Jag har spelat 88 minuter av Unavowed.
Det här är Wadjet Eye Games senaste peka-klicka-äventyrsspel. Som vanligt är det SVGA-grafik och schysst retrokänsla som gäller - de har ju tidigare bland annat gett ut Blackwell-spelen (som utspelar sig i samma universum som Unavowed), Technobabylon och Primordia. Det här är lite av deras grej.
Och jag tänker inte klaga. Jag älskar peka-klickaspel, och det här är väldigt välgjort. Det har alla bells and whistles man skulle kunna tänka sig, som till exempel en hotspot-visarknapp (funnits sedan Simon the Sorcerer 2, men alltför många spel i genren saknar en), möjligheten att dubbelklicka för att gå till scenutgångar snabbt, möjlighet att hoppa förbi repliker i samtal, etc. Mekaniskt är det alltså riktigt bra.
Grafiskt är det också väldigt trevligt. Eftersom det är SVGA-grafik och inte VGA så påminner det nog mer om till exempel I Have No Mouth and I Must Scream än om Lucasarts' klassiker eller Beneath a Steel Sky. Men det är ju OK, det också. Bakgrunderna är snygga (digitala, antar jag) målningar med snygg blending och animationer, karaktärerna har en skarpare look som får karaktärerna att kontrastera mot bakgrunden på ett snyggt och passande sätt. Färgdjupet är såklart långt över SVGA, så genomskinlighet och annat finns med, vilket skapar en schysst blandning av ny och gammal grafisk känsla. Det enda som inte funkar alls för mig är de enstaka gånger där det plötsligt finns saker som inte passar den upplösning spelet låtsas använda - t.ex. eldbollar som uppenbart har högre upplösning.
Röstskådespeleriet varierar mellan "helt ok" och "bra". Det stör inte, om man säger så, men det är kanske inget som kommer att vinna spelet några priser heller.
Storymässigt är spelet engagerande och intressant. Jag har definitivt fått mersmak. Däremot har jag förstått att spelet egentligen ger mer om man spelat Blackwell-spelen först, så jag funderar på om jag inte borde göra det... Men upplägget är extremt rollspeligt: man är en person (man eller kvinna, det väljer man själv) som tagits över av en demon som gjort en massa dumma saker med ens kropp innan den tvingades ut. I samband med exorcismen så möter man och går med i The Unavowed, en organisation som undersöker och neutraliserar ockulta hot i New York.
Man gör en hel del rätt intressanta val - det är oklart hur mycket konsekvenser valen får (jag hoppas på: inga) men i valögonblicket så känns det väldigt kul att bestämma.
Jag ser fram emot att spela mer av det här.
BETYG: 95