Jag tycker absolut att det är ett sätt att göra det på, och jag har själv gjort det med vissa spel. Det sjätte inseglet skapades under spel, Utpost revs ned och byggdes upp runt de bitar som faktiskt fungerade i spel, och Anatman har funnits i väldigt många iterationer innan det hittade sin slutgiltiga form. Men jag har också många spel som mer eller mindre inte ändrats alls av speltest. Svart av kval, vit av lust speltestades under en lång kampanj på 12 speltillfällen. Efter detta ändrade jag på alla regler, körde ett speltest, fick feedbacken "Det var kul, men det gamla systemet var bättre", och släppte det sedan (med det nya systemet som speltestats en gång). När det var dags för den franska versionen ändrade jag på reglerna, speltestade en gång, kom fram till att det funkade och körde på det. Hur man skriver en G.E. Trent-roman fick ett par smådetaljer ändrade efter sitt speltest. Nerver av stål fick noll och inga ändringar efter första speltest. Ju bättre jag blivit på att skriva rollspel desto mindre känner jag att jag behöver speltesta. Jag kan designa ett spel, föreställa mig hur det funkar runt spelbordet, testa det och oftast konstatera att japp, det funkade precis som jag trodde. Ibland vill jag ändra någon detalj. Just nu skriver jag på ett spel som mer eller mindre inte går att speltesta innan det är färdigskrivet, på grund av hur hur det fungerar. Jag har skrivit 28 000 ord utan ett enda speltest. Jag hoppas att det fungerar som jag tänker mig det!Jag tror inte längre på "speltest" som en separat grej, lika lite som jag tror på illustrationer, marknadsföring eller korrläsning som en separat grej i skapandet av en produkt. Det är något av ett misslyckande om man gör klart sitt spel och sedan tänker "Nu ska jag marknadsföra" som om det är ett delsteg av en process, precis som det är otillräckligt att se speltestet som ett steg efter skapandet av spelet. Isolerade tester, blindtester - det spelar ingen roll egentligen att separera på dessa. De ska vara en del av skapandet av spelet, inte en korrektur av något redan existerande. Och precis som att få in illustrationer, så ska den processen starta så tidigt som möjligt i projektet.
Men jag skriver ju ganska enkla spel med minimalistiska system. Min metod hade inte funkat för att skriva Neotech.