Nekromanti Speltråd Zombies i Bergsfors

Anchorman

Swashbuckler
Mormor Ganja

Mannen är bestämd men inte särskilt smart och verkar inte ha full koll på sin motorik, så när Mormor Ganja snurrar runt honom så hinner han inte med vändning och några sekunder senare är Mormor Ganja ute ur växthuset, med mannen inlåst därinne.
Utsidan ser ungefär ut som de gjorde inne i växthuset stora krukor har blivit välta och de fina grusgångarna har blivit täckta av jord som har rivits upp ifrån rabatterna.
Ett halvt dussin människor är här, precis som personerna inne i växthuset står det helt stilla och bara stirrar rakt fram.
En av dem har fått syn på Mormor Ganja och rör sig sakta med ena benet släpandes efter sig mot henne.
Benet är avbrutet mitt på vaden och det är helt böjt bakåt i ett sätt som inte ser nyttigt ut.

Det är fyra stora växthus här ute, utgången är ungefär 50meter bort vid ett litet bås där man köper biljetter.

Björn den gode

Swashbuckler
Mormor Ganja
Det här är helt galet, vad i hela världen är det som har hänt med alla dessa människor? Ja jag tänker inte försöka prata med någon mer i vart fall, dom ser ju lika sjuka ut dom, kan det ha varit nåt sånt där kemiskt vapen som smällt ner? Och att jag klarade mig för att jag var nere under jorden? Äh det är nog bäst att inte fundera för mycket, lika bra att ta sig bort härifrån och ta sig hem. Mormor skyndar sig mot utgången samtidigt som hon inte försöker så mycket väsen av sig.

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Zombien på huven ramlar av När Lunde trycker ner gaspedalen. Det hörs en duns därbak, jag kollar hastigt, det är Rutger, men han ser okej ut. Ambulansen svänger förbi ett par zombies till och en bakspegel slås av. Vi kommer upp ur garaget med sådan fart att bilen nästan lättar från marken. Jag skriker utom mig av adrenalinkicken: "Wo-hoo!" fast det verkar inte störa Lunde som manövrerar ambulansen med säker hand över sjukhusområdet trots den höga farten.

"Wo-hoo!" Äh förlåt grabbar, jag tittar på Lunde, jag vet att det är sjukt, men allt det här som händer det... Det får mig att känna mig så... (Kåt! Jag känner mig så KÅT!) Levande! Förstår ni vad jag menar?

Cissi

Up to no good.
Lunde

Jag sneglar på Lollo och ler åt hans reaktion, hoppas att Rutger är okej därbak och koncentrerar mig på att köra, försöker undvika att köra på någon.
"Lollo," säger jag, helt lugn nu, "hittar du till polisstationen? Vilken är bästa vägen dit?"

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Cissi said:
Lunde

"hittar du till polisstationen? Vilken är bästa vägen dit?"
"Klart jag kan! Det är samma gata som TV-stationen. Ta vänster i rondellen och kör rakt fram bara. Faan vad du kan köra tjejen!" Jag ler mot henne. Dragkedjan på hennes overall har glidit ner en bit. Jag tittar ner i den en stund innan jag vänder mig om mot luckan: "Hur gick det Rugge? Och finns det något där bak du kan bygga en bomb av?" *Skrattar*

Anchorman

Swashbuckler
Erdan

Erdan känner hur greppet runt hans kropp lossnar när han dunkar in zombien i bilen.
Steve rycker tag i honom och drar med honom mellan bilarna.
De är för många, vi springer!
Gatan de är på består av hyreshus på båda sidorna, även en snabbmatsrestaurang och en fiskebutik ligger här. På gatan är de flera krockade bilar och en hel del zombies har valt den här gatan som en plats att stå och hänga på.

Mormor Ganja

Ytterligare två personer får vädring på Mormor Ganja när hon korsar gården i hopp om att komma till utgången.

När hon kommer fram till dörren eller porten som det snarare är den både stängd och låst.

De tre personer som följer efter henne närmar sig snabbt...

Björn den gode

Swashbuckler
Mormor Ganja
Läser lugnt av situationen, jag vill inte prata eller gosa med dom där tre knarkarna eller vad det är, utan försöker bedöma vilket sätt som är enklast att ta sig ut på. Går det att klättra över staketet? Går det att klättra upp på det lilla båset som säljer biljetter och sen därifrån ta sig över staketet? Om något av det känns rimligt så försöker Mormor med det, annars så har hon som sagt bra koll på trädgården och tänker ta sig mot en annan utgång, ju mer obskyr desto bättre, ifall det nu är någon som försökt låsa ina folk här, det brukar trots allt inte vara låst vid den här tiden.

Cissi

Up to no good.
Iskaral said:
Mikael/Lollo

Cissi said:
Lunde

"hittar du till polisstationen? Vilken är bästa vägen dit?"
"Klart jag kan! Det är samma gata som TV-stationen. Ta vänster i rondellen och kör rakt fram bara. Faan vad du kan köra tjejen!" Jag ler mot henne. Dragkedjan på hennes overall har glidit ner en bit. Jag tittar ner i den en stund innan jag vänder mig om mot luckan: "Hur gick det Rugge? Och finns det något där bak du kan bygga en bomb av?" *Skrattar*
Jag lyfts av Lollos humör och blir ännu bättre till mods. Jag följer hans direktiv och blir alldeles varm av Pärlans styrka där den plöjer fram genom staden. Vad orättvist att lämna den kvar i garaget. Men vilken tur för oss.
"Okej, när vi kommer dit... har vi någon plan?" Jag slänger en blick på Lollo. "In och ut liksom?"

Iskaral

Swordsman
Mikael/Lollo

Lunde: "Okej, när vi kommer dit... har vi någon plan?" Jag slänger en blick på Lollo. "In och ut liksom?"

Jag smakar leende på orden: "In och ut? Jag vet inte, men Rugge! Du kan väl nå de där poliserna va? Fråga dem hur de tycker vi ska göra! Kan de kommu ut på något sätt?

Feuflux

omjonasson.se
Då ska vi se om jag har koll på vad alla på plan 16 håller på med:
Jesper: 1 våning ner, letar skalpeller.
Jimmy: skjuten i axeln, gör ingenting och väntar på operation.
Mohammad (nu fick jag rätt stavning hoppas jag): hämtar bår på hjul åt Jimmy.
Nicola: sörjer Lina.
och så Bengt och Lars då.

---

Bengt är in the zone nu. Inga problem att dela ut ordrar när han är i sitt rätta element (att bli beskjuten är dock väldigt ovant).
- Nicola, se till att ta upp Linas passerkort. Vi kommer säkert behöva det.
- Lars, ta med geväret. Vi behöver det sen.
- Ställ båren såhär och hjälp mig med Jimmy.

Mohammad kommer med båren och bandage och hjälper mig att lägga Jimmy tillrätta, och sen börjar vi rulla iväg från dörren.

[Sen är jag rätt förvirrad över geografin och om det finns nån logisk plats att rulla båren till. Bort från den här dörren lär vi ju vilja iaf, men Jesper måste ju kunna hitta oss igen.]
---
moddar lite efter förtydligen från SL och Laowai

Cissi

Up to no good.
Lunde

Jag kikar på Lollo i ögonvrån. Han ser ganska road ut. Var det nått jag sa? Jag svänger av in på en gata med farthinder men saktar inte ned, vi flyger över ett gupp och reflexmässigt sträcker jag ut armen och lägger en hand mot Lollos bröstkorg.
"Förlåt, Rutger!" Ropar jag bakåt, hoppas han hann spänna fast sig.

mårten1

Swordsman
"Jodå, det är bra när man väl har bältet på sig. Dock vet jag inte om jag vill göra en bomb när vi rör oss såhär, vill ju inte råka göra en cabriole av amulansen"

Dock börjar Rutger att titta sig omkring för saker som skulle kunna vara användbart, antingen när de ska rädda poliserna eller senare. Lite bandage och liknande åker ned i väskan men han försöker hitta något som skulle kunna användas som vapen också.
[Har inte själv den kunskapen om vad man skulle kunna hitta och vad man skulle kunna göra av det så om något vet får de gärna flika in med tips :gremsmile: ]

Recca

Femme Fatale
Nicola:

När Bengt ber mig ta passerkortet lystrar jag som ur en dröm. Jag sätter mig på knä vid Linas kropp, sträcker mig sakta över henne och lyfter upp huvudet. Varligt hjälper jag henne sedan av med svärdsskidan. Som sista ynnest för jag igen ögonlocken. Passerkortet ligger vid hennes hand i blodet. Jag torkar av den mot min egen jacka men plastmaterialet jackan är gjord av är inte effektivt nog. Istället hasar jag efter Bengt i jakt på något att torka av kortet med.

Iskaral

Swordsman
Mårten said:
"Jodå, det är bra när man väl har bältet på sig. Dock vet jag inte om jag vill göra en bomb när vi rör oss såhär, vill ju inte råka göra en cabriole av amulansen"
Jag skrattar åt Rutgers kommentar "Jo det där med fegsnöret håller jag med om" Skrattar igen: "Jag fick axeln ur led i en bilolycka, Nicky armbågade mig i näsan och Jimmy slog ner mig och tänkte blåsa skallen av mig. Zombisarna har inte gjort mig nått. De har varit hur gulliga som helst när jag tänker på det" Skrattar för tredje gången.

Cissi

Up to no good.
Jag väjer runt ett billik som står krockad mot en lyktstolpe och förälskar mig ännu mer i Pärlan. Åh du lilla Bula!! Så fin du är på att lyda kommandon! Jag ger Lollo en kort blick och ler.
"Du förtjänade det säkert." säger jag. Sen ropar jag åt Rutger igen.
"Har du kontaktat poliserna än? Vars ska vi hämta dom?"

mårten1

Swordsman
Rutger ser sig omkring och ja, några av dessa saker kanske man skulle kunna använda, defibrilatorn borde nog kunna ge en stöt i alla fall... dock vill han inte ha zombis så nära.

"Har du kontaktat poliserna än? Vars ska vi hämta dom?"
"Skulle precis göra det, hoppas det blir en enkel snatch-and-grab."

Rutger tar upp telefonen och ringer till poliskvinnans mobil som han fick nummret till förut på sjukhuset. Kom igen, svara nu, vi är snart där så om de bara kan ta sig ut så vi kan slänga in dem här bak så är vi snart härifrån igen.

[Låser väl mig själv lite nu, men ni där framme kan ju prata... men tycker det är upp till Achorman att se till så de kan komma ut om de kan :gremsmile: ]

Anchorman

Swashbuckler
Mormor Ganja

Mormor Ganja häver sig upp på båset, personerna följer efter men de tycks inte ha motoriken att klättra upp på båset utan står nedanför och slänger med armarna och biter med munnen mot Mormor Ganja där hon står.
Från båset är det lätt att kliva över muren och ta sig ut på gatan utanför.
Bara ett femtiotal meter bort ligger ingången till Bergets Zoo. Utanför och mellan Botaniska trädgården ligger en stor parkering. Det är relativt få bilar här, i alla fall mindre än vad det brukar vara en standard Fredag.
Två bilar har krockat med varandra och står och ryker en bit bort.
Det finns även en cykel och mopedparkering alldeles utanför där Mormor Ganja står, tre cyklar och en scooter står här.
Även härute finns det flera människor som bara står still och stirrar, det är runt ett dussin som är utspridda runt på parkeringen.

Ambulansen

Ju närmare ambulansen kommer polisstationen i centrum desto fler blir antalet zombies på vägarna. Ambulansen håller en såpass hög hastighet att ingen kommer nära den eller lyckas ta sig ombord den.
Klockan i bilen står på 17.54 och kvällen börjar infinna sig.

"Poliskvinnan" svarar när Rutger ringer, hennes röst är lågmäld och tyst och även med en viss panik i rösten
Jag och en till har låst in oss på ett rum på andra våningen. Det är ett litet kontor, vi har inga vapen eller något och det är fullt med zombies både härinne och utanför. Det finns ett fönster här som leder ut till gatan, vi kan kanske klättra ner om ni backar mot fönstret.

Jesper, Jimmy, Nicola och Bengt

Mohammad och Bengt styr in båren med Jimmy på i ett rum med en säng två fåtöljer och en tv. En klocka i rummet står på fem i sex.
Rummet är bara ett par dörrar bort så de har fortfarande bra uppsikt över trapphuset och dörren till sjuttonde våningen.
Inget operationssal direkt, men det får väl duga. Annars får vi åka ner en våning.
Mohammad håller upp en ficklampa som han hade i bältet.
Ifall du behöver ljus.

Jesper har tagit sig ner en trappa och kollar nu in genom dörren som leder in till den femtonde våningen.

Lyset och känslan är annorlunda här mot vad den var en våning upp, här är inte meningen att lugna patienter utan att underlätta för läkare och sjukskötare.
Det finns likheter med våningen ovanför i den bemärkelse att även här är det en lång korridor med rum på båda sidor om den. Här finns det dock inga gallerdörrar eller vaktrum.
Tre zombies finns här, en av dem ligger på golvet, någonting med benet har gjort att denna inte kan stå upp.
De andra två står med bara några meters mellanrum i korridoren, den ena är klädd i läkarkläder den andre har på sig en patientrock och är alldeles blodig på magen, även delar av inälvorna hänger ut, kanske vaknade den upp mitt under en operation.
Det kan finnas fler zombies i patientrummen längs korridoren men det går inte att se ifrån dörren där Jesper står.

Recca

Femme Fatale
Nicola:

Jag länsar en låda i en hurts, får fram lite gamla sängkläder, skruvar på en kran, tvättar svärdet, tvättar passerkortet. Sedan sätter jag mig i en stol med ett stort glas vatten som jag dricker ur ganska snabbt.

mårten1

Swordsman
Rutger

"Ok, vi siktar in oss på att backa upp mot er."
Sedan vänder sig rutger till luckan så att de framför honom hör.
"De är barrikaderade inne i ett kontor på andra våningen till vänster. Om vi försöker backa upp dit kan de ta sig ut genom fönstret. Måste dock gå snabbt, det finns zombis runt omkring tydligen."

Rutger tar ut sin provisoriska eldkastare, den kan nog funka. Han letar runt lite mera i ambulansen och hittar två syrgastuber. Han langar fram dem till Lollo genom luckan.
"Du ville ha bomber, skjuter du på dessa får du en rolig reaktion."
Rutger börjar rota där bak igen men säger sedan
"Var inte för nära bara."

Laowai

Hero
Anchorman said:
Jesper, Jimmy, Nicola och Bengt

Mohammad och Bengt styr in båren med Jimmy på i ett rum med en säng två fåtöljer och en tv. En klocka i rummet står på fem i sex.
Rummet är bara ett par dörrar bort så de har fortfarande bra uppsikt över trapphuset och dörren till sjuttonde våningen.
Inget operationssal direkt, men det får väl duga. Annars får vi åka ner en våning.
Mohammad håller upp en ficklampa som han hade i bältet.
Ifall du behöver ljus.

Jesper har tagit sig ner en trappa och kollar nu in genom dörren som leder in till den femtonde våningen.

Lyset och känslan är annorlunda här mot vad den var en våning upp, här är inte meningen att lugna patienter utan att underlätta för läkare och sjukskötare.
Det finns likheter med våningen ovanför i den bemärkelse att även här är det en lång korridor med rum på båda sidor om den. Här finns det dock inga gallerdörrar eller vaktrum.
Tre zombies finns här, en av dem ligger på golvet, någonting med benet har gjort att denna inte kan stå upp.
De andra två står med bara några meters mellanrum i korridoren, den ena är klädd i läkarkläder den andre har på sig en patientrock och är alldeles blodig på magen, även delar av inälvorna hänger ut, kanske vaknade den upp mitt under en operation.
Det kan finnas fler zombies i patientrummen längs korridoren men det går inte att se ifrån dörren där Jesper står.

'Helvete. Kunde det inte ha varit folktomt.'

Jesper tar fram en mutter som han haft i fickan sedan tidigare på dagen och kastar den så hårt (och tyst) han kan mot ett fönster, längre in i korridoren för att se om det är fler zombies på den här våningen.

'Jag kanske kan ta tre stycken med lite flyt' Tänker han precis innan han kastar.

Han väntar inte tills muttern har träffat, utan stänger snabbt som ögat dörren, och pressar ryggen mot den så hårt han kan så att den inte går att öppna från zombiernas håll.