Nekromanti Speltråd Zombies i Bergsfors

mårten1

Swordsman
Rutger

Rutger känner av stämningen i framsätet och rätt nöjd med att han sitter där bak.
"Lollo, det är Nicolas vän så tycker hon får bestämma lite och hon verkar vilja att vi avvaktar med polisen. Jag förstår henne för hade det vart min vän hade jag nog tagit reda på vad sjutton de hade gjort innan jag ringde polisen. Sen tror jag poliserna är rätt utspridda som det är och försöker hjälpa till. Självklart får vi reda på något som kan hjälpa till ringer vi dem."
Vid det sista tittar han mot Nicola, dock tittar hon framåt så hon kanske inte märker det.

Recca

Femme Fatale
Nicola:

Jag ägnar Rutger en blick i backspegeln, den kan tolkas lite hur som helst men jag är nog rätt tacksam av att vara backad av någon i detta.
Jag känner en växande irritation angående Lollo, den jävla gnuttexperten, vafan vet han, så med rösten uppenbart spänd och farlig säger jag "Jag kan släppa av dig här, om du vill."
Jag ångrar mig nästan direkt och fortsätter med lite mindre hostil röst.
"Polisen bad oss hitta henne, eller hur... Vi har henne inte nu, men vi är på väg till en plats där hon kanske är." Efter en utdragen paus av vägkoncentration tillägger jag "Polisen har uppenbarligen fullt sjå med zombies. Annars hade de inte bett om hjälp av privatpersoner."

Cassius

Hero
Anchorman said:
Jimmy, Jesper och Lunde

Hela verkstan följer med Jimmy tillbaka in i duschrummet, det är knappt att alla får plats, Axel står lite i bakgrunden och får kolla över folks huvuden.
Jonas har lyckats välta sig själv, antagligen i något desperat försök att ta sig loss samtidigt som Jimmy sprang och hämtade folk, det enda han har lyckats med dock är att få ett fullt märke på armen och hamnat i en obekväm ställning.
Du igen va? Vi hade ju så trevligt nyss och så går du bara, jag antar att du gillar när folk kollar på. säger han och flinar lite lätt, han vänder sig mot Jesper och säger med en seriösare ton.
Jag vet inte mycket om dig, men jag vet att det är något annorlunda med dig, du ändras inte, du blir ingen jävla zombie som alla andra som har blivit bitna, jag vet inte varför, men du är nog mycket viktigare än du tror.
Jonas börjar gråta lite lätt. Han vrider sitt huvud mot marken en stund innan han fortsätter.
Ni måste ta Jesper till sjukhuset, ta honom till forskningsavdelningen, sal 12C där hittar ni folk som jobbar på ett botemedel dem behöver ditt blod Jesper, om du är immun så kan du vara nyckeln till allt!

- Va fan bölar du nu!?, innan skulle du ju spela tuff. Är det inte lika roligt längre?!

Jimmy ger honom en örfil och stannar upp, det blir lite tyst i rummet och det är uppenbart att Jimmy var påväg att börja misshandla honom ordentligt. Han backar ett par steg.

- Nu gör vi färdigt den där jävla craftern och så drar vi, vi lämnar honom här. Han får klara sig själv.

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Rutgers oväntade stöd för Nicola och hennes vresiga kommentar får mig att backa. Jag känner mig rätt ensam. Jag lägger radion i handskfacket och har nu bara bibeln i händerna. "Skyll inte på mig sen"

Till Nicky: "Du kan väl säga vart vi är på väg. Om du nu vill att vi ska följa med" Jag får plötsligt lust att dänga bibeln i skallen på henne för att få henne att prata. The power of Christ compels You. The power of Christ...Men jag gör det förstås inte, för att vara tydlig.

Recca

Femme Fatale
Nicola:

"Sjukhuset." Jag hånler lite. "Du kan väl kolla efter överlevande, eller nåt. Make yourself useful." Muttrar jag lite trött.

Cissi

Up to no good.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
Cassius said:
Anchorman said:
Jimmy, Jesper och Lunde

Hela verkstan följer med Jimmy tillbaka in i duschrummet, det är knappt att alla får plats, Axel står lite i bakgrunden och får kolla över folks huvuden.
Jonas har lyckats välta sig själv, antagligen i något desperat försök att ta sig loss samtidigt som Jimmy sprang och hämtade folk, det enda han har lyckats med dock är att få ett fullt märke på armen och hamnat i en obekväm ställning.
Du igen va? Vi hade ju så trevligt nyss och så går du bara, jag antar att du gillar när folk kollar på. säger han och flinar lite lätt, han vänder sig mot Jesper och säger med en seriösare ton.
Jag vet inte mycket om dig, men jag vet att det är något annorlunda med dig, du ändras inte, du blir ingen jävla zombie som alla andra som har blivit bitna, jag vet inte varför, men du är nog mycket viktigare än du tror.
Jonas börjar gråta lite lätt. Han vrider sitt huvud mot marken en stund innan han fortsätter.
Ni måste ta Jesper till sjukhuset, ta honom till forskningsavdelningen, sal 12C där hittar ni folk som jobbar på ett botemedel dem behöver ditt blod Jesper, om du är immun så kan du vara nyckeln till allt!
</div>

- Va fan bölar du nu!?, innan skulle du ju spela tuff. Är det inte lika roligt längre?!

Jimmy ger honom en örfil och stannar upp, det blir lite tyst i rummet och det är uppenbart att Jimmy var påväg att börja misshandla honom ordentligt. Han backar ett par steg.

- Nu gör vi färdigt den där jävla craftern och så drar vi, vi lämnar honom här. Han får klara sig själv. </div></div>
Lunde

[Jag gissar att Jimmy kommer ut ur duschrummet när han hindrat sig själv från att slå på Jonas...]

Jag ger männen en trött blick. Helst av allt skulle jag vilja gå ner till fikarummet igen och hämta min telefon och ringa till Morgan, igen. Och varför inte, jag kan inte svetsa i alla fall och med Jesper, Axel, Sigurd och Jimmy på craftern så löser dom väl det. Jag släpper ut en djup suck och utan ett ord går jag upp för trappan mot lunchrummet. Kommer på att jag lånade ut telefonen till Jimmy och är på väg ner igen när jag ser den på bordet. Tar den och ringer till Morgan, igen.
"snälla, snälla svara nu." Mumlar jag tyst och ställer mig så jag ser ut genom fönstret.
Därute är det sen septembereftermiddag. Solen står ganska lågt på himlen och kastar solkatter över industriområdets containrar, fönster och plåttak. I asfalten på gårdarna och vägarna skjuter maskorosorna upp sina gröna blad mot solen och på huset mittemot klättrar en murgröna över det röda teglet. Några bilar står parkerade en bit bort utanför plåtslageriet, en rostig cykel ligger i ett buskage. Jag lyfter blicken och tittar bort mot villorna som ligger bortom industriområdet, bortom vägen och bäcken. Några tak går att skönja i grönskan mellan björk och ek och bok men annars så ser man inte mycket av det. Skylten från bensinmacken norr om stan sticker upp över industrihusen.
Det är en helt vanlig septemberdag, en helt vanlig dag. Förutom att det är alldeles, totalt knäpptyst därute. Inga fåglar, inga bilar, inga hammarslag från plåtslageriet, inga människor... åtmindstonde inga levande.
Signalerna i telefonen går fram.
"Snälla, snälla, svara..."

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Djupt sårad av Nickys hånfulla kommentar tittar jag ut genom fönstret på min sida, på det Bergors har förvandlats till. Jag tänker inte bli den första som bryter tystnaden.

Recca

Femme Fatale
Nicola:

Att Lollo ger sig snabbt är förvisso bra, men av nån anledning; den uppskruvade situationen bidrar; för att inte tala om att Lollo ständigt ifrågasätter mitt omdöme; känner jag mig fortfarande irriterad på honom. Jävla gnutt! Att hans utseende tilltalar mig och jag därför bråkar lite extra är nåt jag inte överväger när jag skickar en elak känga hans väg. "Du kanske kan be Gud om hjälp igen. Det kanske hjälper."

Laowai

Hero
Anchorman said:
Jimmy, Jesper och Lunde

Jesper blir helt chockad av det han just fått höra. Kan det verkligen stämma?

Han hinner inte reagera innan Jimmy har hunnit slå honom och lämna duschrummet.

"Hrm, ja, jag hade gärna gett han en bläcka jag med." Säger Sigurd buttert.

Jesper blinkar till, fortfarande häpen.

"Jonas, vad fan är det som händer? Vad menar du att jag kan bota det här?" Han går närmare Jonas så han kan se honom i ögonen. Sigurd lämnar rummet och fortsätter arbeta på craftern. Men Axel verkar inte vilja lämna Jesper ensam med Jonas.

"Vad menar du med att jag skulle vara botemedlet? Det var ju för i helvete ni som släppte ut det! Vilka "Ni" nu är!!!"

Jesper börjar vid det här laget jaga upp sig, och nästan skriker det sista.

"Vad i helvete är allt det här?!"

Anchorman

Swashbuckler
Nicola, Lollo och Rutger

Ungefär i samma stund som Nicola lägger sin hånfulla kommentar till Lollo så passerar dem en kyrka, ironiskt nog står det en präst uppe på taket i full mundering och skriker ut Guds budskap över staden.
En samling zombies har samlats nedanför, på håll och om man inte visste bättre ser det nästan ut som om dem lyssnar och dyrkar orden han säger, i själva verket är det nog inte så.
Bilen har nu färdats ungefär halva vägen till sjukhuset.

Lunde, Jesper och Jimmy

Sigurd går fram till Jimmy efter att dem har kommit ut i verkstan.
Du gjorde det bra, vi har en riktning nu, ett mål. Vi kanske inte har varit de bästa av vänner, men jag resperkterar dig, det vill jag att du ska veta, vad du än har gjort tidigare.

Axel tänker flera gånger gå in och stoppa Jespers gapande, men ångrar sig.
Res mig upp för fan! skriker Jonas med gråten i halsen, Axel tvekar men gör sedan som Jonas vill.
Det var aldrig tänkt att det skulle bli så här, viruset var avsett för att döda vissa människor, vi testade det innan och då funkade det som det skulle, men det måste ha muterat på något sett. Jag lovar om jag kunde få det ogjort så hade jag fixat det, men jag kan inte! Jonas gråter ännu mer nu än vad han gjorde tidigare.

Singal efter signal går fram i Lundes telefon. Väntan känns lång, antagligen mycket längre än vad den egentligen är. Efter sjunde signalen hörs:
Du har kommit till: 07....

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Sekunden innan vi kommer till kyrkan fräser jag åt Nicola: "jag frågade honom nyss. Han sa dumpa den där djävla bruden först så kan vi snacka se..."

"Åh Herre Gud!"

mårten1

Swordsman
Rutger

"Han verkar ha humor den där."
Säger Rutger och skrattar till lite på Lollos tilltal.

"Men Nicola, vi vill hjälpa dig, ingen ide att bli så bittsk. Vi vet att vi ska till sjukhuset, men vi undrar vart? Ska vi gå in genom huvudentre genom ett hav av zombis som togs tid eller ska vi in till den här forskningsanläggningen Lollo snackade om som verkar ligga lite vid sidan av... hoppas helst på det senare, vill nog inte in i någon huvudentre direkt."

[Edit, min kommentar kanske kommer in mellan Iskarils båda... höll på att skriva under tiden som det andra dök upp :gremsmile: ]

Cassius

Hero
Anchorman said:
Lunde, Jesper och Jimmy

Sigurd går fram till Jimmy efter att dem har kommit ut i verkstan.
Du gjorde det bra, vi har en riktning nu, ett mål. Vi kanske inte har varit de bästa av vänner, men jag resperkterar dig, det vill jag att du ska veta, vad du än har gjort tidigare.

Axel tänker flera gånger gå in och stoppa Jespers gapande, men ångrar sig.
Res mig upp för fan! skriker Jonas med gråten i halsen, Axel tvekar men gör sedan som Jonas vill.
Det var aldrig tänkt att det skulle bli så här, viruset var avsett för att döda vissa människor, vi testade det innan och då funkade det som det skulle, men det måste ha muterat på något sett. Jag lovar om jag kunde få det ogjort så hade jag fixat det, men jag kan inte! Jonas gråter ännu mer nu än vad han gjorde tidigare.

Singal efter signal går fram i Lundes telefon. Väntan känns lång, antagligen mycket längre än vad den egentligen är. Efter sjunde signalen hörs:
Du har kommit till: 07....

- Det är lugnt Sigurd, jag är van vid att folk inte gillar mig.

Jimmy tänkte säga något ännu snällare när han hör Jonas domdera inifrån duschen och man ser i hans ögon att de förändras.

Jimmy går in och knuffar Alex åt sidan och sedan trycksparkar han omkull stolen så den landar på sidan. Han reser sen sin högra fot så högt att knäet nästan nuddar vi hans haka och sedan stampar han Jonas i bröstet och skriker.

-Fattar du att du ska hålla käften din jävla råtta. Du ska ligga där i vattnet. Hör jag dig säga ett jävla knyst till så kommer du spotta tänder som pistageskal.

Jimmy går sedan raskt ut och går upp till craftern och sätter igång och jobbar.

Feuflux

omjonasson.se
Bengt

Försiktigt trycker Lars upp dörren med änden på sitt metspö.
Ingen ljud hörs förutom ifrån en tv som är på därinne.
Med smygande steg går de båda in.
Macken verkar vara tom, men det verkar också har varit slagsmål eller något annat kaotiskt innan.
Flera av hyllorna är välta och det ligger fullt med skum på golvet, antagligen ifrån en skumsläckare som ligger på golvet. Ett blodspår leder mot toaletten.

Teven visar en nyhetssändning, verkar vara det enda som är på, på alla kanaler.
En man blir intervjuad, expert på biomedicin står det i undertexten.
Vad vi har sett här är en extrem snabb spridning, bilderna som har kommit in, de få vi har lyckats få tag på tyder på en spridning genom att smittade biter osmittade, varför de har impulsen att göra det här är omöjligt att säga, de verkar inte ha något intresse av att bita varandra.
Nyhetsankaret fortsätter sin intervju:
Finns det något botemedel? Eller jobbar ni på något?
Just nu finns inget botemedel, vi jobbar för fullt för att försöka framsälla något, men vi har bara vetat om det här i någon timme och tiden går. Det är också väldigt svårt att få ett botemedel utan att undersöka smittan i sig, och vi vågar inte släpa ut någon smittad ifrån Bergsfors, risken är helt enkelt för stor.

Nyhetsankaren vänder sig mot kameran som om han ska läsa upp någonting annat men vänder sig tillbaka mot experten.
Är Bergsfors förlorat?
Experten kliar sig i sitt vita skägg.
Jag är rädd för att det kan vara det.
Bengt och Lars tar varsin kasse (det hänger flera stycken vid kassan) och börjar packa ner diverse saker att äta, drickyoggi, choklad och frukt och så. Samtidigt som de nervöst spanar både ut genom fönstren och mot toaletten. Ingen vill ta upp blodspåren och vad som kan finnas på toaletten... Istället pratar de om annat.

Lars: De säger att de inte släpper ut någon smittad från Bergsfors. Alla vägar är säkert avspärrade av militär. Tror du ens vi kan lämna stan pappa?
Bengt: Varför skulle de stoppa oss? Det är inte direkt så att man tar miste på smittade och friska.
L: Men som i den nya Batman-filmen där de spärrar av hela centrum oavsett vilka som blir fast.
B: Du vet att jag inte vet vad du pratar om nu... vill du prata film får du ta nån med Clint Eastwood.

Det blir tyst en stund.

L: Du skulle kunna vara med och forska på botemedel pappa. Du har utbildningen för att klara det.
B: För fan Lars, jag är ingen forskare. Jag kan vårda människor!
Lars låter lite mer irriterad nu.
L: Du hörde vad dom sa på tv. Om det ska fixas ett botemedel så måste det göras på sjukhuset här! De behövs smittade att ta prover på. Ut ur stan kanske är helt fel håll för oss.
Bengt stirrar ner i golvet och mumlar nåt kort om "dåligt samvete".

- Vi måste kolla toaletten, säger Lars efter en stund för att bryta tystnaden. Och leta arbetskläder i personaldelen som verkar ligga bakom dörren bredvid.
Bengt nickar.

Recca

Femme Fatale
Nicola:

Jag hinner inte ge svar på tal åt Lollo för jag måste följa hans blick till prästen på taket av kyrkan. Naturligtvis fortsätter jag köra. Jag skakar lite på huvudet åt prästens öde bara.

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Jag skriker åt Nicola att stanna och tar tag i ratten, drar till och släpper efter, men behåller greppet om den. Det får bilen att kränga till och avsikten är att tvinga Nicola att sakta in

"Det är ingen präst däruppe. Det är Kurt. Han har Downs och han kommer att ramla ner!!!"

Cissi

Up to no good.
Lunde

Jag trycker av telefonen och stirrar ut genom fönstret en lång stund.
"de kanske är okej... Smittan kanske inte nått ytterområdena än. Han har nog bara glömt telefonen... Eller så spelar han så hög musik i garaget att han inte hör den... Och då kan zombisarna smyga sig på honom utan att han märker nått..." tänker jag.
För första gångem idag kännet jag att jag har något att verkligen gråta övet men kan inte.
Jag stoppar på mig mobilen och går ner i garaget till de andra som jobbar på craftern. Lutar mig mot väggen för att inte vara ivägen och ser ut som om himlen har trillat ned. Men efter en minut kan jag inte stå still utan börjar hjälpa till. Ju tyngre desto bättre, så jag slipper tänka. Jobbar under sammanbiten tystnad.

Recca

Femme Fatale
Nicola:

Jag hoppar till när Lollo tar tag i ratten och förlorar helt kontrollen så jag trampar stenhårt på bromsen så att däcken tvärstannar och bilen sladdar till ett häftigt stopp vid trottoarkanten. "VAFAN!!" Lollo får en armbåge i ansiktet på ren impuls och i nästa stund knäpper det från bältet när jag får upp det i en rörelse. Jag vrider mig som en panter i förarsätet trots det lilla utrymmet, och jag hamnar öga mot öga med Lollo, sliter tag i hans jacka och väser: "Vafan håller du på med!?" Med den mest aggressiva och farliga viskning som är mänskligt möjlig att uppnå.