YESSS
Jag klarade just Quantum Break. Den där sista bossfighten var verkligen inte kul… Det här spelet har verkligen cementerat min uppfattning om actionspel. Jag gillar dem, generellt, inte. Det finns undantag, men jag är ganska dålig på spel som kräver precision och timing och då blir det helt enkelt inte kul. Jag är inte heller någon adrenalinjunkie, jag mår inte bra av press och att det "är spännande" liksom. Det blir mest stressigt.
Jag kan dock tänka mig genomlida actionsekvenser i spel som belönar mig med najs story och/eller intressant utforskande mellan varven. Mass Effect-spelen hamnar ju i den kategorin till exempel. Det gör det här också. Alltså, actionsekvenserna här är okej, det är skoj med krafter och så, men varje gång var jag mest glad över att de var över.
Men Quantum Break… det pratas för lite om det här spelet. Det är ett riktigt spännande, och utan tvekan väldigt dyrt, experiment. Det leker med skärningspunkten mellan TV-serie och TV-spel på ett sätt jag tycker funkar bra. Spelet har några år på nacken, men grafiskt håller det ändå. Framför allt miljöerna. Och storyn är intressant. Om man gillar tidsrese-scifi, då. Jag gillar verkligen spelets grundpremiss, "kronon-fältet" och "kronon-partiklar", att det som gör att tid flödar liksom är lite som… likte som den här grejen med gravitoner. Det här spelet utgår från en intressant syn på "tid", och bygger en story kring det, helt enkelt. Me like. High concept scifi som funkar.
Min största tacksamhet är dock att jag slapp slåss mot några såna där tids-monster som de hintade om i hela spelet och som Martin Hatch visade sig vara. Och som Serene blev i slutänden. Jag var så jävla beredd på att de skulle börja dyka upp som ett slags bossar eller rentav skitjobbigare versioner av de redan skitjobbiga krono-soldaterna jag hatade. Jag menar, det var rätt starka hintar – ingame-texter som berättade om jobbiga situationer där man måste gömma sig undan dem, tekniker för att döda dem, etc. Men i slutänden slapp jag. Jag fattar om en och annan som spelade spelet kände sig snuvad men jag känner verkligen bara att GUD VAD SKÖNT.
Så. Kommer jag att spela om det här spelet? Nä. Jag funderar på att plocka fem av de där sista sex achievementsarna; fyra av dem är bara att göra andra val vid spelets junctions, en är att fånga lite fler kulor med tidsskölden. Jag kommer absolut att skippa den achievement som är att klara spelet på svåraste svårighetsgraden. Men jag kommer inte att spela om det här, tror jag. Rekommendera det? Ja, absolut.
Eller man ska aldrig säga aldrig. Kanske köra om på enklaste svårighetsgraden, kanske med fusk, bara för att återuppleva storyn nån gång.
Men härnäst blir dt nog sannolikt Alan Wake för min del. Ytterligare ett spel jag spelar trots actionsekvenserna…