Tomatalven;n107762 said:
Jag bara slängde ut ledtråden om leveransen på impuls till mina spelare och de blev intresserade men jag vet inte vad jag ska göra med det här. Vad kan man lägga in för plottwist? Hur kan jag ladda det med ledtrådar till var dungeonen där drogen tilverkas ligger? Borde förbereda mer och improvisera mindre, men det här kan bli kul
Vore tacksam för hjälp från alla spelledargenier här! Vad händer vid gravkummlet som inte är förutsägbart? Jag tänker low med inslag av weird fantasy
Jag tolkar dig (kanske felaktigt) som att det finns två viktiga mål här:
1. Skapa ett intressant och roligt scenario.
2. Leda spelarna vidare till dungeonen som är nästa del av äventyret.
Jag börjar med det andra målet som jag ser tre lösningar på, beroende på vad du vill ha:
A. Gravkummeln är dungeonen. Genom tjuvlyssnande får spelarna reda på att det finns en hemlig dörr inne i gravkummeln som leder vidare till ett stort gravkomplex som leverantörerna av drogen håller till i. Låt spelarna få höra tillräckligt mycket för att de ska känna sig säkra på att ta sig ner genom gravkummeln lite senare. Exempelvis att de får höra en tidpunkt när leverantörerna kommer vara för upptagna med något för att kunna vakta ordenltigt. Eller låt dem via tjuvlyssning få reda på att gravkummelgången är väldigt välbevakad, men att det finns en annan ingång som de dock inte får reda på var den ligger. Då vet de ungefär var dungeonen ligger (under gravkummeln) och de vet att det finns en väg in (Den allternativa ingången) men de vet ännu inte var den ligger och alltså kan de inte komma in utan att luska vidare efter mer information genom att exempelvis fråga runt och gravkummeln, eller om de får höra någon ledtråd till den andra ingången som de kan fråga runt efter som att den ligger i en gammal ruin.
B. Rollpersonerna ser och känner igen de som hämtar drogerna, eller lyckas höra var de ska ta dem härnäst, medan leverantörerna dyker upp i vagnar och grejor men är masekerade så att rollpersonerna inte får ut någon användbar information om dem. Då bör spelarna inse att de har tillräckligt bra koll på var drogerna tar vägen för att kunna plocka upp den tråden senare, men om de ska få reda på något mer om leverantörerna så måste de följa efter dem nu, vilken skulle kunna leda dem till dungeonen.
C. Spelarna (Eller snarare rollpersonerna) känner igen leverantören på något vänster, på ett sätt som genast ger dem en aning om var de kan hitta leverantörens tillhåll, eller i alla fall söka efter mer information. Kanske är det borgmästaren för en liten by som leverar drogerna, tillsammans med åtskillga av sina bybor? Då pekar ju allt ganska starkt mot att den byn kan vara ett bra ställe att rota vidare i efter mer ledtrådar. Eller så är det kanske en av de mer välkända flodbåtskapternerna med lite besättningsmän? Då är det bara att kolla upp dennes båt. Eller är det kanske en beryktad banditkapten vars tillhåll är en gammal borg ute i skogen?
Så återgår vi till det första:
D. Ge spelarna en chans att rota igenom leveransen lite. Kanske lämnas den obevakad medan leverantörerna går fram gör att möta upphämtarna. Detta skulle kunna resultera i en och annan ledtråd om var leveransen kommer ifrån och sånna saker.
E. Kanske har leverantörerns hejadukar kåpor med djupa huvor som rollpersonerna kan sno ett par av och låtsas vara hejdukar själva, antingen för att tjuvlyssna på samtalen från nära håll, eller för att på så sätt infiltrera leverantörens gäng och följa med hela vägen tillbaka till deras basläger? Kåporna kan kommas över genom att ett par av hejdukarna smiter undan för att kröka lite och somnar, eller så har de ett par extra av någon anledning. Eller så stötte de på problem på vägen och har med sig ett par döda hejdukar som inte kommer att sakna sina kåpor om bara RP kan smyga upp till deras vagn och roffa åt sig de ihopvikta kåporna som ligger vid sidan av (eller dra dem av liken), eller så sprang de på en patrull som de dödar och sedan låtsas vara.
F. Kanske är leverantörerna av ett annat folkslag än rollpersonerna och tycker att alla XXX ser likadana ut så de mistar RP för sin egen patrull av inhyrda XXX som skulle spana i förväg och kommenderar ner dem till vagnen för avlastning och avlöning. Den riktiga patrullen kanske fortfarande finns där ute, eller så har RP råkat döda eller lura dem tidigare, eller så har de gått vilse.
G. Kanske är någon annan där och smyger på leveransen, men blir tillfågnatagen. Någon RP känner och nu känner att de måste rädda.
H. Kanske blir rollpersonerna upptäckta och tillfångatagna. Leverantören bestämmer sig för att ta dem med som slavarbetare. Eller så tar kyrkans folk dem som fångar för nått dunkelt ändamål.