! Nu jävlar ska ni få!"). Rage kan man sedan spendera på att använda diverse specialförmågor som gör en effektiv offensivt (utan dem är en krigare mest en defensiv "tank"). Man VILL alltså ha dunk när man spelar krigare.
Jag har som sagt tänkt mig något liknande i rollspelsregler om strid - ju mer kritiskt det är, desto större chans har en rollperson att verkligen sätta dit motståndaren.
Ett alternativ jag funderade på var typ så här: Man får normalt ett avdrag på, öh, slåss-slaget varje runda. Först slår man ett slåss-slag varje runda för att se vem som kan agera. Den som har ett skadevärde måste normalt dra av det från slåss-slaget, men om han VINNER ett slåss-slag den rundan, så räknas det härmed som en bonus, till dess att motståndaren vinner, osv.
Erik