Re: Wow...
Niklas73 said:
Det är det Ben bla säger. Det är det som är så bra. Men framförallt tycker jag om att han vågar utmana begreppet "Speltesta speltesta speltesta" och har poänger!
Ben skriver inom en kontext, han skriver för sina kamrater runt Story Games. Han beskriver hur han tycker det är problematiskt att de har en kultur omkring sig där speltest är ett sätt att få cred och förhala att ge ut sitt spel.
Jag tycker själv att hans stora poäng är: Stå för din vision, gör färdigt dina spel, ge ut dem, stå för dem, bli en bättre speldesigner.
För att vara krass: Enligt Ben så skriver man inte bra spel genom att fila dem till perfektion, man skriver bra spel genom att skriva klart kassa spel först.
Ben skriver att en speldesigner ska veta vem hens target audience är, vad man har för kreativ vision, hur allt hänger samman, hur mekaniken kommer fungera, och vet man inte det så är det inget att göra åt - Då får man ge ut spelet, för att inget speltest kan rädda det. "Shit or get off the potty", så att säga.
Den där kunskapen är något som kommer med erfarenhet av att skriva spel, skriva klart spel, ge ut spel och se vilken impact de får. Anledningen till att han fokuserar på speltest är ju för att han tycker att det är problemet på Story Games.
Så jag tror att Ben skulle säga "ge ut ditt spel och gå vidare!" till dig, oavsett om det är speltest, datoremulering, revisioner eller korrläsning som håller det i limbo.