Nekromanti Speltråd Zombies i Bergsfors

Recca

Femme Fatale
Nicola:

"Bra." Jag håller fram handen som för att Lollo ska ge mig nyckeln.

"Handtaget kommer säkert gå av rätt snabbt." Anmärker jag när jag ser Rutger stå där med sin stekpanna.

Berit far plötsligt upp på sitt skröpliga men pigga sätt. Hon har ett finurligt leende. "Gubben har ju en.. gubben har en gammal hammare..." Muttrar hon medan hon pilar bort till förrådet. Det klirrar och har sig när hon respektlöst röjer där inne. Efter en stund kommer hon med en hammare av grov kaliber. "Duger den här?" Hon håller ut den tunga tingesten med båda händerna mot Rutger. En välanvänd hammare i rostfritt stål.

Jag går bort till förrådet när Berit lämnat det, nyfiken på vad mer användbart jag kan hitta där inne. Snabbt kikar jag igenom verktygslådan utan att bli värst imponerad. Jag tar en snabb titt över hyllorna också.

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Rutgers kommentar om att diska sitt vapen får mig att undra: Iskall eller galen?.

Jag ger Nicola nyckeln "Okej, men jag åker shotgun".

Jag måste ta reda på hur det är med Rutger, om han är att lita på. Dags för lite male bonding. Jag går fram till honom. "Du Rugge om vi inte var i Bergfors utan till exempel i Stockholm; vilken kändis skulle du rädda från zombiesarna? Jag skulle dyka på Veronica Maggio. Den tjejen(och så något riktigt grabbigt)" och en vänskaplig armbåge i revbenen).

mårten1

Swordsman
Rutger

När Lollo kommer in i köket ser han att det är inte så mycket diskning som håller på, snarare att torka av stekpannan från allt spad som sitter där så det inte ska skvätta massa varmt spad på den som använder det.

Rutger skrattar till på frågan
"Haha, jadu inget dåligt kap direkt. Dock om vi var i Stockholm skulle jag nog försöka gå tag på en kvinna vid namn Julia istället. Du skulle ha sett henne, gick på KTH ihop och jadu, inte mycket som slår dem benen, kanske hennes röst dock."

[Ghaa Iskaral! Mårten har ingen aning om kändisar över huvud taget... fick till och med googla Maggio :gremlaugh: ]

Laowai

Hero
Cissi said:
Lunde

Jag slänger en blick på Jimmy. Funderar på vad som gjort honom så hård, var all ilska kommer ifrån. Men han har någon därute som han älskar, det är jag säker på, och han är en av oss nu. Vi måste hålla ihop. Min magkänsla säger mig det.
Jag rycker till och slits från mina funderingar av att Sigurd lite omilt lägger bandage om mina händer. Plötsligt är jag väldigt glad över alla jävla sprutor och tablettvaccin jag tog innan min senaste resa i Afrika. Jag kommer inte dö av stelkramp i en verkstadshall i alla fall.
Jag ler tacksamt mot Sigurd.
"Tack."

När Jimmy pratat klart möter jag hans blick.
"Ehm... Du kanske kan ta in Jonas i de bakre rummet? Så kan jag och Jesper jobba på craftern... Jag... kommer nog bli distraherad om du ska tor... förhöra honom härinne."
Jag ser lite generad ut och viker snabbt undan blicken igen.

Jesper har efter äventyret ute på gården tvättat av sig lite i duschrummet, och kommer ut, aningens mindre nedblodad, precis i tid för att höra det sista meningsutbytet.

"Jag kan efter att "Jonas" kallt bara mördat Anders tycka att han kanske inte förtjänar sämre." Jesper ser med förakt på den tillkvicknande Jonas.
"Men jag vill, till synes lika lite som Lunde, ha någon del av det. Eller, vänta."

Jesper går raskt fram till Jonas som blinkar i ljuset och ger honom en saftig snyting rakt i nyllet. Han spottar på honom, och väser

"Jävla förrädare." Han vänder sig om och börjar röra sig mot craftern. "Någon del av det kunde jag allt visst tänka mig."

Anchorman

Swashbuckler
Nicola, Lollo och Rutger

[Mårten du är medveten att du fick en hammare av Nicola? Du får givetvis använda stekpannan om du vill men det känns som du hade missat det inlägget]

Verktygslådan innehåller det man kan förvänta sig av en enkel verktygslåda, inget extraordinärt alls.
I övrigt i förrådet finns det inte heller mycket av hurra för, en ganska stor ficklampa, ett kastspö och en fiskelåda full med drag samt även en skruvdragare.
En sopkvast med rejält skaft är väl det enda som skulle kunna användas som vapen. Utöver detta så är det mest städartiklar som finns i förrådet.

mårten1

Swordsman
Rutger

[Nej, missade det totalt men men, sådant händer :gremsmile: men Rutger tog emot hammaren gladeligen men då bollen i vår... diskussion just nu ligger hos Lollo så gör jag inga större ting här just nu.]

Cissi

Up to no good.
Lunde

Jag stirrar på Jesper när han smäller till Jonas och höjer förvånat på ögonbrynen. Inte trodde jag att den söte verkstadskillen var en sån fighter. Fast jag har ju sett honom slåss med zombies... Och blivit biten. Jah ser plötsligt väldigt bekymrad ut igenen skakar av mig obehaget. Jesper borde påverkats av bettet vid det här laget... Visst borde han? Shit! Hoppas det inte kommer ner till att vi måste slåss mot Jesper... Vi kommer kanske bli tvugna att... Jag blinkar bort en tår. Helvete vad gråtmild jag är idag! Fokus. Bygga om bilen till en stridsvagn och låtsas som om det inte pågår tortyr i verkstadshallen är mitt nästa mål. Jag följer efter Jesper.
"Jesper, har ni några arbetskläder du tror jag kan låna?"
Jag gör en åtbörd mot min tröja som är helt nedblodad.
"Gärna både byxor och skjorta men overall går utmärkt."

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Rutger verkar inte vara galen. Det är bra. Synd bara att jag inte kunde uttrycka min uppskattning för hans val av tjej. Jag har ju aldrig sett henne.

Sedan kommer Nicky med en hammare till Rutger och åaynen av detta brutala vapen, på något sätt mycket mer brutalt än till exempel Nickys skivstång, för mig raskt tillbaka till den bistra verkligheten. Bröstkorgen dras ihop och jag säger med halvkvävd röst
"Ja då är vi väl klara då?"

Laowai

Hero
Cissi said:
Lunde

Jag stirrar på Jesper när han smäller till Jonas och höjer förvånat på ögonbrynen. Inte trodde jag att den söte verkstadskillen var en sån fighter. Fast jag har ju sett honom slåss med zombies... Och blivit biten. Jah ser plötsligt väldigt bekymrad ut igenen skakar av mig obehaget. Jesper borde påverkats av bettet vid det här laget... Visst borde han? Shit! Hoppas det inte kommer ner till att vi måste slåss mot Jesper... Vi kommer kanske bli tvugna att... Jag blinkar bort en tår. Helvete vad gråtmild jag är idag! Fokus. Bygga om bilen till en stridsvagn och låtsas som om det inte pågår tortyr i verkstadshallen är mitt nästa mål. Jag följer efter Jesper.
"Jesper, har ni några arbetskläder du tror jag kan låna?"
Jag gör en åtbörd mot min tröja som är helt nedblodad.
"Gärna både byxor och skjorta men overall går utmärkt."

Jesper stannar mitt i steget och vänder sig om.

"Eh, jag tror att det ska finnas grejjer i din storlek. Precis innanför dörren ut mot trapphuset finns det en röd dörr som går in till omklädningsrummet. Det borde finnas grejjer där."

Han kliar sig lite på såret vid ögat, och drar skarpt efter andan när han råkar riva rakt i såret.

"Vet inte om det finns något rent, men det borde finnas både tröjor och skor och brallor. Det finns en dusch därinne också om du vill. Alltså, för blodet då. Inte att du luktar. Heh."

Han ler kort, och verkar bli lite besvärad.

Cissi

Up to no good.
Lunde

Jag sträcker reflexmässigt fram en hand för att hindra Jesper från att riva sig i ansiktet.
"Gör inte så, det blir infekterat." Drar åt mig handen och ler förläget.
"Uhm... förlåt. Okej, omklädningsrummet... Är strax tillbaka."
Jag kliver förbi Jesper...
"Riv inte på såret!" Säger jag uppmanade och ler.

Jag letar runt i omklädningsrummet och hittar tillslut en ovarall som bara är ett par decimeter för lång i benen men som sitter hyfsat bra över höfterna. Undrar varför jag bryr mig om huruvida kläderna sitter bra. Rycker på axlarna och viker upp benen, knyter ärmarna runt midjan och drar av mig både tröja och linne som börjar stelna av blodet. Jag hittar en t-shirt som är relativt ren men som någon någongång befriat från sina armar. Ha! En riktig raggaroutfit. Jag blir på lite bättre humör och lyser riktigt upp när jag hittar ett par lättare kängor som faktiskt sitter väldigt bra på mina fötter. Första gången jag är glad över att jag inte har pyttesmå tjejfötter. Men de är ändå små för att vara en mans arbetarskor... kanske en son eller något som brukar hänga med farsan på jobbet.

Bättre till mods går jag ut till Jesper i garaget igen för att hjälpa honom med bilen.

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Tja Recca har inte hört av sig på ett tag, men Nicky verkade ju ivrig att koma iväg så...

Vi tar farväl av Linda, Hanna och Berit och tar trappan ner till entréplan. Det finns en bakdörr som leder till parkeringen.

Och där kan vi väl vänta på uppdatering? Vi hoppas att grannens röda Mitsubishi står kvar och planen är att åka iväg mot Östra. Nicky har nycklarna och Lollo är fast besluten att sitta fram den här gången för det är hans tur och han känner sig som ett barn när han sitter i baksätet.

mårten1

Swordsman
Rutger

[Varför svarar folk när jag skriver för! :gremlaugh: ]

Rutger tar sig en liten titt in i lägenheten som Linda och Hanna ska vara i, ser sig fortfarande lite i lärarrollen mot Hanna, men lärare står inte högre än mor för tar inte lång tid innan Linda redan kollat upp allt och även tagit lite av matkonserverna som Nicola hittade i den nu zombirika lägenheten. Han önskar dem en säker stund... och ser sedan att Nicola och Lollo är på väg ner i trapphuset, tar sin hammare och väska och följer med. Redo att springa ut och sätta sig i mitten på baksätet.

Laowai

Hero
Cissi said:
Lunde

Jag sträcker reflexmässigt fram en hand för att hindra Jesper från att riva sig i ansiktet.
"Gör inte så, det blir infekterat." Drar åt mig handen och ler förläget.
"Uhm... förlåt. Okej, omklädningsrummet... Är strax tillbaka."
Jag kliver förbi Jesper...
"Riv inte på såret!" Säger jag uppmanade och ler.

Jag letar runt i omklädningsrummet och hittar tillslut en ovarall som bara är ett par decimeter för lång i benen men som sitter hyfsat bra över höfterna. Undrar varför jag bryr mig om huruvida kläderna sitter bra. Rycker på axlarna och viker upp benen, knyter ärmarna runt midjan och drar av mig både tröja och linne som börjar stelna av blodet. Jag hittar en t-shirt som är relativt ren men som någon någongång befriat från sina armar. Ha! En riktig raggaroutfit. Jag blir på lite bättre humör och lyser riktigt upp när jag hittar ett par lättare kängor som faktiskt sitter väldigt bra på mina fötter. Första gången jag är glad över att jag inte har pyttesmå tjejfötter. Men de är ändå små för att vara en mans arbetarskor... kanske en son eller något som brukar hänga med farsan på jobbet.

Bättre till mods går jag ut till Jesper i garaget igen för att hjälpa honom med bilen.

Jesper ler åt Lunde.

"Förlåt, eller ja, tack menar jag. Jag ska tänka på det."

Han tittar efter henne lite hemligt när hon går till omklädningsrummet, och slappnar märkbart av så snart hon rundat hörnet in mot kontoret.

'Phew'

Han andas ut, och går till craftern och börjar slita fram materialet som skall in nu när bilen äntligen är tom.

Svetsarna och alla verktyg står lätt tillgängliga, så det är bara för Jesper att börja kapa och bocka stålet som ska på bilen sedan.

Recca

Femme Fatale
Nicola:

[Nu går det undan här.]

Först hinner vi kanske speja igenom den där lägenheten som jag la en handduk i? Vi måste röja den för att Hanna och Linda ska kunna ha nåt ställe o gå på toa på (och som vi kan återvända till eventuellt. Så jag lägger en hand på Rutgers arm och tecknar mot halsduksdörren. Väl framme öppnar jag med ett steg bakåt så att dörren går upp på vid gavel och man kan se in ordentligt. Jag nickar åt Rutger att gå in först.

[Föreställer mig att SL kan ha en zombie här inne eventuellt eftersom dörrar på glänt är otäcka, men om det inte är några zombies här så kan SL bara beskriva hur vi går ner på baksidan av huset och tar oss mot Mitsubishin, typ.]

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Okej. Först andra lägenheten och sedan ner till parkeringen. (Godnatt önskar Iskaral)

Cissi

Up to no good.
Lunde

Väl ute i garaget tar jag på mig ett par handskar och går några varv runt bilen. Funderar på hur vi ska fästa grejerna utan att påverka jämvikt och styrning allt för mycket. Sätter mig sedan med ett block över knät på en stol och gör en snabb skiss. Fnyser lite när jag ser hur lik bilden blir min morbrors skisser på bilarna han jobbar med, men det är alltid bra att visualisera slutresultatet.
Fortfarande böjd över min ritning av vår stridsvagn säger jag:
"Jesper... vad tror du om att göra som typ, skottgluggar, där vi kan skjuta ut Axels plattjärn och motorsågssvärden om någon skulle försöka sig på att klättra på bileländet?"

Anchorman

Swashbuckler
[Inte så mycket att uppdatera i verkstaden nu, så ni får prata på]

Nicola, Lollo och Rutger

[Ähh dumt att bromsa upp bara för att knocka nån zombie nu kör vi vidare.]

De tre kommer ner till bakdörren och tittar ut.
Den röda Mitsubishin står ett femtiotal meter bort, synen är i övrigt ungefär som sågs tidigare ifrån balkongen, några zombies står utspridda här och var på parkeringen, ingen står i närheten av bilen som gruppen söker.
Försiktigt rör sig de tre mot bilen.
Nicola öppnar dörren och de tre sätter sig, Nicola i förarposition, Lollo åker "shotgun" och Rutger håller ställningarna i baksätet.
Nicola startar bilen.

Recca

Femme Fatale
Nicola:

Jag kör ut försiktigt. Siktar på att ta en omväg mot sjukhuset och inte köra via stan utan kring stan, för att zombiesarna nog håller till centralt. Så jag följer en sån där lång cirkulär vägslinga som rundar stan. Kör sakta och försiktigt men ändå så snabbt jag vågar.

(Har 2 i bilkörning har jag för mig)

mårten1

Swordsman
Rutger

"Ok, så vad är planen nu. Vet du vart i sjukhuset hon är? Jag tänker att det är ganska stort. Sen när vi är där... jag vet inte. Ska vi sikta på ambulansinfarten?"

Rutger tittar frågande på Lollo, eftersom Nicola fokuserar mera på körningen. Själv har han inte så stor koll på sjukhuset då han än så länge inte varit där. Men sjukhus till en stor stad borde vara stor plus ha ambulansinfart tänker han.

Recca

Femme Fatale
Nicola:

"Vaddå tänker? Har du aldrig varit där?" Jag talar till Rutger, rynkad panna med tanke på hans ord men fullständigt fokuserad på vägen. "Var där i vintras på akuten med en kille. Han var helt trasig i ansiktet. Blod överallt." Jag säger det här utan att röra en min, berättar det som hade jag pratat om mörka moln på himlen.