Nekromanti Speltimmen v32 2018

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

Jarl

Hero
Spelar Dead Cells, precis som en hel del andra kan jag misstänka. Ett rogue-lite metroidvania med tajta strider och snygga animationer. Skoj!

Tant Ragnar

Gamle usling
Jag har också lirat dead cells. Känslan i striderna är nästintill perfekt, påminner en hel del om Diablo II ur den aspekten. Riktigt kul att det blir en helt ny "build" varje omgång/liv man kör då utrustningen är slumpmässig. Har, trots det, ännu inte fått en vapensetup som känns dålig (men en och annan som känns extra bra).

Betyg: 95.

krank

Om man är ett stort fan av metroidvanias, men inte av roguelites, hur mycket finns det att hämta i spelet då? Är det hemskt svårt? Går det att klara för en normal människa? Måste man spela om helt från början varje gång man dör?

Tant Ragnar

Gamle usling
krank;n290617 said:
Om man är ett stort fan av metroidvanias, men inte av roguelites, hur mycket finns det att hämta i spelet då? Är det hemskt svårt? Går det att klara för en normal människa? Måste man spela om helt från början varje gång man dör?
Jag är själv ett stort metroidvania-fan, men inte superförtjust i roguelites. Jag tycker inte att dead cells är ett metroidvania (mer än ytliga likheter). Vad jag gillar är, som sagt, att striderna känns så bra att det inte spelar så stor roll att man måste börja om när man dör, vilket man gör massor. Du har några prylar som du kan uppgradera som är persistenta mellan liven, i övrigt spelar du om från första banan.

Jag vet inte om jag kommer att "klara" (typ, besegra slutbossen) spelet, men jag vet att jag kommer att ha kul i många timmar innan jag tröttnar på att försöka mer.

Tant Ragnar

Gamle usling
Om du vill lira metroidvania finns det mycket annat att välja på just nu, hollow knight, steamworld dig 2, iconoclast (inte riiiktigt ett metroidvania, men mer så än dead cells), axiom verge.... och så vidare.

krank

Tant Ragnar;n290619 said:
Om du vill lira metroidvania finns det mycket annat att välja på just nu, hollow knight, steamworld dig 2, iconoclast (inte riiiktigt ett metroidvania, men mer så än dead cells), axiom verge.... och så vidare.
Å ena sidan är Axiom Verge det enda av de där som lockar mig. Å andra sidan har jag inte klarat det än.

När jag tänker efter har jag inte klarat Super Metroid heller, så det är inte som att jag saknar metroidvanias att spela =)

Jarl

Hero
SteamWorld Dig 2 är trevligt och betydligt lättare än många liknande spel så det kanske skulle passa bättre. Det är inte rogue-lite alls, utan ett "vanligt" spel. Det är inte så hemskt stort heller, så det går att ta sig igenom i rimlig tid.

Tant Ragnar

Gamle usling
Det känns som att det kommer en massa bra spel inom genren just nu, och i synnerhet om man (som mig) missat mycket av nuvarande generation men har en switch.

Hollow Knight, yokus island express och Iconoclast kom ju nyligen, och så småningom kommer bloodstained, dust: an elysian tail, metroid prime 4... Och säkert några fler som jag har glömt :)

Hoppas att gucameele 2 kommer till switch också.

Tant Ragnar

Gamle usling
Och, om man får drömma, kanske någon smak av metroid prime hd remake? Mmmmm

krank

Tant Ragnar;n290626 said:
Och, om man får drömma, kanske någon smak av metroid prime hd remake? Mmmmm

Kanske med inte-helt-fruktansvärda kontroller också, isåfall? Jag är synnerligen oimponerad av både Gamecubeversionen och Wii-remaken på den fronten, får jag väl säga.

Fast jag föredrar 2d-metroid alla dagar i veckan... 3d-metroidvanias är inte riktigt min grej.

Mitt problem med flera av dem är att jag inte alls lockas av den grafiska stilen. Det gäller både Steamworld Dig och Hollow Knight, till exempel. Jag blir inte ett dugg sugen på att utforska de världarna.

Jag drömmer nog vidare om en Axiom Verge 2, jag... Eller något annat mer scifi:igt.

Tant Ragnar

Gamle usling
krank;n290630 said:
Kanske med inte-helt-fruktansvärda kontroller också, isåfall? Jag är synnerligen oimponerad av både Gamecubeversionen och Wii-remaken på den fronten, får jag väl säga.

Fast jag föredrar 2d-metroid alla dagar i veckan... 3d-metroidvanias är inte riktigt min grej.

Mitt problem med flera av dem är att jag inte alls lockas av den grafiska stilen. Det gäller både Steamworld Dig och Hollow Knight, till exempel. Jag blir inte ett dugg sugen på att utforska de världarna.

Jag drömmer nog vidare om en Axiom Verge 2, jag... Eller något annat mer scifi:igt.
Jag älskade kontrollerna i prime 1 och 2 (har aldrig spelat trean). Visst, det kändes först lite udda med en-joystic FPS, men i och med att alla banor var designade för kontrollerna så tyckte jag att det fungerade riktigt bra. Jag hoppas verkligen att de behåller den typen av kontroller till prime 4.

Jarl

Hero
Metroid Prime 1 och 2 var fantastiska spel, väl värda att nämnas i samma andetag som Super Metroid. Kontrollerna är lite sega om man är van vid standard konsoll-fpskontroller, men de är å andra sidan enkla och utmaningar är anpassade efter dem. MP4 vore riktigt najs, men jag önskar att man hade sluppit Nintendos hårdvara; tänk hur fina spel de hade kunnat göra med lite hårdvaruresurser...

krank

Jarl;n290683 said:
Kontrollerna är lite sega om man är van vid standard konsoll-fpskontroller, men de är å andra sidan enkla och utmaningar är anpassade efter dem.
Jag tillhör definitivt den grupp för vilka "udda kontroller" kan vara ett närmast oöverstigligt hinder för att ta mig in i ett spel. Oavsett hur enkla de udda kontrollerna är och oavsett hur välanpassade utmaningarna är. Jag ogillar att behöva tänka på vilka knappar jag trycker på, framför allt när kontrollerna ändå ligger delvis nära kontroller jag redan är van vid. Spel som t.ex. tvingar mig att ha inverterad mouselook går t.ex. nästan alltid bort. Men överlag ogillar jag känslan av att behöva kämpa mot kontroller.

Jarl

Hero
krank;n290687 said:
Jag tillhör definitivt den grupp för vilka "udda kontroller" kan vara ett närmast oöverstigligt hinder för att ta mig in i ett spel. Oavsett hur enkla de udda kontrollerna är och oavsett hur välanpassade utmaningarna är. Jag ogillar att behöva tänka på vilka knappar jag trycker på, framför allt när kontrollerna ändå ligger delvis nära kontroller jag redan är van vid. Spel som t.ex. tvingar mig att ha inverterad mouselook går t.ex. nästan alltid bort. Men överlag ogillar jag känslan av att behöva kämpa mot kontroller.
Ja, Prime-spelen började utvecklas i en tid då standarden för fps-styrning med handkontroll inte riktigt var fullt etablerad, och Gamecube hade inte heller en handkontroll anpassad för dual stick. Det är lite synd att Nintendo hela tiden måste göra sin egen grej, för det är inte alltid det fungerar.

Jag tror inget spel någonsin har tvingat någon till inverterad mouselook dock :) Själv håller jag på att försöka lära om mig, då jag tvärtom alltid använt inverterad (då det är a) mer logiskt, b) vana från flygsim c) standard på det första mouselook-by-default-spelet). Väldigt frustrerande att gå emot över 20 års instinkter :)

krank

Jarl;n290701 said:
Jag tror inget spel någonsin har tvingat någon till inverterad mouselook dock :)
Kanske inte, men på konsoll finns det ett gäng som tvingar en till motsvarande med handkontrollen. Jag minns att det första jag stötte på nog var Otogi till original X-boxen.

Jarl;n290701 said:
a) mer logiskt
Jag kan gå med på din b och c... Men jag menar nog att det går att hävda lika mycket "logik" för båda. För mig är det helt klart mer logiskt att om jag drar musen från mig så betyder det att siktet flyttas uppåt - som om musmattan var uppsatt bredvid skärmen eller skärmen låg ner bredvid musen. Det är såklart också logiskt att tänka sig att man "drar i karaktärens huvud" sådär som det blir när man kör inverterat, men det är inte MER logiskt.

Tant Ragnar

Gamle usling
krank;n290702 said:
Kanske inte, men på konsoll finns det ett gäng som tvingar en till motsvarande med handkontrollen. Jag minns att det första jag stötte på nog var Otogi till original X-boxen.

Jag kan gå med på din b och c... Men jag menar nog att det går att hävda lika mycket "logik" för båda. För mig är det helt klart mer logiskt att om jag drar musen från mig så betyder det att siktet flyttas uppåt - som om musmattan var uppsatt bredvid skärmen eller skärmen låg ner bredvid musen. Det är såklart också logiskt att tänka sig att man "drar i karaktärens huvud" sådär som det blir när man kör inverterat, men det är inte MER logiskt.
När jag tänker efter är inverted y, men inte x, rätt konstigt. Bortser man från praxis från flygsimulator så borde väl både x och y inverteras om man drar i karaktärens huvud?

Jag kör inverted, och har aldrig spelat mycket flygsimulatorer.

Jarl

Hero
Dead Cells: jobbar med andra bossen, lite svettigt! Fram tills nu har fällor varit ett enkelt sätt att besegra fiender, men här måste något annat till. Dags att börja jobba upp någon fet melee-kombination.

krank

Tant Ragnar;n290708 said:
När jag tänker efter är inverted y, men inte x, rätt konstigt. Bortser man från praxis från flygsimulator så borde väl både x och y inverteras om man drar i karaktärens huvud?
Ja, och så är det också i ett gäng framför allt japanska spel. Otogi var så, och om jag minns rätt var t.ex. Final Fantasy XII också så i original.