Baldyr
Hero
Jag har funderat lite kring detta med att speltesta ett rollspel. Dels när man själv provspelar men också när man skickar sitt spel till andra för ett regelrätt speltest, komplett med utvärdering och allt.
Själv brukar jag helt enkelt köra ett kortare äventyr som jag har på lager sedan tidigare. Fast om jag ska spelleda en kampanj så passar jag nog på att testa reglerna under kampanjspel istället.
Ungefär samma sak med externa speltestare. Jag skickar regler, ett komplett äventyr och färdiga rollfigurer till spelledaren ifråga och hoppas att denne lyckas genomföra speltest. (Bara ungefär en av tio lyckas dock genomföra ett speltest och höra av sig med kommentarer, av någon anledning.)
Över till min egentliga fråga: Är (den korta) äventyrsformen egentligen lämplig för speltest av ett regelsystem? Mina egna funderingar är ungefär som följer:
Äventyrsformen är av naturen mer eller mindre styrd i och med att det finns en handling. En nackdel är därför att både spelarna och spelledaren måste koncentrera sig på själva handlingen under speltestet - inte på reglerna. Dessutom är det inte säkert att speciellt mycket regler kommer till användning under äventyret, men det beror till viss del på hur spelarna löser problemen och i hög grad på hur äventyret är konstruerat. En fördel är däremot att handlingen just är styrd - man kan exempelvis "boka" ett par strider i förväg om man vill testa stridsreglerna. Dessutom tar ett äventyr slut när det är avklarat - då vet man att speltestet är slut. (Huruvida det sista i själva verket är en nackdel vet jag faktiskt inte.)
Hur gör ni andra när ni dels provspelar och dels när ni ber andra speltesta era spelsystem? Är äventyrsformen att föredra i sådana sammanhang eller blir det bättre om man inproviserar? Hur lägger man i så fall upp speltestet rent strukturellt?
/Baldyr, som börjar få slut på äventyr att använda i speltest...
Själv brukar jag helt enkelt köra ett kortare äventyr som jag har på lager sedan tidigare. Fast om jag ska spelleda en kampanj så passar jag nog på att testa reglerna under kampanjspel istället.
Ungefär samma sak med externa speltestare. Jag skickar regler, ett komplett äventyr och färdiga rollfigurer till spelledaren ifråga och hoppas att denne lyckas genomföra speltest. (Bara ungefär en av tio lyckas dock genomföra ett speltest och höra av sig med kommentarer, av någon anledning.)
Över till min egentliga fråga: Är (den korta) äventyrsformen egentligen lämplig för speltest av ett regelsystem? Mina egna funderingar är ungefär som följer:
Äventyrsformen är av naturen mer eller mindre styrd i och med att det finns en handling. En nackdel är därför att både spelarna och spelledaren måste koncentrera sig på själva handlingen under speltestet - inte på reglerna. Dessutom är det inte säkert att speciellt mycket regler kommer till användning under äventyret, men det beror till viss del på hur spelarna löser problemen och i hög grad på hur äventyret är konstruerat. En fördel är däremot att handlingen just är styrd - man kan exempelvis "boka" ett par strider i förväg om man vill testa stridsreglerna. Dessutom tar ett äventyr slut när det är avklarat - då vet man att speltestet är slut. (Huruvida det sista i själva verket är en nackdel vet jag faktiskt inte.)
Hur gör ni andra när ni dels provspelar och dels när ni ber andra speltesta era spelsystem? Är äventyrsformen att föredra i sådana sammanhang eller blir det bättre om man inproviserar? Hur lägger man i så fall upp speltestet rent strukturellt?
/Baldyr, som börjar få slut på äventyr att använda i speltest...