CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,015
Inte nog med det. Det skapar en beslutspunkt som införs inför varenda slag. Skulle spelarna allvarligt fundera över om de ska spendera en Hopp-poäng inför varje slag blir det en kraftigt tröttande effekt med analysparalysering som resultat.Urk. Detta är ju en klassisk miss. Man tror att man tvingar spelarna att göra tuffa val om att spendera en resurs, men resultatet blir i själva verket att spelarna aldrig använder den resursen. Förvånande hur ofta även erfarna konstruktörer missar detta (Inspiration i DnD 5e, jag tittar på dig).
Inte konstigt spelarna bara struntar i det.
Att välja att spendera något före slaget kan fungera om... hrrm, om det inte finns något slag eller om bonusen är stor nog att göra slaget irrelefant.
Att spendera ett Hopp-poäng på att automatiskt lyckas är en sak. Kanske inte så roligt eftersom tärningsrullande är rollspelandets hjärta (annars är det ju bara samberättande och inget rollspel) men det hade iallafall gått att rättfärdiga "spendera före
Om man fått en hel serie slag hade det också gått att få det att fungera. Exempelvis om du spenderat ett Hopp-poäng inför en svår/episk utmaning och du då fått +4 på alla slag i den striden.
Då kanske du invänder "men det blir ju för bra, varför då inte säga +4 på alla slag tills bonusen utgör skillnaden mellan lyckat och misslyckat slag". Till det säger jag bara "då är det bra mycket enklare att låta dig spendera efter slaget, när du vet om ditt poäng kommer ha någon nytta".