På något sätt... trots att rpg genren som jag tycker är den bästa är de som påminner långt mycket mer om penna och pappers rollspel (så tänk spel som Dragon Age: Origins, Fallout 1/2/Tactics, Wasteland 2, Shadowrun Returns/Dragonfall/Hong Kong, Divinity: Original Sin, Neverwinter Nights, Baldurs Gate, etc)... så har Mass Effect serien lyckats placera sig på delad första plats med Final Fantasy serien for mig (FF ligger ju där uppe för att jag spelade konsol spel långt innan jag ens stötte på pc spel, och FFVII förändrade mitt liv som "gamer" till den jag är idag, och jag hade spelat FFX också långt innan jag då tillslut stötte på Fallout 1 och 2 där jag för första gången spelade ett tv/data-spel som kändes som om jag spellade ett PnP RPG).
För mig tenderar ME1 och ME2 konstant byta på vilken av dem jag tycker om mest, medan ME3 konstant ligger på tredje plats för mig.
ME1 för mig har dels nostalgifaktorn (lite precis som FFVII har för mig med FF spel). Men har även en generel story som jag tycker är bättre än de andras. Ett inventory system som jag föredrar över de andras, även om det är lite väl otympligt och kladdigt (specielt när man inte har mixtrat med all loot man har fått under en längre tid), i slutändan så var ju pengar aldrig ett problem i spelet. Och i ME1 så har man ju också utforskning utav planeter, även om det kunde vara lite tomt och tidskrävande att gå igenom. Jag tycker visserigen att ME1's karaktärssystem är lite väl ytlig, jag föredrar karaktärssystem som är mer komplexa (som t.ex Dragon Age: Origins... helt enkelt system osm är mer lika penna och pappers rollspel), men så brukar det ju vara med de flesta Action RPG spelen ju.
Spelets absolut största flaw dock är dess kontroll mekanik, reaktionsförmåga på vad du ville det skulle göra, etc. Det är oerhört otympig och reagerar inte alltid som man vill... vilket kunde göra det frustrerande ibland att spela (det är lite det som ibland gör att jag inte orkar spela igenom ME1 tidsvis, för att rent mekaniskt- och kontroll-mäsigt sätt så är ME1 totalt underlägsen de andra). Att gå tillbaka och spela ME1, efter man spelat ME2 och 3 kan vara oerhört... "jarring" är nog ordet som passar bäst tror jag... för man känder direkt skillnaden mellan dem, där ME1 inte reagerar like lätt på ens kommando som 2 och 3 gör. Det tar alltid en viss tid att vänja sig vid det igen, för man måste ju återskapa ens tekniker och taktiker för att hantera ME1's kontroller. Detta är den stora anledningen till varför ME1 ibland faktiskt hamnar under ME2 för mig, för även om jag kan hantera att det är så pass... klumpigt och otympligt... så kan det tidsvis orsaka att jag slutar spela en ME1 omgång. Där var nog en del andra grejer också som drar ner ME1, men inget som helt sitter fast i minnet på mig.
ME2 har för mig en rätt bra story. Det har mitt nr 1 favorit uppdrag någonsin i alla Mass Effect spelen, vilket var sista uppdraget (även om slut bossen var lite... onödig på något sätt tycker jag... XD ). Rent mekaniskt och kontroll mässigt sätt så är ME2 ett mästerverk jämfört med ME1, så allt kopplat till det blev är ju mycket bättre än ME1 (har aldrig slutat spela en ME2 omgång pga det mekaniska och kontroll mässiga, som det ibland har hänt i ME1 för mig). Delvis storyn, men specifikt sista uppdraget och spelets kraftiga förbättring utav det mekanist- och kontroll-mässiga, är de saker med ME2 som ibland eleverar den till över ME1 för mig... men som sagt, det varierar rätt kraftigt för mig. Jag hade aldrig några problem med förändringen utav hur ammunition hanterades mellan ME1 och ME2, båda funkar för mig, bl.a för att jag är van vid båda systemen från alla de olika spel som jag spelar igenom åren.
Dock så tycker jag att där ME2 fallerade mest var inventory systemet där de gick från en oerhört stor mängd med grejer du kunde få tag på och mixtra med i ME1 (kanske lite för mycket, och klumpigt, men fortfarande på rätt sida om vad jag föredrar), till oerhört få grejer där de enligt min mening tog det alldeles för långt för de gick till nästan den totala motsatsen till vad ME1 hade haft (totalt på fel sida utav vad jag föredrar med inventory och loot grejer). Planet skanning grejen i sig var inte så bra heller ovanpå det, bl.a pga att vi blev av med hela "landa på planat och utforska den" aspecten som ME1 hade, men även pga att det ju då så klart var minst lika tidskrävande som ME1ans planetutforskning kunde vara ibland... skillnaden var ju att planetsutforskningen faktiskt kunde vara roligt, medan planetskannings grejen inte var det efter de först 10-15 minuterna.
Gillade inte heller att det var möjligt att nå en punkt där man inte längre kunde tjäna mer pengar (eller vad de nu än kallade det i ME2), vilket kunde betyda att man inte hade råd med vad man ville ha i spelet, specielt när det handlade om uppgraderingarna utav ens utrustning och Normandy. Det kunde ju hända i ME1 också (minns inte hur det är i ME3 faktiskt), men man tjänade ju in så pass mycket pengar i ME1 att man nästan aldrig nåde en punkt där man inte hade råd med vad man ville ha... även om man inte spelar spel som jag gör (drar med mig absolut allt som inte är fastspikat, även om jag måste springa fram och tillbaka 10 gånger om för att få med mig allt... XD ). Delar av denna möjlighet att få slut på pengar i ME2 kom totalt ifrån deras planet skanning grej också, där tanken ju var att "du behöver X, Y, och Z grejer för att uppgradera din utrustning och Normandy", men där om man gjorde för mycket av det så tog ens pengar slut, och du behövde pengar också ju för att uppgradera.
Jag förstår ju tanken bakom det, att ha en begränsad mängd med resurser som måste användas där de behövs, men spelet gav en aldrig ens en hint om att ens resurser kunde ta slut på det sättet, så många (inklusive jag) hamnade nog i en situation mot slutet utav spelet där man inte kunde uppgradera längre pga att pengarna helt plötsligt tog slut... turligen för mig dock så är jag ju en överambitiös sparare, så jag kunde gå tillbaka till en äldre sparfil en tidpunkt innan jag började skanna alla planeter (och hade inte köpt in alla de där fiskarna och modelerna etc i Sheperds rum), så att jag kunde se till att jag uppgraderade allt först innan jag började spendera pengar på sådant som jag inte igentligen behövde. Filen som jag tvingades gå tillbaka till dock var någonstans mellan 10-20 timmar back i tiden från när jag upptäckte penga problemet. Jupp, jag har inga problem med att göra om något i ett spel om jag inte gillade utkomsten utav det... när jag är som värst så är jag en "savescummer extraordinaire" utan dess like... XD
ME3 har för mig fortfarande en rätt bra story, men inte lika bra som ME1 eller ME2. Och rent mekaniskt- och kontroll-mässigt sätt så är 3an ju bättre än både 1an och 2an. Inventory systemet blev lite bättre än ME2, men fortfarande lite för långt ifrån vad jag skulle ha viljat att det var. Där var också lite andra grejer som jag inte hade gillar med ME2's förändringar från ME1, som ME3 skalade tillbaka hur placerade sig lite närmre mitten mellan ME1 och ME2... men som sagt inte alltid tillräckligt mycket för att det skulle helt gå över till vad jag föredrar.
Jag tror problemet med ME3 för mig mer handlade om att där inte verkar ha varit något helt och hållet minnesvärt med det. Jag minns så klart de generella dfragen utav storyn, precis som jag gör med ME1 och ME2... men de där riktigt minnesvärda "topparna" utav händelser som 1an och 2an har verkar inte helt finnas i 3an. Jag gillade spelet, jag gillade storyn, jag gillade det mesta med ME3... där är inget med det som jag känner är dåligt igentligen, och det som eventuelt kändes lite dåligt var saker som jag anklagar både ME1 och 2 för också. Jag hade inte heller igentligen några problem med slutet (varken före eller efter Bioware la till deras extended versioner av slut "filmerna")... även om de kändes lite så där "lackluster". Men jag har full förståelse för det... för att det är inte lätt att avsluta en serie (må det vara spel, tv, film, böcker, etc), specielt inte om det är en serie som är oerhört omtyckt... vilket ju Mass Effect är. Så jag kan förlåta dem för att slutet var som bäst ok. Men som sagt, det känns som att ME3 saknar någon mer minnesvärd grej.
När jag var klar med ME1 så kändes det som jag hade åstakommit något, och medan eftertexterna och slutlåten rullade (jag kollar alltid på hela eftertexterna när jag är klar med ett spel för första gången, där efter så kan det variera), så hade jag en kraftig känsla utav "fan va bra det här var"... jag satt och smålog för mig själv genom det hela, mm. Tyckte också slutlåten på något sätt passade totalt också... det är i dagsläget en låt som jag skarpt gillar, och till 100% kopplar till Mass Effect 1
När jag var klar med ME2 så var den känslan utav att jag hade åstakommit något oerhört mycket starkare än ME1 faktiskt... och det beror helt och hållet på hela den sektionen utav spelet som är slutuppdraget, och scenen som utspelar sig precis efter det uppdraget och innan eftertexterna. Hela den sektionen utav ME2 gav mig oerhört starkare känslor om den, än någon annan sektion som jag har spelat i alla ME spelen. Jag minns inte slutlåten visserligen som går under eftertexterna i ME2, men det är mest pga att det är en mer traditionel "mass effect spel musiks låt", något som man kan höra nästan varsom helst i spelen... medan ME1's slutlåt var en faktisk riktig låt som inte hade skrivits för spelet... vilket på något sätt eleverar den över ME2 och 3's eftertext musikstycken. Men precis som med ME1 så satt jag och smålog under eftertexterna när jag tänkte på min tid med ME2.
När jag var klar med ME3 dock så var de känslorna aldrig lika starka som med de andra spelen. Jag var glad över min tid med spelet, var glad över att ha spelat klart spelet precis som med de andra, och jag hade gillar all min tid med spelet. Log nog lite då och då under eftertexterna, men långt ifrån lika mycket som jag hade gjort med de andra, och med de andra så var det nog i vissa fall mer att jag satt och flinade snarare än bara log. Något saknades helt enkelt för mig med ME3, och en del av det var nog att ME3 inte riktigt hade någon specifik sektion som var lite mer minnesvärd. Där ME1 hade en del av dem (t.ex grejen med de där två karaktärterna... jag är nog rätt vag här, men jag tror de flesta ME1-spelare vet vad jag menar XD ), och ME2 hade hela slutuppdraget för mig, så minns jag inga sådana från ME3 igentligen. Nu har jag ju visserligen spelat igenom ME1 tre gånger från start till slut, och ME2 två gånger från start till slut, medan jag bara har spelat igenom ME3 helt en gång (spelade igenom varje spel en hel gång per varje gång ett nytt ME spel kom ut... alla andra försök till spelomgångar har tillslut avslutats innan jag klarat spelet, allt mellan några få timmar, till 50+ timmar innan jag slutade)... så jag har kanske glömt bort händelser i ME3... men för 1an och 2an så var det händelser som var redan brända in skallen på mig efter min första gång som jag spelade igenom dem... så det är nog snarare så att ME3's "toppar" helt enkelt inte stack upp över de andra bitarna med spelet lika mycket som de händelserna från 1an och 2an som jag kraftig minns.
Jag skulle fortfarande rekommendera personer att spela ME3 dock... för det är fortfarande ett bra spel i min mening, och man får ett avslut på hela serien, det når bara inte helt upp till de andra helt.
Jaja... nu har jag babblat på så det räcker och blir över. XD